Luftbor Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Ikke er det mitt bilde, men har jo kommet til denne "oppdagelsen" selv også. http://bildr.no/view/120104 Og dette er guden til de tre abrahamistiske religionene. Og så undrer man hvorfor de står for så mye vold i religionens navn. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Hva skal diskuteres? Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 (endret) Guds kjærlighet og medmenneskelighet. Trodde det var rimelig opplagt. Et annet hint er jo også selvsagt kristnes nogenlunde stillegang angående antall drepte på guds side og motparten, den onde satan. Endret 9. november 2007 av Luftbor Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 (endret) Siden gud skaper alle menneskene er det vel opptil han hvem han vil beholde. Husk at satan sin oppgave er å få folk til å vende seg mot gud, ikke drepe mennesker. Endret 9. november 2007 av Rakib Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 Å vende seg mot en "figur" som etter sin egen historie har 2 mill + på samvittigheten. Tja. man kan undre seg hvem som kan stå ved sin høye moralske lest. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Gud har bedre grunner til å drepe folk Jeg aner ikke hvorfor Satan ville drept noen i det hele tatt. Lenke til kommentar
Yidaki Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Siden gud skaper alle menneskene er det vel opptil han hvem han vil beholde. Husk at satan sin oppgave er å få folk til å vende seg mot gud, ikke drepe mennesker. For noe tull...Gud er jo bare et patetisk lite fantasibegrep (eller stort nok fantasibegrep til å bli trodd på av så mange)...nei, bruk tiden på andre viktigere ting. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Slutt å klag, svarte bare på det han spørte om. Lenke til kommentar
Yidaki Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 jeg klager da ikke...er glad og smilende jeg.. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Hvorfor skulle Satan drept så mange da? Det er han som er den rette frelser, den som gir mennesker friheten. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Hvorfor skulle Satan drept så mange da? Det er han som er den rette frelser, den som gir mennesker friheten. Til å volde andre mennesker smerte og ubehag? Da velger jeg heller en som straffer de ondsinnede og premierer de godsinnede. Noen som vet hvem Satan drepte? Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Satan lokker mennesker til å begå synder (med andre ord, leve et vanlig liv drevet av egne motivasjoner og oppfatninger). Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Satan lokker mennesker til å begå synder (med andre ord, leve et vanlig liv drevet av egne motivasjoner og oppfatninger). Hvis du blir lokket til å gjøre noe som du ikke ville gjort om du ikke hadde blitt lokket betyr ikke det nødvendigvis at du får et vanlig liv drevet av egne motivasjoner og oppfatninger. Du blir da drevet av den personen som lokket deg sine motivasjoner og oppfatninger. Ble det riktig? =P Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Jeg bare troller. Lenke til kommentar
Totentanz Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Da velger jeg heller en som straffer de ondsinnede og premierer de godsinnede. Noen som vet hvem Satan drepte? Når ble et liv i det hinsidige et gode? Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Da velger jeg heller en som straffer de ondsinnede og premierer de godsinnede. Noen som vet hvem Satan drepte? Når ble et liv i det hinsidige et gode? Jeg snakket om en som ikke var Satan, dvs Gud. Og Gud straffer bare de ondsinnede med helvete. Ifølge Bibelen. Tror jeg. Lenke til kommentar
Totentanz Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Da velger jeg heller en som straffer de ondsinnede og premierer de godsinnede. Noen som vet hvem Satan drepte? Når ble et liv i det hinsidige et gode? Jeg snakket om en som ikke var Satan, dvs Gud. Og Gud straffer bare de ondsinnede med helvete. Ifølge Bibelen. Tror jeg. Du skrev at du velger en som straffer de ondsinnede (er mennesker fødte med ondskap?), og premierer de godsinnede. Hvis du velger Gud er du også med ham for evig tid, du kommer deg ikke ut av himmelen. Dette er noe som pågår for alltid. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Da velger jeg heller en som straffer de ondsinnede og premierer de godsinnede. Noen som vet hvem Satan drepte? Når ble et liv i det hinsidige et gode? Jeg snakket om en som ikke var Satan, dvs Gud. Og Gud straffer bare de ondsinnede med helvete. Ifølge Bibelen. Tror jeg. Du skrev at du velger en som straffer de ondsinnede (er mennesker fødte med ondskap?), og premierer de godsinnede. Hvis du velger Gud er du også med ham for evig tid, du kommer deg ikke ut av himmelen. Dette er noe som pågår for alltid. Jeg tror ikke på han, så jeg ender sikkert i helvete uansett. Det jeg påpekte var at noen som straffet de som utførte "slemme" handlinger skulle bli straffet isteden for de som utfører "snille" handlinger. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Himmel er en god ting, helvete er ikke det. Derfor bør man streve etter å komme til himmelen. Og mennesker er ikke født onde men deres handlinger under deres levetid kan tolkes som onde. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Absolutismen florerer ser jeg. Selve påstanden om at en gud som bruker trusler om evig tortur som argument for å oppføre seg er god er også selvmotsigende og kan i beste fall tolkes til å være et ekstremt utslag av forfengelighet. "Tror du ikke på meg og oppfører deg så skal du pines for evig" -Ikke noe en kan anse som en oppfordring fra noe som skal være godt. Mye tyder på at vi har gener som gjør at vi tenderer mot det ene eller andre, psykopater og sosiopater er ikke et rent produkt av samfunnsmessige og miljømessige omstendigheter, det er mye mer som spiller inn, dog ikke noe deterministisk eller reduksjonistisk. En har kun en evolusjonær tendens rent genetisk og i noen tilfeller slår dette meget uheldig ut. Menneskelig natur er en fiffig sak, du kan jo sjekke hva wikipedia sier om sosiobiologi, som er en meget kontroversiell gren av vitenskapen. Den reiser mange spørsmål som er "ubehagelige" i enkelte samenhenger og har derfor også meget sterke kritikere, noe som for all del er en god ting siden en her får satt bevis mot bevis på en vitenskapelig måte. Det må dog sies at Gould og Lewontin har hatt etpar ad hominem argumenter de kunne spart seg for. Stephen Pinkers "The Blank Slate" anbefales også i denne sammenhengen. Konseptet om en gud kolliderer med det en vet om menneskelig natur og sinn, det samme gjør fremstillingen om at ens handlinger avgjør om en ender opp i himmel eller helvete. Endret 14. november 2007 av Jalla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå