Gå til innhold

Raskeste LiveCD distro?

Xvani

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg leter etter en liten distro som støtter en del hardware som default, og har rsync som standard.

Utover dette vil jeg at den skal være så rask som mulig å starte fra LiveCD, og rask å bruke når LiveCD er startet.

Første som slår meg er Knoppix, men her er det en del bloat i forhold til hva jeg egentlig trenger....

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg leter etter en liten distro som støtter en del hardware som default, og har rsync som standard.

Utover dette vil jeg at den skal være så rask som mulig å starte fra LiveCD, og rask å bruke når LiveCD er startet.

Har meget god erfaring med System Rescue CD, http://www.sysresccd.org Distroen har oppdatert kernel, akkurat nå tror jeg det er 2.6.22 som er i bruk. I tillegg finner du både rsync og sshd hvis det skulle trengs. Memtest86+ er også inkludert og et utvalg av verktøy for å redde data. CD-en kan enkelt bootes opp slik at den kjører kun fra minne, men da bør du ha 384MB på maskinen. Oppstarten er da litt tregere, men etter boot går alt lynraskt. Sjekk ellers hjemmesida for hva som er inkludert av verktøy.

Hmm.. kom til å tenke på at du kanskje heller var ute etter en fullverdig distro, ikke en livecd spesifikt for feilsøking/redning av data? Se i så fall bort i fra det jeg skrev :)

edit: leif kom og gikk, la til info

Endret av Zenit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...