>Jonas< Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 De fleste biler, eller alle, er fra fabrikk levert med speedometer som viser for mye enn realiteten. Dette gir også utslag i at måleren for antall km går lengre pr. km enn den skal logisk sett. Målt forbruk vil derfor være lavere enn det skal. Bare en liten forskjell i hjuldimensjon kan gi stort utslag på målt forbruk f.eks. Må nok andre metoder til for å måle antall km, f.eks GPS, om målingene skal bli korrekte. Bensinforbruket måles vel elektronisk, og ikke ved hjelp av speedometeret i en bil? Hvordan klarer da kjørecomputeren å vise forbruket når bilen går på tomgang? Eller når man f.eks trykker gassen i bånn, så øker jo forbruket vesentlig. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 (endret) Hvordan kan motoren gi et forbruk pr. mil uten å vite hvor langt den har gått? Dette innlegget er ikke et spørsmål jeg vil ha svar på, men er et svar på innlegget over! Endret 12. november 2007 av jonepet Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Hvordan kan motoren gi et forbruk pr. mil uten å vite hvor langt den har gått? Kjørecomputern har jo speedometer kobla til seg.. Den gir deg informasjon om hvor mange liter drifstoff som har blitt spytta inn i motoren, delt på hvor mange kilomter du har kjørt.. så har du forbruket ditt. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Den klarer å måle tomgang for da slår den over til liter i timen.... Lenke til kommentar
eab Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Ja? Den vet jo hele tiden hvor lenge dysene står åpne. Ergo vet den hvor mye bensin som blir tilført. Og da kan den jo såklart oppgi forbruk i liter pr time eller liter pr mil.. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Spørsmålet mitt var ikke noe jeg ville ha svar på, men var et "motspørsmål" mot innlegget over. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Hvordan kan motoren gi et forbruk pr. mil uten å vite hvor langt den har gått? Både Primeraen vi har hatt og Qashqaien vi har nå klarer det, så ikke vet jeg. Hvordan måles forbruket akkurat der og da da? Lenke til kommentar
JoBBe Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Enkelt å greit. computeren for inn målinger som viser hvor mye drivstoff bilen for akkurat der og da så regner den ut at hvis du kjører med det pådraget i et x antal mil vil den bruke så så mye drivstoff. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Kjørekomputeren får signaler om hvor fort du kjører, ellers hadde den ikke klart å regne ut hvor mye du bruker per mil! Men i min bil har ikke kjørekomputeren og speedometeret samme fart. Kjørekomputeren ligger ca 5 km/t under speedometeret i 80, noe som gjør at den har så gått som helt riktig fart å regne ut fra. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Kjørekomputeren får signaler om hvor fort du kjører, ellers hadde den ikke klart å regne ut hvor mye du bruker per mil! Men i min bil har ikke kjørekomputeren og speedometeret samme fart. Kjørekomputeren ligger ca 5 km/t under speedometeret i 80, noe som gjør at den har så gått som helt riktig fart å regne ut fra. Forklaringer er jo at speedometeret skal vise litt mer enn man kjører. Så det er mulig at kjørecomputeren viser riktig fart. Du kan jo og teste farten med f.eks gps. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Kjørekomputeren får signaler om hvor fort du kjører, ellers hadde den ikke klart å regne ut hvor mye du bruker per mil! Men i min bil har ikke kjørekomputeren og speedometeret samme fart. Kjørekomputeren ligger ca 5 km/t under speedometeret i 80, noe som gjør at den har så gått som helt riktig fart å regne ut fra. Forklaringer er jo at speedometeret skal vise litt mer enn man kjører. Så det er mulig at kjørecomputeren viser riktig fart. Du kan jo og teste farten med f.eks gps. Ja, speedometeret er jo normalt stilt inn inn til å vise litt for mye. Mitt viser ca 7 feil i 80 km/t etter GPSen. Kjørekomputeren viste helt rett forrige gang jeg målte. Lenke til kommentar
Roadrunner7 Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 • Trø forsiktig på gasspedalen, tenk deg at du har et egg mellom foten og pedalen.• Akselerer langsomt og reduser farten langsomt. Unngå fartsøkninger i oppoverbakker, bruk heller motbakkene til å redusere farten. Bruk bremsepedalen kun i nødsfall, ellers motorbremser du. • Reduser farten der det er mulig. Biler bruker mindre drivstoff i 70 km/t enn i 80 km/t. Et par kommentarer til denne: Hvis du kjører ut på en forkjørsvei (fra en sidevei), og aksellererer så tregt at bilen som kjørte på forkjørsveien må bremse, så er dette vikepliktsbrudd! Dette er det dessverre altfor mange som gjør, men jeg vet ikke om det er for å spare drivstoff eller om det er fordi de bare er generelt elendige og egoistiske sjåfører. Når bilen bak må bremse ned pga en annens treghet med å komme opp i fart, så blir ikke miljøet spart for noe i hvertfall! Om punktet ditt om å redusere farten der det er mulig: Jeg håper du mener kun hvis det ikke ligger andre biler bak deg. Folk som kjører betydelig under fartsgrensen er irriterende og forårsaker mange farlige forbikjøringer! Alt i alt synes jeg posten din ser ut som en oppfordring til å bli en skikkelig irriterende trafikksinke! Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Neida! posten har et innholdsrikt sett av tiltak man kan iverksette for å spare drivstoff. Min mening er at hadde verden vært perfekt, hadde alle kjørt økonomisk,raskt og med god flyt, uten å tvile i situasjoner. I den perfekte verden hadde det da ikke vært køer. Det er de folka som stopper opp foran alle mulige situasjoner de fint kunne kjørt ut i som lager køene. Lenke til kommentar
Harry_Bosch Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Det enkleste måten å spare drivstoff er jo å kjøre mindre - ikke daukjøre bilen. Kutt ut småkjøringen og ta heller bena fatt. På den måten har jeg god samvittighet når jeg kjører bil. Jeg orker ikke å late som om jeg har "et egg" på pedalen. Nei, fort i gang når det blir grønt, og 100 km/t (eller annen passende fart) når jeg smetter inn på motorveien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå