Sharp Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Min 6 år gamle PC ble kjøpt inn med 128 MB RAM, men har klart å overleve helt til nå ved å oppgradere minnet til 1 GB. Så billig som minne er i dag, kommer jeg sikkert til å kjøpe en bærbar med 4 GB RAM. Har jeg da ingen mulighet til å oppgrade den noen år inn i fremtiden når Windows 9 kommer, eller Støtter Santa Rosa fremtidige 4 GB og 8 GB minnebrikker? Lenke til kommentar
bjalle Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Min 6 år gamle PC ble kjøpt inn med 128 MB RAM, men har klart å overleve helt til nå ved å oppgradere minnet til 1 GB. Så billig som minne er i dag, kommer jeg sikkert til å kjøpe en bærbar med 4 GB RAM. Har jeg da ingen mulighet til å oppgrade den noen år inn i fremtiden når Windows 9 kommer, eller Støtter Santa Rosa fremtidige 4 GB og 8 GB minnebrikker? Tror nok 2 giga ram vil holde i mange år fremover,nå begynner snart minnebrikker,flashkort å til erstatte vanlige harddisker så ram mengde får vel mindre betydning fremover,det vil være hastighet på rambrikkene som blir mer viktig (tror jeg). Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 en maskin med vanlig 32 bits prossessor takler ikke mer en 4GB minne. av disse så vil det i windows bli ca 3.5(hvis jeg husker riktig her), hvis du har en 64 bits prossessor så er det vel teoretiske 128GB minne maks hvis jeg husker riktig. rett meg hvis jeg har tatt feil her noen plass har selv to gig minne og det holder lenge for meg. Lenke til kommentar
Grant_Lee Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Husk også at dersom du har grafikk kort med mye minne så vil dette også "spise" av de 4gb som et 32 bits OS har mulighet for å adressere. F. eks. dersom du er en hardcore-gamer med 2 x 768 mb GPU (SLI), så vil du ikke sitte igjen med mer enn ca. 2.5 gb minne til applikasjoner og OS. Trolig ikke så mange som tenker over akkurat det... Grant_Lee Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 10. november 2007 Forfatter Del Skrevet 10. november 2007 Vi har da hatt 64-bits prosessorer i mange år nå. Og neste versjon av Windows kommer garantert til å kun være 64-bits. Det jeg lurer på er om hovedkortet vil kjenne igjen minnebrikker større enn 2 GB. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 (endret) Ifølge dette dokumentet, som ble linket til i denne tråden støtter "Intel Centrino Pro" med 965 Express brikkesettet opp til 8 GiB RAM. Det står: "36-Bit FSB enables full 4GB memory addressability and capability to scale up to 8GB memory (pending SODIMM module validation)". Så det er vel i allfall muligheter for at 965 express brikkesettet kan støtte 4 GiB moduler, men hvis man er avhengig av en BIOS oppgradering (jeg vet ikke om man er det) så er det jo ikke sikkert at alle produsenter vil gidde å gi slik støtte. Edit: Noen i samme tråden linker til et datablad for 965 brikkesettet som sier maks 4 GiB, så hvem vet. Endret 10. november 2007 av dravisher Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå