Cochise Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Jeg bruker følgende php-snutt til å telle klikk på hjemmesidene mine. Treffene blir lagt inn i en MySql-database: if ( isset($_GET['id']) ) { $betingelse = "WHERE artikkelid = '" . $_GET['id'] . "'"; } $tilkobling = kobleTil("databasen"); session_start(); if (!session_is_registered("counted")) { mysql_query("UPDATE tabellen SET visninger=(visninger + 1) WHERE artikkelid = '" . $_GET['id'] . "'"); session_register("counted"); } Problemet er at kun ett treff blir lagt i databasen. Dersom brukeren klikker seg inn på flere artikler vil kun ett treff bli talt. Jeg kan f.eks. ta bort: session_start(); men det fører til at scriptet teller for mye. Med det mener jeg at den kan telle flere ganger på hver artikkel, for eksempel dersom brukeren klikker på et bilde i artikkelen, og deretter går tilbake. Er det mulig å gjøre noe med dette? Er det mulig å registrere artikkelid-en, og få scriptet til å huske det, slik at det ikke blir talt flere ganger? Lenke til kommentar
Sjark Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Du kan legge til artikkel idene i sessionen, sånn at du kjekker om artikkel iden er i sessionen, hvis den ikke er det blir den lagt til og du oppdaterer mysqlen med +en visning Lenke til kommentar
Cochise Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 Takk for svar. Kunne du gitt meg et eksempel på hvordan jeg kan gjøre dette? Jeg er dessverre ikke så stødig i php ennå, og trenger mye veiledning. Lenke til kommentar
itsmebth Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 (endret) Prøv denne if ( isset($_GET['id']) ) { $betingelse = "WHERE artikkelid = '" . $_GET['id'] . "'"; } $tilkobling = kobleTil("databasen"); session_start(); /* session_register er utdatert, og vil ikke virke hvis register_globals er av. Bruk $_SESSION! */ if (!in_array($_GET['id'], $_SESSION['visited'])) { mysql_query("UPDATE tabellen SET visninger=(visninger + 1) WHERE artikkelid = '" . $_GET['id'] . "'"); $_SESSION['visited'][] = $_GET['id']; } Endret 9. november 2007 av itsmebth Lenke til kommentar
Cochise Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 itsmebth, mange takk, det fungerer akkurat som det skal. Genialt! Mange takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå