-Sammy Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 (endret) Jeg har et problem her, ifølge speedfan 4.33, har jeg en +12v på 1.79v (ja en-komma-79) og -12v på 16,97v (seksten-komma 97) Hva i alledager skjer ? Kan dette vere korrekte verdier ? BIOS sier at alle voltene er OK.. Videre så sier speedfan: Vcore1: 1.12v Vcore2: 1.89v +3.3v : 3.38v +12v : 1.79v (ser at denne hopper av og til opp på 2.5v, igjen ifølge speedfan) +5v : 5.05v +5v :5.19v -12v : -16.97v -5v : -4.91v Vbat : 3.06v -------------------------------------------- EDIT! Everest sier dette: Vcore =1.12v +12v = 12.52v +3.3v = 3.38v +5v = 5.16v Vbat = 3.06v dimm = 1.89v gpu = 3.34 -------------------------------------------- Jeg har også problemer med at en eller flere harddisker slår seg av og på hele tiden. Kan dette ha en sammenheng ? Jeg har nettopp oppgradert PC-en med følgende: Hovedkort: GIGABYTE GA-P35-DS3R Skjermkort: Club3D 8800GTS 640mb CPU: Q6600 Minne: CRUCIAL DDR2 BallistiX PC6400 Hdd: Western Digital Raptor X (jeg har totalt 5 harddisker, 3stk WD 250gb sata, og 1stk WD 120gb ide.) Så har jeg også en msi DVD RW brenner. PSU: Ultra X-connect på 500w (den har 34A på 12v railen, bare en 12v rail altså.) Mer om PSU'n Tenkte jeg skulle legge inn flere volt-overvåknings program for å sjekke verdiene opp mot hverandre, noen som vet om andre slike program ? Takker for all hjelpen jeg kan få. M.v.h restify Endret 9. november 2007 av restify Lenke til kommentar
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 den avlesningen kan ikke være riktig... hadde den vært så lav vill PC-en ikke funka... Bountyhunter Lenke til kommentar
-Sammy Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 Ja det er sannt, er jo helt på jordet disse avlesningene.. Andre programmer som er god på volt avlesning ? Noen som kan ha tips til hva som er galt hos harddisken(e) da ? ..annet enn at de er på vei til de evige jaktmarker. thnx for all hjelp m.v.h restify Lenke til kommentar
wildcat Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Spinner disken opp, for så å slå seg av? Lenke til kommentar
-Sammy Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 (endret) Spinner disken opp, for så å slå seg av? Av og til spinner den opp, så slår den seg av. Men mesteparten av tiden så spinner den opp, blir værende på og tilfeldig slår seg av igjen senere. Jeg kommer meg inn på disken, får behandlet filene og slikt på den, men dog med noe lavere hastighet enn de andre identiske diskene. Speedfan sier at den har en "fitness" på 90% mens de to andre identiske diskene har 97% Den andre disken som har problemer er den 120gb ide-disken. Da jeg installerte vista nå for noen dager siden så kom den disken opp som tom, den var helt blank. Vi hadde en kraftig "brownout" her for ikke så lenge siden, det var da PC-en min tok kvelden. Den ville ikke boote til windows lengre, fikk de standard feilmeldingene "NTLDR is missing" osv. Jeg konkluderte med at bootsectoren var skadet. Så la jeg inn vista på en ny harddisk (raptor disken) og satte den tidligere os-disken (250bg som nå har problemer) og den 120gb til kun lagring. Jeg vil gjerne ha ut det som var på 120gb'en og få slutt på de av-på problemene hos 250gb'en. -ideer ? Jeg har nå kjøpt meg UPS for å forhindre mer av dette, strømnettet i huset her er gammelt og vi har ofte brownouts. Takker så mye for all hjelp M.v.h Restify ------------------------------------------------------- EDIT! Everest sier dette: Vcore =1.12v +12v = 12.52v +3.3v = 3.38v +5v = 5.16v Vbat = 3.06v dimm = 1.89v gpu = 3.34 (er 12volten litt for høy nå kanskje?, vcore litt lav også? ) Endret 9. november 2007 av restify Lenke til kommentar
Houd.ini Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Jeg kjenner ikke til PSUen, men hvis du har Vista, gå inn i kontrollpanelet-> strømalternativer-> endre betingelser->endre avanserte strøminnstillinger og velg "harddisk" og velge hvilken innstilling du skal bruke. Jeg hørte at den ene harddisken min spant opp og ned igjen ganske ofte, så jeg måtte endre innstillingene. Det ser ut til å ha funket for meg ihvertfall, så du kan jo sjekke det ut. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Har opplevd samme som han ovenfor med at Vista sine strømsparingsgreier lager lyd Du bør aldri stole på software for å lese av spenning. Bruk ett ordentlig multimeter. Lenke til kommentar
-Sammy Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 Jeg kjenner ikke til PSUen, men hvis du har Vista, gå inn i kontrollpanelet-> strømalternativer-> endre betingelser->endre avanserte strøminnstillinger og velg "harddisk" og velge hvilken innstilling du skal bruke. Jeg hørte at den ene harddisken min spant opp og ned igjen ganske ofte, så jeg måtte endre innstillingene. Det ser ut til å ha funket for meg ihvertfall, så du kan jo sjekke det ut. Hva endret du instillingene til da? alt jeg kan endre på er etter hvor lenge PC-en skal slå av harddiskene.. default der var 20min. Disken(e) mine slår seg av og på ca hvert 10. sekund på det verste.. takker for tipset uansett Trenger alle rådene jeg kan få nå. Lenke til kommentar
-Sammy Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 Har opplevd samme som han ovenfor med at Vista sine strømsparingsgreier lager lyd Du bør aldri stole på software for å lese av spenning. Bruk ett ordentlig multimeter. Det er nok deffinitivt harddiskene mine som lager lyd. De slår seg av og på hele tiden.. Hvordan måler jeg spenningen med multimeter da ? Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Mål spenningen f.eks på en molexplugg. 12V er gul og sort er jord. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Ultra X PSUene har fått pepper i samtlige utenlandske tester hvis brukt på krevende hw. Ikke i det hele tatt å stole på med ditt oppsett. At HD'ene slår seg av er et "tegn" du bør reagere på. Og dette er i det hele tatt ikke bra for HD'ene mtp på evt. korrupsjon + ødelagte sectorer på platene. Du har tross alt nv8800 + Quad Intel CPU OG 5 DISKER. Ville nok hvis jeg var deg sette inn noe bedre "prompte" . Lenke til kommentar
wildcat Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Kraftigere PSU av kjent kvalitet ville jeg definitivt gått for, så skulle jeg på det sterkeste anbefale UPS, men det har du allerde. Browndumps er ekstrem killer på hardware. Test diskene du har problemer med i en annen maskin som er tilkoblet UPS for eventuellt å hente ut data. Lenke til kommentar
-Sammy Skrevet 10. november 2007 Forfatter Del Skrevet 10. november 2007 (endret) ..sukk Og jeg som nettopp er ferdig å bygge også da.. doh. Noen som har anbefalinger da på PSU da ? -jeg har planer om klokking av cpu, ram og gpu. -den bør helst ha modulære kabler (men dette er ikke 100% nødvendig da, men tror de fleste psu'er idag har dette) Har sett litt på disse psu'ene: Thermaltake Toughpower 750W Gigabyte ODIN Pro_800W Corsair TX750W(holder en liiten knapp på denne btw) Takker for all hjelpen ! M.v.h restify ---------------------------- EDIT: gjør det noe hvis jeg kobler fra alle unntatt 1 disk og bruker PC-en til spill nå, med den ultra x-connect'en ? Vet ikke om jeg takler å vente til tirsdag/onsdag da den nye psu'n kommer.. ---------------------------- Endret 10. november 2007 av restify Lenke til kommentar
