Gå til innhold

Xeon får "Penryn"-kjerne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Si meg: Trenger man virkelig 12 mB med L2-cache?

Til mange server-ting, ja.

Hvor mange serverting da?

For som regel blir hele systemet flaskehals før cachen blir dette...

blir det samme som:

Trenger man 1gb minne på ett at radeon 2400xt? :p (ett eksempel bare)

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
blir det samme som:

Trenger man 1gb minne på ett at radeon 2400xt? :p (ett eksempel bare)

Ikke noe godt eksempel.

L2-cachen er *lynrask* (noe "cheap-chip ram" på skjermkort ikke er) og stor L2-cache på nyere CPU'er fra Intel har vist seg å være ett arkitektonisk fortrinn.

I langt større grad enn en kan si om den integrerte minnekontrolleren AMD tidlig satset på (praktiske ytelsetester).

Jeg håper ikke AMD "tviholder" på sine løsninger slik Intel gjorde med Netburst utifra helt teoretiske betraktninger som i praksis viser seg å ikke ha noen reell effekt.

Men, dette kan jo endre seg over tid med mye chipset/annen hardware som utnytter en gitt arkitektur bedre.

Det er helt klart at Intel har satset rett etter avvikling av Netburst.

Så får vi se om AMD har evnen til å snu like fort (noe jeg tviler på da de ikke har en brøkdel av ressurser for RD sammenliknet med Intel)

Lenke til kommentar
L2-cachen er *lynrask* (noe "cheap-chip ram" på skjermkort ikke er) og stor L2-cache på nyere CPU'er fra Intel har vist seg å være ett arkitektonisk fortrinn.

I langt større grad enn en kan si om den integrerte minnekontrolleren AMD tidlig satset på (praktiske ytelsetester).

Jeg håper ikke AMD "tviholder" på sine løsninger slik Intel gjorde med Netburst utifra helt teoretiske betraktninger

Når Intel kommer med neste generasjon brikke i slutten av 2008 som har innebygd minnekontroller slik som AMD har, samt Intel sitt svar på HyperTransport så kommer vi nok ikke til å se like stor økning i cache som Intel sine brikker har nå.

L2 cache brukes også til å skjule ekstra latens som FSB og minnekontroller i north-bridge gir Intel. Kan også nevne at Intel har i alle fall hatt et mye mer effektiv cache-hierarki enn hva AMD har, også veldig effektive pre-fetching algoritmer.

Lenke til kommentar

Hva som er best av integrert minnekontroller og mye cache er det ikke noe fasitsvar på. Tallknusing favoriserer som oftest høy minnebåndbredde og lav forsinkelse til RAM, mens cache ofte er av mindre innflytelse fordi datasettene er så store, men også her er det unntak. Vanlige servere drar derimot ganske god nytte av cache fordi de har en tendens til å aksessere de samme dataene mange ganger og det er vel også delvis derfor Intel har holdt på denne trenden så lenge som de har gjort. Det beste er selvfølgelig pose og sekk alternativet.

For å doble cache hit må du vel statistisk sett firedoble cache kapasiteten, for hver ekstra cache hit du får så sparer du inn noe sånt som 200-400 tomme instruction slots på prosessoren så det kan fort bli en del ytelse ut av det.

Lenke til kommentar
xeon er ikke disignet for å spille med...

men vill tro den kan nå litt over qx9650 i noen spill...

Forskjellen er vel ikke noe annet enn at den er klokket høyere, har låst multiplier og er til socket LGA771. Ikke aktuell til noen "gam0r"-maskin, men selve CPUen er nok raskere enn QX9650.

EDIT:

LGA771, mente jeg.

Endret av haalo
Lenke til kommentar
Det er ingen forskjell slik sett nei, prosessorkjernen er jo den samme som de andre. Apple Mac Pro som er maskiner beregnet til desktopbruk, bruker f.eks LGA771 Xeon-prosessorer.

Mac Pro er ikke akkurat et unntak (føltes som du mente det), da Xeon også er en del av workstation-lineupen til Intel. Vet at Dell (og er rimelig sikker på HP) selger workstations med Xeon-prsessorer.

Lenke til kommentar
Det er ingen forskjell slik sett nei, prosessorkjernen er jo den samme som de andre. Apple Mac Pro som er maskiner beregnet til desktopbruk, bruker f.eks LGA771 Xeon-prosessorer.

Mac Pro er en workstation, iMac er desktop.

De som brukes i MP i dag er den litt eldre xeon 5100 med 4MB L2 (pr cpu, MP har jo 2 fysiske cpuer) men det holder lenge til mitt bruk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...