-Serenity- Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Uten at jeg har forbrukerkjøpsloven i hodet, så mener jeg at det foreligger en grunnleggende angrerett på en vare. Jeg lurer på hvilken rolle varens embalasje har i forbindelse med angrerett. Dersom varen er uten embalasje kan jo selger nærmest bare legge den tilbake i hyllen og vente på neste kunde, noe han definitivt ikke kan dersom varen opprinnelig har vært innpakket i både ditt og datt. Da har jo varen nå null verdi for selger, som dermed lider et tap, eller ihvertfall en omkostning for å få varen re-embalert. Hva sier loven om dette? Endret 9. november 2007 av -Serenity- Lenke til kommentar
Loko Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Loven sier at varen skal leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde. Personlig mener jeg at hvis embalasjen er ødelagt og ikke i salgbar stand så er den ikke i tilnærmet samme stand og mengde. Er dog sikkert en del her som er uenig i meg ang det. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Jeg er enig i det Loko sier Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Forbrukerkjøpsloven sier ikke det spor om angrerett, det gjør angrerettloven. Skal man heve kjøpet, er det klart at ikke emballasje spiller inn. Derimot, hvis man skal angre så vil jeg personlig mene at ambellasje spiller inn. Dette fordi varen skal leveres tilbake i tilsvarende samme stand, dessuten er emballasjen der ofte for å beskytte varen også med tanke på transport. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Forbrukerkjøpsloven sier ikke det spor om angrerett, det gjør angrerettloven.Skal man heve kjøpet, er det klart at ikke emballasje spiller inn. Derimot, hvis man skal angre så vil jeg personlig mene at ambellasje spiller inn. Dette fordi varen skal leveres tilbake i tilsvarende samme stand, dessuten er emballasjen der ofte for å beskytte varen også med tanke på transport. Tja. Ikke glem kravet om uaktsomhet. Jeg vil nok si at det kan være uaktsomt å f.eks. rive i fillebiter en pappeske man kunne åpnet lett på vanlig måte, og herpe all isoporen som støtter opp innholdet (f.eks.: en skjerm). Derimot kan det vel neppe sies å være uaktsomt å f.eks. klippe opp en emballasje som er fysisk forseglet (f.eks.: en minne-pinne). Ka du trur? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Dersom varen er uten embalasje kan jo selger nærmest bare legge den tilbake i hyllen og vente på neste kunde, noe han definitivt ikke kan dersom varen opprinnelig har vært innpakket i både ditt og datt. Forøvrig bør det kanskje nevnes at man ikke har noen generell angrerett på varer kjøpt i fysisk butikk. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Varer som er fysisk forseglet av plast som minnepinner er en utfordring i seg selv, hvordan man på best måte kan løse slike problem er jeg gangske usikker på akkurat nå. Kanskje jeg ser nærmere på hva litteraturen har om det ved en senere anledning. Akkurat nå er det rettshistorie, he he. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 (endret) Dersom varen er forseglet med hardplast er det lettest å bruke en stanleykniv. Skjær bare langs to av sidene, så får man ofte tilgang til produktet. Noen ganger er det vanskeligere, men som regel går det greit om man tar seg tid og har en god kniv. Ser at enkelte produsenter har begynt å lage periforeringer langs kanten på slike varer. De skulle fått en nobelspris. Seriøst.. Endret 9. november 2007 av Nuffern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå