Gå til innhold

Menneskets "ubesvarte" spørsmål, det vi ikke forstår med full sikkerhet.


Anbefalte innlegg

Hensiktn med denne topicen er rett og slett å vite va DU mener og/eller tror om spørsmål som er umulig og/eller vanskelig å få svar på. Spytt gjerne inn flere spørsmål/gåter som jeg ikke har tatt med;) Synes det er fælt interessant og diskutere disse temaene. Beklager visst jeg plasserte denne topicen i feil forum, fant ikke et mer relevant valg:P

 

Kan man fødes på ny(altså bli reinkarnet etter man har død) feks bli født igjenn, sjelen/bevistheten din i en annen livsform?

Va er bevisthet/sjel?

Når kroppen har sluttet å fungere, feks ved drukning. så tar man igjennoppliving, hvor er "sjelen, bevistheten" i dette øyeblikket, ute av kroppen?

Finnes det et liv etter døden?, eller lever vi det nå?

Finnes det flere paralelle virkeligheter/dimensjoner dær livsformer lever?

Lever det noe ved siden av oss som vi ikke kan se? spøkelser/gjenferd osv

Va er universet? Og visst Big Bang fantes sted, va forårsaket det? hvor kommer materien fra som skapte Big Bang. Når man ser et hus så må det være noen som har bygget det, litt vanskelig å tro på "det har alltid vært dær"

Va er universets ende? va er bak den enden? Finnes det flere universer?

Finnes det liv i universet?

 

Kommer ikke på flere for øyeblikket:P

Endret av Kassetspiller
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan man fødes på ny(altså bli reinkarnet etter man har død) feks bli født igjenn, sjelen/bevistheten din i en annen livsform?

- Ja, når du dævver så gir du liv til likmark. Likmark driter ut jord. Jord gir livsgrunnlag til div. planter. Planter gir liv til bla. kveg. Mennesker spiser kveg. -Ergo din død er med på å resirkulerer nye liv i forskjellige former.

 

Va er bevisthet/sjel?

Bevistheten ligger i hjernen, sjel er et gammelt religiøst begrep som er ment for å beskrive en utenom kroppslig eksistense.

 

Når kroppen har sluttet å fungere, feks ved drukning. så tar man igjennoppliving, hvor er "sjelen, bevistheten" i dette øyeblikket, ute av kroppen?

-Sjel er et gammelt religiøst begrep som er ment for å beskrive en utenom kroppslig eksistense. Det er ennå ikke noe som tilsier at en slik eksistense har noe med virkeligheten å gjøre.

 

Finnes det et liv etter døden?, eller lever vi det nå?

- Ja og nei, når du dævver så gir du liv til likmark. Likmark driter ut jord. Jord gir livsgrunnlag til div. planter. Planter gir liv til bla. kveg. Mennesker spiser kveg. -Ergo din død er med på å resirkulerer nye liv i forskjellige former.

 

Finnes det flere paralelle virkeligheter/dimensjoner dær livsformer lever?

- Bare på film

 

Lever det noe ved siden av oss som vi ikke kan se? spøkelser/gjenferd osv

-hva definerer du med gjenferd? energi fra avdøde som henger igjen eller selvstendige selvtenkende "individer" som farter rundt og kødder med folk?

 

Når man ser et hus så må det være noen som har bygget det, litt vanskelig å tro på "det har alltid vært dær"

- Ja, hus er modifisering av eksisterende kjemiske forbindelser og dukker ikke opp av seg selv.

Det blir ikke helt det samme. Liv er bygget på eksisterende kjemiske forbindelser, feks. vann, frø, jord, lys/varme gir feks et tre. Det er vell strengt talt ingen som klarer å trylle frem et juletre :!:

Mennesker har etterhvert klart å modifisere denne kjemiske forbindelsen bla. gen manipulering, og kloning.

Det er mere utrolig av noe "ikke eksisterende" som alltid har vært der har "skapt seg selv" og skapt universet i etterkant.

 

Finnes det liv i universet?

- Ja, bla jorden.

Lenke til kommentar
Hensiktn med denne topicen er rett og slett å vite va DU mener og/eller tror om spørsmål som er umulig og/eller vanskelig å få svar på. Spytt gjerne inn flere spørsmål/gåter som jeg ikke har tatt med;) Synes det er fælt interessant og diskutere disse temaene. Beklager visst jeg plasserte denne topicen i feil forum, fant ikke et mer relevant valg:P

 

Kan man fødes på ny(altså bli reinkarnet etter man har død) feks bli født igjenn, sjelen/bevistheten din i en annen livsform?

Va er bevisthet/sjel?

Når kroppen har sluttet å fungere, feks ved drukning. så tar man igjennoppliving, hvor er "sjelen, bevistheten" i dette øyeblikket, ute av kroppen?

Finnes det et liv etter døden?, eller lever vi det nå?

Finnes det flere paralelle virkeligheter/dimensjoner dær livsformer lever?

Lever det noe ved siden av oss som vi ikke kan se? spøkelser/gjenferd osv

Va er universet? Og visst Big Bang fantes sted, va forårsaket det? hvor kommer materien fra som skapte Big Bang. Når man ser et hus så må det være noen som har bygget det, litt vanskelig å tro på "det har alltid vært dær"

Va er universets ende? va er bak den enden? Finnes det flere universer?

Finnes det liv i universet?

