Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en yter svært dårlig i spill og 3DMark

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et forholdsvis stort problem. PC-en min (se specs nedenfor), yter svært dårlig i spill. Jeg kan for eks. ikke spille nyere spill som Unreal Tournament 3 eller COD4 på det laveste, uten at det hakker til de grader.

Jeg har prøvd både nye og gamle drivere, og jeg har også formatert på nytt. Har for øvrig Windows XP Pro x86.

Jeg prøvde 3DMark06 og fikk 4152.

Mine specs:

- MSI K8N Diamond

- AMD Athlon 64 X2 3800+ @ 2.1 GHz

- Sapphire Radeon X1950 XT 256 MB

- OCZ 2048 MB Dual Channel Platinum Edition PC3200 (2x1024 MB)

- Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS

- Western Digital Raptor 36,7 GB

- Western Digital Caviar SE 200 GB S-ATA

- Seagate Barracuda 7200.9 80 GB ATA100

- Corsair HX620W

Aner dere hva problemet kan være?

Update:

Jeg har også søkt igjennom for virus og spyware, og PC-en er helt ren.

Update 2:

Brukte også GPU-Z for å finne ut om jeg utnyttet PCI-e x16-porten, og det gjorde jeg. Ser at jeg kjører Core speed 4 MHz under default, mao. 621, men regner med at det har lite eller ingen betydning.

I følge CPU-Z får prosessoren 1,4V, men det er vel helt kurant?

Endret av Ninfur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

nå har du en litt svak prosessor da...

hvis du ser mine specs, så har jeg kanskje litt bedre hardware enn deg (usikker på skjermkort da..), og jeg spiller crysis på minimum. Tror jeg kjørte COD4 på min oxo... Ga opp å spille World in Conflict, det hakket unødvendig mye

så spillverden krever nå en oppgradering av min hardware :(

kan hende windows er klar for en formatering, kanskje det er no tull med noen drivere eller programvare..

Lenke til kommentar

hvis du ser mine specs, så har jeg kanskje litt bedre hardware enn deg (usikker på skjermkort da..), og jeg spiller crysis på minimum. Tror jeg kjørte COD4 på min oxo... Ga opp å spille World in Conflict, det hakket unødvendig mye

kan hende windows er klar for en formatering, kanskje det er no tull med noen drivere eller programvare..

Eneste du trenger er et nytt skjermkort.

Har samme specs som deg (bortsett fra HK), men med 8800GTX og spiller Crysis brukbart på VeryHigh (1680x1050).

Og trådstarter ville nok sett store forbedringer med et Core 2 Duo system.

Det AMD oppsettet er nok litt utdatert.

Endret av SuperChris
Lenke til kommentar

Hvor har du installert spillene da?

Det kan jo være at den lille raptor disken sliter med plass og at det er det som gjør at det går tregt...

Jeg klarer(les orker akkurat) å spille WiC med min gamle maskin og det er bare en 3500+ med ett 6800GT kort og 2GB minne.. Jeg kjører med 1680*1050. Selvfølgelig hakker det når noen smeller av en abombe eller kjører litt carpet bombing, men all over så klarer jeg å spille..

Og selvfølgelig, pass på at alle drivere er korrekte som nevnt tidligere.

Lenke til kommentar

Har samme specs som deg (bortsett fra HK), men med 8800GTX og spiller Crysis brukbart på VeryHigh (1680x1050).

Hvordan er det mulig. når folk sier at dem ikke kan spille det på high med q6600 og 8800gtx?

Folk har forskjellige meninger om hva som er "brukbart".

Til trådstarter; hadde tilsvarende oppsett som deg bare med x1950pro og klarte heller ikke spille disse spillene. Bf2 og sånt gikk greit (merk: uten noe særlig fps-dropp). Jeg byttet ut hk, ram og cpu til e6550, g31hk og 2gb ram. Nå kan jeg spille cod4 på medium med 1280x1024, men fps dropper en del når fienden stormer som værst :)

Du må nok bytte ut noe skal du henge med i spillverden ja, ville gått for bytte av cpu, hk og ram i første omgang.

Lenke til kommentar
Hvordan er det mulig. når folk sier at dem ikke kan spille det på high med q6600 og 8800gtx?

Folk har forskjellige meninger om hva som er "brukbart".

Du må nok bytte ut noe skal du henge med i spillverden ja, ville gått for bytte av cpu, hk og ram i første omgang.

Ja, det er helt klart store gap mellom hva folk oppfatter som "brukbart".

Får 23-24fps i snitt på den medfølgende GPU-benchmark.

Går greit å spille med, hakker litt når det står på som værst i båt på vannet.

Spiller Call Of Duty 4 på maks med lav AA (eller var det AF?).

Tror ikke det er noe å hente i Crysis på å ha en Q6600 mot en E6750@3,2.

Mener å ha sett at man ikke henter ut noe ekstra med Quad vs. Duo.

La også til i posten over det som du sier med å bytte til et C2D system. (HK, CPU og RAM)

Endret av SuperChris
Lenke til kommentar

Og trådstarter ville nok sett store forbedringer med et Core 2 Duo system.

Det AMD oppsettet er nok litt utdatert.

Ja du mener det?

Spiller COD4 med en del eyecandy i 1280x720 med samme oppsett. Bare litt raskere CPU og 512mb mindre RAM.

Vil nok tro at det er problemer med driverne her.

Lenke til kommentar
Ja du mener det?

Spiller COD4 med en del eyecandy i 1280x720 med samme oppsett. Bare litt raskere CPU og 512mb mindre RAM.

Hva mener du?

Samme oppsett som hvem? 512mb mindre RAM enn hvem?

Jeg mente ikke at trådstarter bare trenger nytt skjermkort.

Lenke til kommentar
Ja du mener det?

Hva mener du?

Samme oppsett som hvem? 512mb mindre RAM enn hvem?

Jeg mente ikke at trådstarter bare trenger nytt skjermkort.

Trådstarter, regnet med at det var det de andre refererte til. Om det er noe vesentlig jeg har gått glipp av så beklager jeg det.

Lenke til kommentar
Trådstarter, regnet med at det var det de andre refererte til. Om det er noe vesentlig jeg har gått glipp av så beklager jeg det.

Du har jo et Intel Core 2 Quad system med overklokket Q6600 og 4 Gb DDR2 RAM og bedre skjermkort.

Trådstarter har et eldre AMD s939 system med en Athlon x2 og 2 Gb DDR RAM og dårligere skjermkort

Disse to systemene kan ikke sammenlignes.

Kanskje du misforstod specsene til trådstarter.

Endret av SuperChris
Lenke til kommentar

Kjører minne i dual channel mode?

MSI's K8 hovedkort har en feil om jeg ikke husker feil det er at de slottene som kjører duel channel er ikke av samme farge.

dvs slot {1 og 3} og {2 og 4}

Slott 1 og 2 har samme farge, samme har 3 og 4, jeg trodde at det betydde i starten at disse 2 var Dual channel mode, men det er det ikke.

Jeg har vel mellom 8 og 12K i score på 3dmark 06, husker ikke i farta er lenge siden jeg kjørte det på maskinen nå..

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Kjører minne i dual channel mode?

MSI's K8 hovedkort har en feil om jeg ikke husker feil det er at de slottene som kjører duel channel er ikke av samme farge.

dvs slot {1 og 3} og {2 og 4}

Slott 1 og 2 har samme farge, samme har 3 og 4, jeg trodde at det betydde i starten at disse 2 var Dual channel mode, men det er det ikke.

Jeg har vel mellom 8 og 12K i score på 3dmark 06, husker ikke i farta er lenge siden jeg kjørte det på maskinen nå..

Og ditt system kan heller ikke sammenlignes med trådstarters.

Bare skjermkortet alene gir dobbel ytelse. (8800GTX vs. X1950XT)

Lenke til kommentar

men 3dmark scoren hans er latterlig lav for det systemet faktisk.

Prøv følgende: Opprett ny bruker profil (Start -> kontrol panel -> brukere -> opprett ny), så i den nye bruker profilen gjør du følgende:

Start -> kjør -> MSconfig -> oppstart -> slå av det meste som ikke har med MS og gjøre, trekk ut nettverks kabel, deaktiver alt som har med antivirus og firewall og gjøre.

Start om maskinen, og gå med en gang inn i den nye brukerprofilen, start 3dmark.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Du har jo et Intel Core 2 Quad system med overklokket Q6600 og 4 Gb DDR2 RAM og bedre skjermkort.

Trådstarter har et eldre AMD s939 system med en Athlon x2 og 2 Gb DDR RAM og dårligere skjermkort

Disse to systemene kan ikke sammenlignes.

Kanskje du misforstod specsene til trådstarter.

Hmm, jeg mente jeg skrev at jeg benyttet meg av serveren min ;)

Edit: Nei, jeg skrev vist ikke det, men det var servern jeg mente. Her er specsene;

4200+

1,5GB PQI RAM

1950XTX

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...