Gå til innhold

arbeidsgiver imot fagforening.


V_B

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hei.

 

Det har seg slik at arbeidsgiver er imot at de ansatte skal bli med i fagforening, fordi han sier at de tar en viss del av overskuddet til bedriften går til fagforbundet og dette vil gå utover de ansatte sin bonus.

 

Er dette sant, og lov i det hele tatt ?

Det må være det verste pisset jeg har hørt noen gang. Foreningen kan ikke ta noe av overskuddet til bedriften - kontingenten må dere betale selv. Arbeidsgiveren din er i mot at dere organiserer dere fordi han får en mye lettere hverdag av det. Da kan han herje litt mer med dere og justere lønnen uavhengig.

 

Heldigvis er det organinsasjonsfrihet i Norge - så organiser dere så mye dere vil. Faktisk er det bare teit å ikke være organisert i mange bransjer. For eksempel har ikke elektrikere, rørleggere, tømrere osv krav på å jobbe akkord hvis de ikke er organisert. Det gir også mye ryddigere forhold, masse forsikringer på kjøpet og hjelp hvis det skulle bli noen konfilkter mellom arbeidsgiver/taker.

Endret av orjanr
Lenke til kommentar
hei.

 

Det har seg slik at arbeidsgiver er imot at de ansatte skal bli med i fagforening, fordi han sier at de tar en viss del av overskuddet til bedriften går til fagforbundet og dette vil gå utover de ansatte sin bonus.

 

Er dette sant, og lov i det hele tatt ?

 

Det er godt mulig at det å melde seg inn i fagforening vil gå utover din bonus da det fører til høgere kostnader til arbeidsgiver, men det er IKKE noe i at bedriften må betale til din fagforening.

 

Det er flere grunner til at bonus løsninger blir fjernet/redusert i forbindelse med at arbeidstakerne organiserer seg.

 

1. Fagforeningene har en tendens til å kreve masse unntak og sær rettigheter for sine medlemmer, noe som fører til mye ekstra arbeid og kostnader til arbeidsgiver. Da er det enklere å avskaffe de ordningene som skaper ekstraarbeidet. Eksempelvis induviduelle bonus ordninger.

 

2. Hvis de ansatte organiserer seg fører det ofte til at bedriften ikke har noe annet valg enn å gjøre det samme. Skal bedriften organisere seg koster det penger. De pengene må tas inn igjen, ellers vil bedriften gå dårligere (noe eierne selvsagt ikke vil).

 

Et eksempel jeg vet av fra handelsnæringen Bensinstasjon/storkiosk (Vet ikke hvilken fagforening det var).

De ansatte fagorganiserte seg og det ble krevd en god del.

 

Fordeler.

Bedre betalt for sen kveldsjobbing, rotasjon på helgevakter og bedre betalt for de med liten arbeidserfaring.

 

Ulemper:

De som før jobbet mye helg fikk nå mindre timer da helgevakter skulle roteres i mellom 'alle'. Enkelte som helst ikke ville ha helgevakter ble pålagt vakter. Liten forskjell på bunn og topp lønn. Bonusen som ble gitt til 'topp' 3 for innsats ble avskaffet da vaktfordelingen ble 'turnus' organisert.

-------------------------------------------------------------------------------

 

Har du liten erfaring, eller av andre grunner lite etterspurt på arbeidsmarkedet bør du fagorganisere deg. Selv om du fagorganiserer deg er det ingen krav til at bedriften skal inngå en avtale med din fagforening, men det er ganske vanlig at det gjøres.

Lenke til kommentar
hei.

 

Det har seg slik at arbeidsgiver er imot at de ansatte skal bli med i fagforening, fordi han sier at de tar en viss del av overskuddet til bedriften går til fagforbundet og dette vil gå utover de ansatte sin bonus.

 

Er dette sant, og lov i det hele tatt ?

 

Pisspreik av verste sort, det er lov å si ting, men å nekte arbeidstakere å organisere seg er ulovlig og jeg tror arbeidsgiveren din vil jekke seg ned om du rapporterer om dette til advokatene i arbeidstakerorganisasjonen. Det slutter aldri å forundre meg at det er så mange kunnskapsløse ledere av små og mellomstore bedrifter i Norge...

Lenke til kommentar
hei.

 

Det har seg slik at arbeidsgiver er imot at de ansatte skal bli med i fagforening, fordi han sier at de tar en viss del av overskuddet til bedriften går til fagforbundet og dette vil gå utover de ansatte sin bonus.

 

Er dette sant, og lov i det hele tatt ?

 

Pisspreik av verste sort, det er lov å si ting, men å nekte arbeidstakere å organisere seg er ulovlig og jeg tror arbeidsgiveren din vil jekke seg ned om du rapporterer om dette til advokatene i arbeidstakerorganisasjonen. Det slutter aldri å forundre meg at det er så mange kunnskapsløse ledere av små og mellomstore bedrifter i Norge...

 

Nå har vel ikke arbeidsgiver nektet noen å fagorganisere seg i dette tilfellet. Men det er jo helt bak mål å prøve å lure sine egne ansatt (noe jeg mener han gjør med begrunnelsen sin).

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for mange svar.

 

Det har seg slik at dette er en liten bedrift med kun 7 ansatte. Det er langt ifra alle i firmaet som vil organisere seg, og jeg tror ingen er organisert til dags dato. Det er da ett håndtverkerfirma. Det jeg ikke vil er at det skal gå utover andre sin bonus om jeg og f.eks en annen også hadde organisert seg. (at det tvinger firmaet til å organisere seg)

Lenke til kommentar
Hei igjen og takk for mange svar.

 

Det har seg slik at dette er en liten bedrift med kun 7 ansatte. Det er langt ifra alle i firmaet som vil organisere seg, og jeg tror ingen er organisert til dags dato. Det er da ett håndtverkerfirma. Det jeg ikke vil er at det skal gå utover andre sin bonus om jeg og f.eks en annen også hadde organisert seg. (at det tvinger firmaet til å organisere seg)

 

Hvis dere organiserer dere så er det ikke det samme som at arbeidsgiveren må gå med på fagforeningen deres sine krav. Så han kan i teorien fortsette som tidligere, men nå er en del av fagforeningene lite tilbøyelige til det.

 

Burde ikke i utgangspunktet få noen ulemper hvis det bare er dere to, med mindre dere stiller krav til å få bedre lønn o.l enn de uorangiserte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...