Gå til innhold

Hva sier (forbruker)kjøpsloven om embalasje?


Anbefalte innlegg

Uten at jeg har forbrukerkjøpsloven i hodet, så mener jeg at det foreligger en grunnleggende angrerett på en vare. Jeg lurer på hvilken rolle varens embalasje har i forbindelse med angrerett. Dersom varen er uten embalasje kan jo selger nærmest bare legge den tilbake i hyllen og vente på neste kunde, noe han definitivt ikke kan dersom varen opprinnelig har vært innpakket i både ditt og datt. Da har jo varen nå null verdi for selger, som dermed lider et tap, eller ihvertfall en omkostning for å få varen re-embalert. Hva sier loven om dette?

Endret av -Serenity-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Loven sier at varen skal leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde.

Personlig mener jeg at hvis embalasjen er ødelagt og ikke i salgbar stand så er den ikke i tilnærmet samme stand og mengde. Er dog sikkert en del her som er uenig i meg ang det.

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven sier ikke det spor om angrerett, det gjør angrerettloven.

 

Skal man heve kjøpet, er det klart at ikke emballasje spiller inn.

 

Derimot, hvis man skal angre så vil jeg personlig mene at ambellasje spiller inn. Dette fordi varen skal leveres tilbake i tilsvarende samme stand, dessuten er emballasjen der ofte for å beskytte varen også med tanke på transport.

Lenke til kommentar
Forbrukerkjøpsloven sier ikke det spor om angrerett, det gjør angrerettloven.

Skal man heve kjøpet, er det klart at ikke emballasje spiller inn.

Derimot, hvis man skal angre så vil jeg personlig mene at ambellasje spiller inn. Dette fordi varen skal leveres tilbake i tilsvarende samme stand, dessuten er emballasjen der ofte for å beskytte varen også med tanke på transport.

Tja. Ikke glem kravet om uaktsomhet. Jeg vil nok si at det kan være uaktsomt å f.eks. rive i fillebiter en pappeske man kunne åpnet lett på vanlig måte, og herpe all isoporen som støtter opp innholdet (f.eks.: en skjerm). Derimot kan det vel neppe sies å være uaktsomt å f.eks. klippe opp en emballasje som er fysisk forseglet (f.eks.: en minne-pinne). Ka du trur?

Lenke til kommentar
Dersom varen er uten embalasje kan jo selger nærmest bare legge den tilbake i hyllen og vente på neste kunde, noe han definitivt ikke kan dersom varen opprinnelig har vært innpakket i både ditt og datt.

Forøvrig bør det kanskje nevnes at man ikke har noen generell angrerett på varer kjøpt i fysisk butikk.

Lenke til kommentar

Varer som er fysisk forseglet av plast som minnepinner er en utfordring i seg selv, hvordan man på best måte kan løse slike problem er jeg gangske usikker på akkurat nå. Kanskje jeg ser nærmere på hva litteraturen har om det ved en senere anledning. Akkurat nå er det rettshistorie, he he.

Lenke til kommentar

Dersom varen er forseglet med hardplast er det lettest å bruke en stanleykniv. Skjær bare langs to av sidene, så får man ofte tilgang til produktet. Noen ganger er det vanskeligere, men som regel går det greit om man tar seg tid og har en god kniv. Ser at enkelte produsenter har begynt å lage periforeringer langs kanten på slike varer. De skulle fått en nobelspris. Seriøst..

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...