 

Kommer ikke på flere for øyeblikket:P

 

 

Jeg mener det må finnes flere liv i universet... det kan ikke være så stort uten grunn... og kan ikke vært stor sak om utenomjordiske her nede i så mange år uten grunn, jeg tør selv å påstå at jeg har sett UFO, noen som definitivt IKKE kan være et fly/menneskekjent fartøy.

 

 

Gjenferd/spøkelser... jeg har en følelse av at det kan forekomme at folk blir til gjenferd ol. og "spøke" på enkelte plasser... jeg har selv opplevd enkelte lyder på gamlerommet mitt der hvor oldermoren min bodde før hun døde... brodern min og jeg hørte begge lyder om natta... har også hørt utrolige historier fra bestemor,mor etc og jeg stoler på de historiene, spesielt når bestefar som er ærligheten selv er med å sier det... om noen her har hørt om Lier galesykehus utenfor Drammen, der er det MANGE som mener det spøker, noen voksne mennesker dro inn med kamera... når de gikk inn i en av de gamle blokkene, (hvor folk ble pina i alt mulig satans utstyr før i tiden) gikk kameraet i stykker... blei bare snøhvitt.... idet dem gikk inn døra!, er en slik en belive it or not lix for dere, men jeg er 99% sikker på at det finnes mer mellom himmel og hellvette enn vi veit/trur :)

 

 

Det om bigbang.. kan ikke komme fram til noen bedre svar enn det forskere har funnet ut, selv trur jeg mer på bigbang enn at gud skapte universet, pga jeg mener forskning er mer sikkert/troverdig enn gamle historier som er flere tusen år gamle...

 

 

Kan man fødes på ny(altså bli reinkarnet etter man har død) feks bli født igjenn, sjelen/bevistheten din i en annen livsform?

Va er bevisthet/sjel?

Når kroppen har sluttet å fungere, feks ved drukning. så tar man igjennoppliving, hvor er "sjelen, bevistheten" i dette øyeblikket, ute av kroppen?

Finnes det et liv etter døden?, eller lever vi det nå?

 

Jeg er like opphengt i disse spørsmålene selv, men er umulig å kommer fra til noen svar, så jeg har valgt å ta det som det kommer....=)

Lenke til kommentar

Du stiller mange vanskelige spørsmål, og jeg kan sikkert ikke gi deg noen fullgode svar!

Men jeg bruker mye av tiden min på å tenke ut svar på akkurat slike spørsmål, så jeg vil dele noen av disse tankene med deg!

Svarene vil ikke være tilsiktet vitenskaplige men jeg skal prøve å holde meg innenfor en rimelig logisk tankerekke. Jeg gidder ikke svare på alle spørsmålene nå(kunne vel egentlig skrevet bok istedet), men skal ta for meg det første, først.

Jeg skal også prøve å gjøre det så kort og lettfattelig som mulig!

 

Forstår jeg det første spørsmålet ditt rett, spør du om vi gjenfødes etter vi dør? i denne samme verden som nå?

(Jeg forstår det slik at du ikke spør om et såkalt "afterlife")

 

Svaret mitt er Ja!

 

Ikke en annen livsform, du er "deg", og siden bevisstheten trolig er mest et fysisk fenomen, vil det fysiske "deg" være en nødvendighet for at din bevissthet skal gjenoppstå, slik du vet å være "deg".

 

Grunnen til at jeg tror du "gjenfødes"(All religiøs mumbojumbo feid vekk) er at universet/eksistensen som er en konstant prosess, et pusslespill av brikker som konstant er i forandring, og som faktisk har ført til akkurat "deg". Vil, i løpet av evigheten, før eller senere bitene faktisk `pussle`frem akkurat deg og din bevissthet(være seg "tilfeldigheter" eller kanskje en teknologi i fjern fremtid som bidrar til å "skape deg") ta den tiden det vil. For deg vil dette oppleves momentant, da din "bevissthet" vil være foruten fysiske begreper(Inget tid/rom-begrep)helt til den "gjenforenes med ditt fysiske "deg".

 

Altså, kanskje Dr.Sylkvass H. Jerne "gjenskaper" deg i laboratoriet sitt en gang i år 20000kvasifiktionbasilikum, uansett evighet er lang tid, mye kan skje.

 

Dette er bare egne tanker, og hva du får ut av dem vet jeg ikke, men dette er mer sansynelig for meg enn at du plutselig blir en gris som slaktes for så å bli løken i suppa til fru. Berg! o.s.v

 

Det er mitt svar på det første spørsmålet ditt!

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal svare på ditt andre spørsmål, ut ifra mine egne tanker. Er jeg nødt til å drasse med meg et eget ord også, "Abso. intet" er ordet. Den komplette definisjonen på "Abso. intet" har ennå ikke sett dagens lys(det er udefinerbart), men uansett jobber jeg med saken. Nå har heller ikke definisjonen av "Abso. intet" noen betydning for selve "forklaringen" jeg skal fremstille.

 

Jeg vil si at bevisstheten er, summen av all information hjernen din mottar/behandler, både fra det ytre(sansing) og det indre(kognisjon/emosjon) univers samt et element til, en "link" til "Abso. intet".

Det er denne "linken" som "forteller" deg at du "er" noe annet, enn alt annet, og ut/inn ifra denne "linken" erfarer du eksistensen, er med andre ord bevisst.(En forklaring skrevet i hui og hast)

 

Noen andre kan nok gi deg et mer vitenskapelig svar, men jeg skrev "ut ifra mine egne tanker" og hva du får ut av disse, avhenger av deg!

 

(Hvis noen finner dette veldig sært og merkelig, husk at dette er bruddstykker av en større "forklaring" vedrørende min egen eksistens)

 

Dette var mitt svar på spørsmål nr2!

Lenke til kommentar

Lever det noe ved siden av oss som vi ikke kan se? spøkelser/gjenferd osv

-hva definerer du med gjenferd? energi fra avdøde som henger igjen eller selvstendige selvtenkende "individer" som farter rundt og kødder med folk?

 

Hva jeg definerer som gjenferd er den "delen" som blir igjen etter man har død, den energien eller va det no er, noen sier de har sett slike gjengangere i flere hus(eller hørt lyder som er litt vanskelige å si at det bare var kjøleskapet)

 

Jeg har hatt 1 hendelse som har skjedd mange ganger hær hjemme, men den er ikke akkurat betydelig engang, eller bare noe jeg inbiller meg, dørhandtaked til hovedøren vår, jeg vet hvordan lyd den lager når den blir trykt ned, og i mange tilfeller har jeg hørt at handtaket har vært presset ned(var i 1 tilfelle i selve rommet da det skjedde) Lukket opp døren kjapt, ikke et menneske å se. Kjente jeg fikk ondt i magen:P

Lenke til kommentar

Artig å få innsyn va andre mener om disse spørsmålene, Fordi hver og en enkelt har forskjellige meninger om ting, når man får høre va andre mener, kan man "lage" seg sin egen mening eller rettere sagt tro om va og hvorfor ting er slik de er:)

 

Jegselv har rett og slett ikke iq til å komme meg til et svar jeg tror på ved noen spørsmål.

Eneste spørsmålet av de jeg nevnte ved en enorm sikkerhet vet svaret på er at det finnes liv(bortsett fra oss på jorden) i universet. Jeg leste et sted og så et bilde av mars at det var is dær. De har funnet liv på de mest ekstreme steder på jorden, dær forskerne trudde var livløst.

Under isen på syd/nor polen, i de ekstreme dybder i vårt hav.

So why not? Liv trenger ikke akkurat samme forholdene som vi har hær på jorden, for alt vi vet kan en eller annen skapning "puste" en gifting gass som vi ikke tåler hær på jorden.

Liv tilpasser seg forholdene de får, men noe er vell nødvendig for at liv i det hele tatt skal oppstå. Universet er så stort, uffattelige mengder med stjerner/planeter/galakser, å tro at vi er alene mener jeg er helt trangsynt. Finnes det liv i universet? plasserer jeg på akkurat samme linje som "at vi puster luft". Finnes det liv dær ute? Uten tvil;)

Lenke til kommentar
snip!

 

Tusen Takk! Du forklarer alt så enkelt. Dette skulle jeg ha fått vite for lenge siden. Da kunne jeg også kanskje blitt like klarsynt som deg. :thumbup:

 

Klarsynt? Du er vel ironisk nå?

 

Tror sønnen min på 8 lærer slike ting på skolen allerede.

 

S2R2SK1 unngår faktisk å svare på samtlige spørsmål!

Endret av molok69
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
snip!

 

Tusen Takk! Du forklarer alt så enkelt. Dette skulle jeg ha fått vite for lenge siden. Da kunne jeg også kanskje blitt like klarsynt som deg. :thumbup:

 

Klarsynt?

 

Tror sønnen min på 8 lærer slike ting på skolen allerede.

 

PencilCase unngår faktisk å svare på samtlige spørsmål!

 

Er det noe igjen for en simpel pencilcase å besvare?

 

Ja, gudene velsigne deg, og din sønn, som er så heldig å lære svarene på eksistensielle problemstillinger, og det i en alder av bare åtte ... :innocent:

 

Disse "store" spørsmål som en hel menneskehet baler med, og har gjort det siden tidenes morgen, er her besvart, og det kunne til og med en vanlig norsk åtteåring ha fikset. Er det rart at man tvinges ned i knestående? Jeg ser nå at livet mitt har vært forgjeves, og ber så meget om tilgivelse, for å ha misbrukt nødvendig plass og oksygen.

Lenke til kommentar
snip!

 

Tusen Takk! Du forklarer alt så enkelt. Dette skulle jeg ha fått vite for lenge siden. Da kunne jeg også kanskje blitt like klarsynt som deg. :thumbup:

 

Klarsynt?

 

Tror sønnen min på 8 lærer slike ting på skolen allerede.

 

PencilCase unngår faktisk å svare på samtlige spørsmål!

 

Er det noe igjen for en simpel pencilcase å besvare?

 

Ja, gudene velsigne deg, og din sønn, som er så heldig å lære svarene på eksistensielle problemstillinger, og det i en alder av bare åtte ... :innocent:

 

Disse "store" spørsmål som en hel menneskehet baler med, og har gjort det siden tidenes morgen, er her besvart, og det kunne til og med en vanlig norsk åtteåring ha fikset. Er det rart at man tvinges ned i knestående? Jeg ser nå at livet mitt har vært forgjeves, og ber så meget om tilgivelse, for å ha misbrukt nødvendig plass og oksygen.

Sorry skrivefeil!

 

Ingen av de "store" spørsmål ble besvart! Ble ikke gjort et forsøk engang!

 

Hvordan noen kan nevne klarsynthet?, ligger utenfor mitt snevre sinn!

