Nord-Skandinav Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Jeg fikk beskjed her om dagen om at det var korrupte filer på en av partisjonene mine, og tenkte derfor å ta en chkdisk, siden det var lenge siden jeg hadde gjort det. Jeg slo av datamaskinen etter at jeg hadde satt det opp til å starte neste gang jeg slo på datamaskinen. Det jeg gjorde da, neste gang jeg starta opp PC-en, var at jeg ikke starta i windows, men i ubuntu. Etter dette så glemte jeg totalt at jeg hadde satt opp chkdisk til å starte når jeg boota windows. Uansett, jeg hadde lasta ned noen filer, som jeg også hadde tenkt å bruke på windows, så jeg kunne ikke ha de på ext3 partisjonen min. Derfor overførte jeg de til den som jeg skulle ta chkdisk på, smarte meg. Denne er det NTFS på, og selvfølgelig er det sikkert fortsatt ustabil i tillegg til chkdisk som skulle overføres. Når jeg prøvde, fra ubuntu, å spille av en av videofilene jeg hadde kopiert til NTFS, så ville den ikke. Unknown fileformat eller noe. Når jeg hadde gjort meg ferdig på ubuntu, tenkte jeg å boote opp i windows, for å gjøre unna chkdisk. Denne gikk gjennom de 3 første stegene, men står konstant på 0% på det 4. Når jeg starter opp windows på nytt så får jeg ikke lov til å skippe chkdisk, ingen timer eller noe. Er det mulig å slå av chkdisk ved å rediegere en fil eller lign, i windows, fra et annet OS? Har dere andre forslag til å løse problemet? Jeg har en følelse av at disken synger på siste verset.. Lenke til kommentar
navlasop Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 (endret) Boot fra XP cd - og velg repair console. Der kan du bla kjøre chkdsk. Om dette fjerner ckdsk flagget fra os'et er jeg usikker på men du får nå sjekka filsystemet. Ellers var det en hel haug med mulige fixes alt etter hva slags feil du hadde med chkdsk her: http://www.hardforum.com/archive/index.php/t-736646.html Endret 9. november 2007 av navlasop Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 (endret) Ja jeg skal prøve dette, om ikke det funker, så må jeg nesten formatere er jeg redd. Er på høy tid uansett. Tusen takk for svar, skal gi tilbakemelding om noe av dfet fungerer, men er på jobb akkurat nå. Ser nå at disse fremgangsmåtene ikke vil fungere da jeg ikke kommer meg inn i OS i det hele tatt. Skal prøve å se om jeg kommer meg inn i safemode for å gjøre dette, vet ikke om chkdisk blir aktivert før eller etter dette. Ellers så skal jeg prøve den første framgangsmåten din. Har også en windows live CD som jeg skal prøve å kjøre chkdisk med fra. Endret 9. november 2007 av Oppslagsverk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå