Gå til innhold

Gud: kjærlighetens forsvarer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siden gud skaper alle menneskene er det vel opptil han hvem han vil beholde.

Husk at satan sin oppgave er å få folk til å vende seg mot gud, ikke drepe mennesker.

For noe tull...Gud er jo bare et patetisk lite fantasibegrep (eller stort nok fantasibegrep til å bli trodd på av så mange)...nei, bruk tiden på andre viktigere ting.

Lenke til kommentar
Satan lokker mennesker til å begå synder (med andre ord, leve et vanlig liv drevet av egne motivasjoner og oppfatninger). :p

Hvis du blir lokket til å gjøre noe som du ikke ville gjort om du ikke hadde blitt lokket betyr ikke det nødvendigvis at du får et vanlig liv drevet av egne motivasjoner og oppfatninger. Du blir da drevet av den personen som lokket deg sine motivasjoner og oppfatninger.

Ble det riktig? =P

Lenke til kommentar
Da velger jeg heller en som straffer de ondsinnede og premierer de godsinnede.

Noen som vet hvem Satan drepte?

Når ble et liv i det hinsidige et gode?

Jeg snakket om en som ikke var Satan, dvs Gud. Og Gud straffer bare de ondsinnede med helvete. Ifølge Bibelen. Tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg snakket om en som ikke var Satan, dvs Gud. Og Gud straffer bare de ondsinnede med helvete. Ifølge Bibelen. Tror jeg.

Du skrev at du velger en som straffer de ondsinnede (er mennesker fødte med ondskap?), og premierer de godsinnede. Hvis du velger Gud er du også med ham for evig tid, du kommer deg ikke ut av himmelen. Dette er noe som pågår for alltid.

Lenke til kommentar

Du skrev at du velger en som straffer de ondsinnede (er mennesker fødte med ondskap?), og premierer de godsinnede. Hvis du velger Gud er du også med ham for evig tid, du kommer deg ikke ut av himmelen. Dette er noe som pågår for alltid.

Jeg tror ikke på han, så jeg ender sikkert i helvete uansett. Det jeg påpekte var at noen som straffet de som utførte "slemme" handlinger skulle bli straffet isteden for de som utfører "snille" handlinger.

Lenke til kommentar

Absolutismen florerer ser jeg.

Selve påstanden om at en gud som bruker trusler om evig tortur som argument for å oppføre seg er god er også selvmotsigende og kan i beste fall tolkes til å være et ekstremt utslag av forfengelighet.

"Tror du ikke på meg og oppfører deg så skal du pines for evig"

-Ikke noe en kan anse som en oppfordring fra noe som skal være godt.

Mye tyder på at vi har gener som gjør at vi tenderer mot det ene eller andre, psykopater og sosiopater er ikke et rent produkt av samfunnsmessige og miljømessige omstendigheter, det er mye mer som spiller inn, dog ikke noe deterministisk eller reduksjonistisk. En har kun en evolusjonær tendens rent genetisk og i noen tilfeller slår dette meget uheldig ut.

Menneskelig natur er en fiffig sak, du kan jo sjekke hva wikipedia sier om sosiobiologi, som er en meget kontroversiell gren av vitenskapen. Den reiser mange spørsmål som er "ubehagelige" i enkelte samenhenger og har derfor også meget sterke kritikere, noe som for all del er en god ting siden en her får satt bevis mot bevis på en vitenskapelig måte. Det må dog sies at Gould og Lewontin har hatt etpar ad hominem argumenter de kunne spart seg for.

Stephen Pinkers "The Blank Slate" anbefales også i denne sammenhengen.

Konseptet om en gud kolliderer med det en vet om menneskelig natur og sinn, det samme gjør fremstillingen om at ens handlinger avgjør om en ender opp i himmel eller helvete.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...