Endret av molok69
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tolket dine skrifter i den retningen at selv din åtteårige sønn hadde samme svar som den jeg hyllet ...? Hvis det stemmer, så er det jo ingen ubesvarte spørsmål igjen for petit moi.

 

Vi har dermed løst "gåten", eller Goaten ... :new_woot:

goat_1.jpg

Lenke til kommentar
Jeg tolket dine skrifter i den retningen at selv din åtteårige sønn hadde samme svar som den jeg hyllet ...? Hvis det stemmer, så er det jo ingen ubesvarte spørsmål igjen for petit moi.

 

Vi har dermed løst "gåten", eller Goaten ... :new_woot:

Jeg sa at han lærte slike ting på skolen, ja!

 

Men jeg sa ikke at de var svarene på noen gåter!

 

Svar på "ubesvarte" spørsmål, det vi ikke forstår med full sikkerhet." er ikke å finne, hverken på skolen eller i noen av "svarene" til S2R2SK1

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Greit nok. Ser at du har gått tilbake i postene dine og redigert dem, og disse redigeringer samsvarer ikke med mine tilsvar. Så derfor avblåser jeg ironifelttoget, og vi enes om at vi kanskje ikke skjønner alt mellom himmel og jord ... inntil videre da ...! :)

Lenke til kommentar
Hensiktn med denne topicen er rett og slett å vite va DU mener og/eller tror om spørsmål som er umulig og/eller vanskelig å få svar på. Spytt gjerne inn flere spørsmål/gåter som jeg ikke har tatt med;) Synes det er fælt interessant og diskutere disse temaene. Beklager visst jeg plasserte denne topicen i feil forum, fant ikke et mer relevant valg:P

 

1 Kan man fødes på ny(altså bli reinkarnet etter man har død) feks bli født igjenn, sjelen/bevistheten din i en annen livsform?

2 Va er bevisthet/sjel?

3 Når kroppen har sluttet å fungere, feks ved drukning. så tar man igjennoppliving, hvor er "sjelen, bevistheten" i dette øyeblikket, ute av kroppen?

4 Finnes det et liv etter døden?, eller lever vi det nå?

5 Finnes det flere paralelle virkeligheter/dimensjoner dær livsformer lever?

6 Lever det noe ved siden av oss som vi ikke kan se? spøkelser/gjenferd osv

7 Va er universet?

8 Og visst Big Bang fantes sted, va forårsaket det?

9 hvor kommer materien fra som skapte Big Bang. Når man ser et hus så må det være noen som har bygget det, litt vanskelig å tro på "det har alltid vært dær"

10 Va er universets ende? va er bak den enden? Finnes det flere universer?

Finnes det liv i universet?

 

Kommer ikke på flere for øyeblikket:P

 

1: Først og fremst; Det eneste som skiller to levende vesener fra hverandre er mangel på nerveforbindelser.

Koble sammen en bunt nerver, og du kan føle en annens smerte.

Liv er tilsynelatende kun geografi; hvor det levende er og hvor mange nerver det har.

Spørsmålet litt komplisert: Ingenting tyder på at vi lever igjen, men så igjen er det heller ingen spesifikke ting som identifiserer et levende vesen:

Du kan fjerne hvilken som helst hjernecelle, bare du ikke fjerner for mange, uten å drepe et levende vesen.

Du kan også koble til nye lem, som igjen kan føles av den nye eieren.

Altså betyr ikke den genetiske koden noenting for hvordan nerver oppleves, noe som igjen betyr at det unike med levende vesener er hvor godt nervene fungerer og hvordan de er koblet og hva de lagrer.

Strengt tatt er det egentlig ingenting som tyder på at livet er noe annet en sanseopplevelser og handling, hvor mennesket har utviklet en god logisk sans og hurkommelse for å overleve.

Alt tyder på at vi lever for å overleve og for å få bedre avkom; evolusjon.

Evolusjon fremmer evolusjon: Organismer som eventuelt hadde potensiale for evig liv er danket ut at organismer med korte liv som forbedrer seg gjennom evolusjon, og evolusjon fører til alt vi har av følelser og tanker i dag.

Første spørsmål er umulig å svare konkret på.

 

2: Tilbake til sanseopplevelser.

Sjel er norrønt / germansk / gresk og befinner seg i hjertet; blodpumpen.

Grekerene kalte den for psyche...

Som du forstår har de måttet legge om på begrepene, vi har "psykologi"; læren om sjelen, da alt man mente var hjertet nå er kreditert til den mindre romantiske hjernen.

Så når det i bibelen står at man skal bruke hjertet, så menes det at man skal være fornuftig.

Uansett ... Sjelen var trodd å være en utenomkroppslig forlengelse av mennesket, som har vist seg å være feil:

Uten fysiske sanseopplevelser er vi ikke noe. Bokstavelig talt.

Mennesker som er født uten sanser har ingen forutsetning for å lære, og mennesker som mister sanser mister evnen til å forstå og forestille seg denne sansen.

Vi er bevisstheten, og sjelen er et annet navn for en mer romantisk og spirituell tolkning av bevisstheten.

Den romantiske tolkningen av sjelen virker umulig, da sjelen verken husker, ser, føler, tenker, hører -- den er rett og slett ingenting; bevisstheten er alt.

 

3: Kroppen er ett nettverk som er avhengig av oksygen og energi for å fungere.

Når vi ikke lengre får oksygen stenger kroppen.

a) Vann i lungene = ingen oksygen.

Vi slutter å føle, og vi slutter å tenke -- men ladningene i hjernen (hurkommelsen) opprettholdes, selv om ikke impulser blir avfyrt (tanker og sanseinntrykk).

b) Vi slutter å tenke

Kroppen går over i oksygenfritt modus, og begynner å dø: Celler som er uten oksygen og energi begynner å fortære seg selv.

Det tar fra fem minutter til en halvtime, eller mer avhengig av kulde, for et menneske å dø: Miste vitale funksjoner eller miste for mange hjerneceller til å overleve.

---

Siden hjernen ikke tenker er vi heller ikke tilstede; Når vi er kvalt er hjernen er nesten som som armen eller låret: En samling nerver som ikke gjør noenting for å samarbeide.

Uten at nervene i hjernen fyrer av signaler er vi heller ingenting; så vi er teknisk sett død -- selv om hurkommelsen og alle cellene i kroppen lever.

Det er først når for mange hjerneceller dør at vi virkelig er død: Etter noen minutter uten oksygen begynner vi å pådra oss hjerneskader, som til slutt fører til hjernedød.

Først etter vi har blitt hjernedød er vi virkelig død: Ved hjernedød opphører vi å eksistere, og selv om man kan holde kroppen i livet er *vi* bevisstheten som er hjernen som er død.

Vi er altså ikke kroppen, og ingenting tyder på at vi er noe annet enn hjernen: Tvert i mot forsterkes det intrykket av nettopp kvelning.

Normale oppegående mennesker kan bli til slevende barn uten mennesklige egenskaper (uten empati, uten anger, uten logisk sans), dersom det går for lang tid fra hjertet stopper til gjenoppliving blir gjennomført.

 

4: Igjen: Det er umulig å si, det eneste som er sikkert er at det man er i dette livet kun vil gjennoppstå dersom det samme universet oppstår en gang til på akkurat samme måte.

Og selv da er det uklart.

Men det er også uklart om livet er noe annet enn et geografisk avgrenset system, som igjen betyr at "jeg"-et egentlig ikke er så viktig som "vi"-et.

Vi er alt som er koblet til oss; Dersom du kobler til en ekstra arm er den en del av deg, som du kan føle. Det samme gjelder øyne, ører, og sansynligvis også nye hjerneceller.

Dersom du deler en hjernen din i to deler, og begge lever: Hvilken av de to er du da?

Og tenk så at disse to inkorporeres i to kropper, og lever 10 år fra hverandre, for så å bli forent...

--

Teknisk sett var du begge to -- og alt som gjorde at du ikke var begge to samtidig var... geografisk/fysisk adskillelse.

 

5: Fullstendig umulig å si; men vi har ingen grunn til å tro det.

 

6: Vi har ingen grunn til å tro det.

Dersom de kan sees avgir de eller absorberer varmeenergi eller reflekterer lys, som igjen betyr at de kan sees med kamera eller berøres fysisk og kan bevises vitenskapelig, da de har egenskaper som kan måles med instrumenter.

 

7: Rent teknisk sett er universet uhorvelige mengder energi i forskjellige former: Varme, lys, magnetisme, tyngdekraft, elektroner, protoner og nøytroner.

Akkurat hvor geografien kommer inn; og hva som gjør at det eksisterer tre dimensjoner er litt mer uklart.

Superstreng-hypotesen?

Hvem vet.

 

8: Vi kan jo anta at det var litt mye energi på en gang på ett sted.

Om tid og rom som vi kjenner det eksisterte før det store smellet er umulig å si enda, men vi vet at alt av betydning i universet er på vei bort fra ett sted, og har vært på vei bort i 15 milliarder år.

Siden farten var rimelig stor i begynnelsen kan vi kalle bevegelsen eksplosjonsartet.

Derav the Big Bang.

Alt vi har obsevert av rommet tyder på at all energien i universet var på ett og samme sted for noen milliarder år tilbake, og sånn sett kan vi jo aldri være sikker på om det faktisk var noe big bang.

Men...

Eksplosjonsartet begynnelse, all (eller det meste av) energien i universet samlet på ett sted...

Det virker meget sansynlig, de fysiske atomenes energi tatt i betraktning.

 

9: Huset og byggeren...

Denne analogien er svært dårlig, og brukes alt for ofte, og min mening om den trenger ingen nærmere forklaring.

For å ta ett eksempel..:

Når du ser ett gigantisk hull, på mange kilometer i diameter, i bakken, tenker du automatisk "hvem pokker gravde dette?" -- eller er du villig til å anta et en (tidligere) utenomjordisk kraft kanskje hadde en finger med i spillet?

Selvfølgelig var det en asteroide på hundre meter i diameter som lagde det gigantiske hullet.

Fysikk tatt i betraktning: ALT tiltrekker seg ALT annet; Masse tiltrekker seg lys, masse tiltrekker seg masse...

At det finnes store kuler (planeter) i et univers hvor alt er dømt til å kollidere og snurre rundt svært fort...

Det er ikke nødvendig med noen bygger for å lage ett høl.

 

10: Igjen er det geografien som er problemet.

Er universet avgrenset til hvor langt lyset kan nå før det kommer tilbake i retur på grunn av at alt tiltrekker seg alt?

Alt som ikke er dekket av masse eller lys er tross alt ingenting.

Det er ingenting mellom elektronene og kjernen i atomet.

Analogien "ingenting mellom" er for øvrig en analogi til superstrengteorien.

Strengt tatt kan ingenting-et være "en egen form for energi" eller "potensiale".

Men uansett er universet kun begrenset til hvor langt det er mulig å reise ut fra sentrum.

Og ingenting tyder på at det er noe utenfor, ei heller at det er noen grunn til å tenke seg at "ingentinget" vi ikke ser (da "ingenting" er "mangel på noe") er noe i seg selv.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

1: Først og fremst; Det eneste som skiller to levende vesener fra hverandre er mangel på nerveforbindelser.

Koble sammen en bunt nerver, og du kan føle en annens smerte.

Liv er tilsynelatende kun geografi; hvor det levende er og hvor mange nerver det har.

Spørsmålet litt komplisert: Ingenting tyder på at vi lever igjen, men så igjen er det heller ingen spesifikke ting som identifiserer et levende vesen:

Du kan fjerne hvilken som helst hjernecelle, bare du ikke fjerner for mange, uten å drepe et levende vesen.

Du kan også koble til nye lem, som igjen kan føles av den nye eieren.

Altså betyr ikke den genetiske koden noenting for hvordan nerver oppleves, noe som igjen betyr at det unike med levende vesener er hvor godt nervene fungerer og hvordan de er koblet og hva de lagrer.

Strengt tatt er det egentlig ingenting som tyder på at livet er noe annet en sanseopplevelser og handling, hvor mennesket har utviklet en god logisk sans og hurkommelse for å overleve.

Alt tyder på at vi lever for å overleve og for å få bedre avkom; evolusjon.

Evolusjon fremmer evolusjon: Organismer som eventuelt hadde potensiale for evig liv er danket ut at organismer med korte liv som forbedrer seg gjennom evolusjon, og evolusjon fører til alt vi har av følelser og tanker i dag.

Første spørsmål er umulig å svare konkret på.

 

2: Tilbake til sanseopplevelser.

Sjel er norrønt / germansk / gresk og befinner seg i hjertet; blodpumpen.

Grekerene kalte den for psyche...

Som du forstår har de måttet legge om på begrepene, vi har "psykologi"; læren om sjelen, da alt man mente var hjertet nå er kreditert til den mindre romantiske hjernen.

Så når det i bibelen står at man skal bruke hjertet, så menes det at man skal være fornuftig.

Uansett ... Sjelen var trodd å være en utenomkroppslig forlengelse av mennesket, som har vist seg å være feil:

Uten fysiske sanseopplevelser er vi ikke noe. Bokstavelig talt.

Mennesker som er født uten sanser har ingen forutsetning for å lære, og mennesker som mister sanser mister evnen til å forstå og forestille seg denne sansen.

Vi er bevisstheten, og sjelen er et annet navn for en mer romantisk og spirituell tolkning av bevisstheten.

Den romantiske tolkningen av sjelen virker umulig, da sjelen verken husker, ser, føler, tenker, hører -- den er rett og slett ingenting; bevisstheten er alt.

 

3: Kroppen er ett nettverk som er avhengig av oksygen og energi for å fungere.

Når vi ikke lengre får oksygen stenger kroppen.

a) Vann i lungene = ingen oksygen.

Vi slutter å føle, og vi slutter å tenke -- men ladningene i hjernen (hurkommelsen) opprettholdes, selv om ikke impulser blir avfyrt (tanker og sanseinntrykk).

b) Vi slutter å tenke

Kroppen går over i oksygenfritt modus, og begynner å dø: Celler som er uten oksygen og energi begynner å fortære seg selv.

Det tar fra fem minutter til en halvtime, eller mer avhengig av kulde, for et menneske å dø: Miste vitale funksjoner eller miste for mange hjerneceller til å overleve.

---

Siden hjernen ikke tenker er vi heller ikke tilstede; Når vi er kvalt er hjernen er nesten som som armen eller låret: En samling nerver som ikke gjør noenting for å samarbeide.

Uten at nervene i hjernen fyrer av signaler er vi heller ingenting; så vi er teknisk sett død -- selv om hurkommelsen og alle cellene i kroppen lever.

Det er først når for mange hjerneceller dør at vi virkelig er død: Etter noen minutter uten oksygen begynner vi å pådra oss hjerneskader, som til slutt fører til hjernedød.

Først etter vi har blitt hjernedød er vi virkelig død: Ved hjernedød opphører vi å eksistere, og selv om man kan holde kroppen i livet er *vi* bevisstheten som er hjernen som er død.

Vi er altså ikke kroppen, og ingenting tyder på at vi er noe annet enn hjernen: Tvert i mot forsterkes det intrykket av nettopp kvelning.

Normale oppegående mennesker kan bli til slevende barn uten mennesklige egenskaper (uten empati, uten anger, uten logisk sans), dersom det går for lang tid fra hjertet stopper til gjenoppliving blir gjennomført.

 

4: Igjen: Det er umulig å si, det eneste som er sikkert er at det man er i dette livet kun vil gjennoppstå dersom det samme universet oppstår en gang til på akkurat samme måte.

Og selv da er det uklart.

Men det er også uklart om livet er noe annet enn et geografisk avgrenset system, som igjen betyr at "jeg"-et egentlig ikke er så viktig som "vi"-et.

Vi er alt som er koblet til oss; Dersom du kobler til en ekstra arm er den en del av deg, som du kan føle. Det samme gjelder øyne, ører, og sansynligvis også nye hjerneceller.

Dersom du deler en hjernen din i to deler, og begge lever: Hvilken av de to er du da?

Og tenk så at disse to inkorporeres i to kropper, og lever 10 år fra hverandre, for så å bli forent...

--

Teknisk sett var du begge to -- og alt som gjorde at du ikke var begge to samtidig var... geografisk/fysisk adskillelse.

 

5: Fullstendig umulig å si; men vi har ingen grunn til å tro det.

 

6: Vi har ingen grunn til å tro det.

Dersom de kan sees avgir de eller absorberer varmeenergi eller reflekterer lys, som igjen betyr at de kan sees med kamera eller berøres fysisk og kan bevises vitenskapelig, da de har egenskaper som kan måles med instrumenter.

 

7: Rent teknisk sett er universet uhorvelige mengder energi i forskjellige former: Varme, lys, magnetisme, tyngdekraft, elektroner, protoner og nøytroner.

Akkurat hvor geografien kommer inn; og hva som gjør at det eksisterer tre dimensjoner er litt mer uklart.

Superstreng-hypotesen?

Hvem vet.

 

8: Vi kan jo anta at det var litt mye energi på en gang på ett sted.

Om tid og rom som vi kjenner det eksisterte før det store smellet er umulig å si enda, men vi vet at alt av betydning i universet er på vei bort fra ett sted, og har vært på vei bort i 15 milliarder år.

Siden farten var rimelig stor i begynnelsen kan vi kalle bevegelsen eksplosjonsartet.

Derav the Big Bang.

Alt vi har obsevert av rommet tyder på at all energien i universet var på ett og samme sted for noen milliarder år tilbake, og sånn sett kan vi jo aldri være sikker på om det faktisk var noe big bang.

Men...

Eksplosjonsartet begynnelse, all (eller det meste av) energien i universet samlet på ett sted...

Det virker meget sansynlig, de fysiske atomenes energi tatt i betraktning.

 

9: Huset og byggeren...

Denne analogien er svært dårlig, og brukes alt for ofte, og min mening om den trenger ingen nærmere forklaring.

For å ta ett eksempel..:

Når du ser ett gigantisk hull, på mange kilometer i diameter, i bakken, tenker du automatisk "hvem pokker gravde dette?" -- eller er du villig til å anta et en (tidligere) utenomjordisk kraft kanskje hadde en finger med i spillet?

Selvfølgelig var det en asteroide på hundre meter i diameter som lagde det gigantiske hullet.

Fysikk tatt i betraktning: ALT tiltrekker seg ALT annet; Masse tiltrekker seg lys, masse tiltrekker seg masse...

At det finnes store kuler (planeter) i et univers hvor alt er dømt til å kollidere og snurre rundt svært fort...

Det er ikke nødvendig med noen bygger for å lage ett høl.

 

10: Igjen er det geografien som er problemet.

Er universet avgrenset til hvor langt lyset kan nå før det kommer tilbake i retur på grunn av at alt tiltrekker seg alt?

Alt som ikke er dekket av masse eller lys er tross alt ingenting.

Det er ingenting mellom elektronene og kjernen i atomet.

Analogien "ingenting mellom" er for øvrig en analogi til superstrengteorien.

Strengt tatt kan ingenting-et være "en egen form for energi" eller "potensiale".

Men uansett er universet kun begrenset til hvor langt det er mulig å reise ut fra sentrum.

Og ingenting tyder på at det er noe utenfor, ei heller at det er noen grunn til å tenke seg at "ingentinget" vi ikke ser (da "ingenting" er "mangel på noe") er noe i seg selv.

 

Tusen takk for alt den infoen;) Ga meg mye bedre innsyn i va disse spørsmålene innebærer.

Angående huset og byggeren, da mente jeg selvfølgelig at alt som skjer må ha en reaksjon, Med en "bygger" mente jeg at noe må for eksempel ha foråsaket at noe ble lagd. Det du sa at når man ser et gigantisk holl i bakken på jorden må det være en asteroide, da er asteroiden "byggeren".

 

En liten ting som poppet i hodet mitt da jeg leste svar 4, Visst vi ble gjenfød, va som "stopper" oss til å bli gjenfødt nokk en gang mens vi lever? umulig å svare på, at vi er 2 personer samtidig virker helt umulig fordi bevistheten er hektet sammen med hjernen ettersom jeg forstår det. Hvordan kan "jeg" vite at jeg er død, så engang i fremtiden at "jeg" skal oppstå igjen? "jeg" i død forstand kan ikke vite det, fordi da mangler man jo hjerne. Av alle de menneskene som har levd og lever nå, hvor mange har dette skjedd med? Svaret må jo bare være ingen. Visst dette fantes sted må det ha vært oppdaget, så utifra dette trekker jeg meg en konklusjon at "vi", "jeg" lever bare 1 gang, så får vi ingen flere sjanser, men så har vi menneskets trang til å vite "what if", fordi vi vi streber etter svar hele tiden ettersom noe som skjer virker bare for godt til å være sant, feks når du dør så er det ingenting mer, eller den klassiske jeg nevner nedenfor med "Ingenting har alltid vært dær".

Jeg mener at vi bare lever 1 gang, helt til det motsatte er bevist;)

 

Et svar leder til flere spørsmål, og når de spørsmålene er svart dukker det opp flere spørsmål. Mange av oss trenger full forståelse av hvorfor det skjer og va det er osv osv.

Fordi vi har vanskeligheter med å tro at alt bare er slik de er ala "ingenting har alltid vært dær" "Vi er gone for ever når vi dør" etc.

Vi må ha bevis for noe som vi ikke kan bevise eller som er Extremt vanskelig.

Visst vi engang for svar på 1 eller flere av disse spørsmålene og disse svarene rimer rett og slett ikke med det vi vet/tror, va er da mulig? Alt det vi vet og forstår blir helt twisted.

 

Vondt i fingrene nå, dette skal vell holde for en liten stund^^

Lenke til kommentar

"Kan man fødes på ny(altså bli reinkarnet etter man har død) feks bli født igjenn, sjelen/bevistheten din i en annen livsform?"

Nei.

 

"Va er bevisthet/sjel?"

Vet ikke.

 

Når kroppen har sluttet å fungere, feks ved drukning. så tar man igjennoppliving, hvor er "sjelen, bevistheten" i dette øyeblikket, ute av kroppen?

Bortevekk

 

"Finnes det et liv etter døden?, eller lever vi det nå?"

Nei. Nei vi lever ikke livet etter døden nå

 

"Finnes det flere paralelle virkeligheter/dimensjoner dær livsformer lever?"

Nei.

 

"Va er universet? Og visst Big Bang fantes sted, va forårsaket det? hvor kommer materien fra som skapte Big Bang. Når man ser et hus så må det være noen som har bygget det, litt vanskelig å tro på "det har alltid vært dær""

Det er det alle planetene ligger i. Vet ikke hva som forårsaket det, du spør feil person.

 

"Va er universets ende? va er bak den enden? Finnes det flere universer?"

Det er ingen enda. Hvordan i all verden skulle det gjøres? x lysår herifra så er det en stor vegg? Nei. Det er ingen ting bak enden fordi det ikke er noen ende, og om det gjorde det så ville det jo ikke vært enden. Personelig tviler jeg på at det er flere universer.

 

"Finnes det liv i universet?"

Ja, vi lever her gjør vi ikke. Bortsett fra det? Nei.

Endret av Lord-Myrrah
Lenke til kommentar
Tusen takk for alt den infoen;) Ga meg mye bedre innsyn i va disse spørsmålene innebærer.

Angående huset og byggeren, da mente jeg selvfølgelig at alt som skjer må ha en reaksjon, Med en "bygger" mente jeg at noe må for eksempel ha foråsaket at noe ble lagd. Det du sa at når man ser et gigantisk holl i bakken på jorden må det være en asteroide, da er asteroiden "byggeren".

 

Og skaperen av universet kan ha vært en "meteor-lignende-reaksjon", og da er "meteoren" "skaperen".

 

Erstatt så "meteor" med "utløser" -- hvor "utløser" er hva enn som fikk the big bang til å sje.

Da kan utløseren være ganske mye.

 

Hovedproblemet mitt med "bygger" analogien er at den antyder intelligens i et spørsmål hvor ingenting tyder på at noe intelligent står bak.

 

At vi kun lever en gang er ganske klart -- men jeg stiller litt spørsmål ved om vi har klart å definere livet nøyaktig nok:

Som beskrevet i "delt hjerne analogien":

 

Vi kan bygge på og trekke fra elementer fra kroppen vår.

Alt som kan fjernes kan også legges til.

Det samme gjelder jo for såvidt også hjernen: Bytter du hjernen celle for celle med noen andre sin hjerne...

La oss si din identiske tvilling, bare for å være sikker på at strukturen er lik slik at man ikke kan henge seg opp i hva som er lagret i hjernen.

Da vil du jo:

A) dø

 

eller

 

B) skifte kropp gradvis...

 

Men du vil jo også ha bruk for og bruke de nye hjernecellene som om de var dine egne..: Du kan tross alt bruke celler som kommer fra noen andre sin kropp; sy på noen andre sin arm som om den var din egen. Så A) stemmer sansynligvis ikke.

Og da oppstår problemet: Du kan ikke være to steder på en gang...

Så B) går ikke an.

Legg så til at dine øyne kun er dine øyne fordi ingen andre bruker dem; Man kan bytte lem med andre, bare teknologien er avansert nok.

 

Det tilsier at man kan være på to steder på en gang, på den måten at halvparten av det fysiske deg er ett sted og den andre fysiske halvparten av deg er ett annet sted, og at forskjellen mellom individer kun er manglende nervekontakt og forskjellige minner og annerledes logikk.

 

Hva skjer dersom den ene halvdelen dør, og en annens halvdel blir plassert hos deg i stedet?

To mennesker på en gang?

Eller er halve deg død?

Du vet jo hva den andre halvdelen tenker; selv om den ikke er deg...

Den har kanskje reservasjoner mot deg og du mot den -- men at dere er en person i effekt, etter at de to halvdelene har lært seg opp til å samarbeide er ikke til å komme utenom.

 

Du vil selvfølgelig anta at når de to delene skilles igjen; at du bare er den ene... og den samme som forige gang...

Men hva da om den andre delen av deg ikke var død, men sammen med den andre delen av den andre personen?

Du er jo bare den ene halvdelen; hvem er den andre halvdelen da -- og hvem var den andre personen om ikke vedkommende også var deg?

 

Noe å tenke på O_o`,

 

---

 

Edit: Jeg elsker hypotetisk kvasifilosofi

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...