LAEN Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 (endret) Ditt problem er ikke at ditt system trekker mer enn 500w, men at din PSU Ultra X-connect 500w ikke en gang greier å levere 250w. Det finnes dessverre ikke noen tester av Ultra X-connect 500w som er utført på en tilfredstillende måte. Men Ultra X-connect 500w er bygget på samme PSU som Apevia ATX-AS500W. Til skrekk og advarsel så kan du lese en bra utført test av Apevia ATX-AS500W på HardOCP. Jeg vil anbefale deg å kjøpe en Corsair HX520W eller en Corsair HX620W, som er mye kraftigere enn din PC behøver. Corsair TX750W har dessverre ikke modulære kabler og er heller ikke av samme tekniske kvalitet som Corsair HX520W og Corsair HX620W. Endret 10. november 2007 av LAEN Lenke til kommentar
-Sammy Skrevet 10. november 2007 Forfatter Del Skrevet 10. november 2007 Hva er det som gjør at HX620 er bedre enn TX750 da ? Takker for hjelp! M.v.h restify Lenke til kommentar
LAEN Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 (endret) Hva er det som gjør at HX620 er bedre enn TX750 da ? Takker for hjelp! M.v.h restify HX620 er bedere enn TX750 på grunn av følgende: HX620 er laget av Seasonic som regnes som en bedre produsent enn CWT som har laget TX750. HX620 bråker mindere enn TX750. HX620 har bedere spenninger enn TX750. HX620 har lavere rippel enn TX750. HX620 har modulære kabler, TX750 har det ikke. test av: Corsair HX620W på Jonnyguru.com Corsair TX750W på Jonnyguru.com Corsair HX620W på HardOCP Corsair TX750W på HardOCP Endret 10. november 2007 av LAEN Lenke til kommentar
-Sammy Skrevet 10. november 2007 Forfatter Del Skrevet 10. november 2007 (endret) Takker meget ! Da blir det kanskje en Corsair HX620 på meg. Er fortsatt en ting til jeg lurer litt på, dette angående 12v rails.. Har lest et sted at det er å foretrekke flere rails, mens et annet sted sier de at en solid rail er best. Ser at den TX750 har en 12v rail på 60A, mens HX620'en har 3 rails på 18A per rail. Noen som kan kaste litt lys på denne saken ? Setter stor pris på å få forklart dette litt. M.v.h restify Endret 10. november 2007 av restify Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Det er vel enklest å ha bare en rail, men det bryter med standarden. Den er satt for å tilfredsstille visse sikkerhetskriterier. Så det er ikke enkelt å konkudere med hva som er 'best'. Her finnes mye bra info: http://www.playtool.com/pages/psumultirail/multirails.html Lenke til kommentar
LAEN Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 (endret) Takker meget ! Da blir det kanskje en Corsair HX620 på meg. Er fortsatt en ting til jeg lurer litt på, dette angående 12v rails.. Har lest et sted at det er å foretrekke flere rails, mens et annet sted sier de at en solid rail er best. Ser at den TX750 har en 12v rail på 60A, mens HX620'en har 3 rails på 18A per rail. Noen som kan kaste litt lys på denne saken ? Setter stor pris på å få forklart dette litt. M.v.h restify Corsair HX620 har 3 virtuelle 12v linjer på 18A for å ikke bryte med ATX v2.2 standarden. I virkligheten har den bare en stor 12v linje på 50A. Corsair TX750 er ikke merket med virtuelle 12v linjer på grunn av at ATX standarden nå tillater en stor 12v linje. Jeg mener det er best med en stor 12v linje, da det kan skape problemer med å fordele belastningen mellom flere 12v linjer i enkelte tilfeller. Du kan også lese denne testen av en Enermax Galaxy DXX 850W som har dårlig fordeling mellom 12v linjene. Endret 10. november 2007 av LAEN Lenke til kommentar
JaBBe Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Har noen crazy verdier på min speedfan også, feks 12v linjen på 1.66v, cpu vifta går liksom på 12000rpm og vcore er 0. Skjedde etter litt før høy fsb oc, og hjalp ikke med jumper-reset av cmos. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå