Gå til innhold

Nytt kompaktkamera. Ixus nå også?

Anbefalte innlegg

Jeg solgte min Ixus 860 til brodern og kjøpte meg et Nikon D40 speilreflekskamera. Dette er jeg veldig fornøyd med, men som forventet så er det ikke alltid jeg gidder å slepe det med meg rundt omkring :-)

Så, jeg er da på utkikk etter et nytt kompaktkamera. Det bør (surprise surprise) være kompakt og ta gode bilder. Prisen er forsåvidt ikke så viktig. Jeg har tidligere hatt Ixus 400 og Ixus 50, og har egentlig vært godt fornøyd med begge. Ixus 75 ser ut som en naturlig kandidat denne gangen, men det knne kanskje vært ålreit å prøve noe annet, så jeg lurer på om noen av dere har noen forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ixus 75 er et lavere spesifisert kamera enn Ixus 860IS, bare så du er klar over det.

Hva er grunnen til at du ikke vil ha 860IS på nytt? Har du noen grunner til det, så kan det være lettere å finne noe som passer deg :)

Grunnen til at jeg nevnte 75 er rett og slett at det er mer kompakt enn 860IS, og grunnen til at jeg tenkte å se på andre produsenter er at det kunne vært ok å prøve noe annet for en gangs skyld. Dersom Ixus´ene er det beste i sin prisklasse så blir det nok likevel det på nytt :-)

Edit: Et par kompiser som anbefaler Fujifilm og Casio Exilim EX-Z1080 i stedet for Ixus.

Endret av Ayabara
Lenke til kommentar

Casio kjenner jeg lite til (annet enn at de ihvertfall før var litt dårligere enn tilsvarende Ixus'er på bildekvalitet/støynivå). Fujifilm (spesielt F30/F31fd) er bedre i dårlig belysning (høy ISO), men personlig synes jeg Ixus'en yter bedre i bra belysning. Synes optikken har et par begrensninger på Fuji'ene.

Smak og behag :)

Lenke til kommentar
Casio kjenner jeg lite til (annet enn at de ihvertfall før var litt dårligere enn tilsvarende Ixus'er på bildekvalitet/støynivå). Fujifilm (spesielt F30/F31fd) er bedre i dårlig belysning (høy ISO), men personlig synes jeg Ixus'en yter bedre i bra belysning. Synes optikken har et par begrensninger på Fuji'ene.

Smak og behag :)

Enig i det. Kikket litt på review på http://www.steves-digicams.com/2007_reviews/canon_sd870.html, og bildene her ser jo slett ikke verst ut. i alle fall ikke så lenge det skal være et kompakt kamera med "grei nok" bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Har prøvd en Ixus75, fordelen er at den er liten, og har bra skjerm. Og der slutter gleden. Den vesle linsen er svært uskarp i hjørnene på full vidvinkel. Ekstra uskarp om linsa står litt skjevt, som på en Ixus 70 (samme linsa) jeg også har prøvd. Forskjellen på 70 og 75 er at 70 har optisk søker mens 75 kompenserer den manglen med større skjerm. I kraftig lys vil du selv på skjermen se all verdens linsefeil, og noen nye Canon har oppfunnet. De siste Ixusene har (kanskje) bedre linser, men du må være i stand til å overse uskarpe hjørner og andre linsefeil på full vidvinkel. Hva hjelper det at Ixusen er litt bedre enn andre kameraer på ISO 1600 når hjørnene blir som smurt med vaselin? Canon burde i grunnen skamme seg over denne plastdingsen de kaller linse på dagens Ixus'er.

Min gamle Ixus 400 tar skarpere bilder, og vil ikke bli pensjonert med det første...Det er ikke alltid det siste er det beste.

Vel, hva med en Ricoh R6, eller R7? Akam mener R7 kan være dårlig, uten å ha testet den! (Les tester her (R6) og andre steder for R7.) Disse Ricoh kameraene har en linse tilsvarende 28-200, billedstablisator og linsen mangler vaselineffekten. Har lekt med en R6, det er et lite lett kamera, noen bilder litt utvasket i områder med høylys, men god linse. Helt ubrukelig på ISO 1600, men jeg ville ikke printet et bilde fra en Ixus 75 på ISO 1600 heller. Er blitt svak for Ricoh kameraene.

Kast ikke mer penger etter Canon uten at du virkelig vet at du vil ha en ny Ixus. Kjøp heller en gammel brukt en.

Lenke til kommentar
Kast ikke mer penger etter Canon uten at du virkelig vet at du vil ha en ny Ixus. Kjøp heller en gammel brukt en.

Nå virker det som du utelukkende snakker om Ixus 70/75 og kamera i den serien. Ixus'ene med et tall mer har et litt annet objektiv. 850IS og 860IS har 28mm vidvinkel, men det går da litt på bekostning av skarphet i kantene. Zoomer man imidlertid inn til 36mm som de fleste andre kamera starter på, så er dette mye mindre fremtredende. Men da har man ihvertfall mulighet til å bruke 28mm om man vil.

900Ti, 950IS og 960IS har ikke så god vidvinkel, da de starter på 36mm. Men til gjengjeld så er objektivene skarpere enn alle de allerede nevnte Ixus'ene, enten vi snakker 7x eller 8xx.

Ricoh har jeg fått mye mindre tillit til. Det hjelper ikke at objektivet er skarpt, om det låser seg (noe Ricoh er "flinke" til).

Lenke til kommentar

Testen av Ricoh R6 her : http://www.akam.no/test/digitalkamera/test...plio_r6/41508/1 er jo ikke akkurat udelt positiv.

Jeg har ikke noe ønske om å "kaste penger etter Canon" for enhver pris. De litt større ixusene er nok bedre på bildekvalitet, men jeg kikker litt på brystlommefaktoren nå, i og med at dette er et supplement til speilrefleksen min. Dere har ikke noen tips til "megakompakte" kameraer som kommer bedre ut på bildekvalitet enn Ixus 75?

Lenke til kommentar
Ricoh har jeg fått mye mindre tillit til. Det hjelper ikke at objektivet er skarpt, om det låser seg (noe Ricoh er "flinke" til).

Er litt intressert i denne kommentaren, er det linsa som låser seg, på vei ut/inn? Ricoh kom nettopp med en firmware update som gikk på et slikt problem med linsa.

Sitter akkurat med en R6 som jeg har knipset 1300 bilder med og den har ikke låst seg ennå.

Er interessert fordi jeg kan få kameraet brukt og billig, siden eieren nettopp har kjøpte seg en Canon speilrefleks, og han mener at lommekamera dermed er unødvendig(?)

Lenke til kommentar
Testen av Ricoh R6 her : http://www.akam.no/test/digitalkamera/test...plio_r6/41508/1 er jo ikke akkurat udelt positiv.

Jeg har ikke noe ønske om å "kaste penger etter Canon" for enhver pris. De litt større ixusene er nok bedre på bildekvalitet, men jeg kikker litt på brystlommefaktoren nå, i og med at dette er et supplement til speilrefleksen min. Dere har ikke noen tips til "megakompakte" kameraer som kommer bedre ut på bildekvalitet enn Ixus 75?

Jeg vurderer Olympus 770SW eller 790SW i tillegg til speilrefleks, de tåler både knall og fall og masse vann, så da kan de bli med på ting jeg 

kke vil tenke på å ta med speilrefleksen på.

Dessverre er de hverken spesielt kjappe eller utmerker seg når det gjelder bildekvalitet, men de tingene har man jo på en speilrefleks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...