Gå til innhold

java script til nordisk dato validering av froms f.eks 12.12.2007

Anbefalte innlegg

Nå er det mest php jeg driver med , men java script validering er greitt å bruke på sine forms.

Jeg har laget en php /Postgres app hvor brukeren registrerer div. data. I et av feltene registreres dato på formen t.d:

02.03.2007. Dette virker jo fint så lenge brukeren ikke skriver noe annet. Men det har jo allerede skjedd :( Så nå ønsker jeg et java script som kan sjekke at det blir skrevet tall og punktum slik "xx.xx.xxxx". Finnes mange skript på nettet men har hatt litt problemer med å forstå en del av syntaxen i javascript. Det er litt forskjelligt i forhold til php. Noen som har et clue åssen å løse dette problemet?

Endret av miknira
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<script type="text/javascript">
function check()
{
var dato = document.datoForm.datoFelt.value;
var regex = /([0-2]?[1-9])|(3[0-1])\.(0?[1-9])|(1[0-2])\.[0-9]{4}/; // passer til alle år med fire gjeldende siffer
var ok = dato.match(regex);
if (!ok)
	alert("Datoen er ikke gyldig! (dd.mm.åååå)");
else
	document.datoForm.submit();
}
</script>
</head>
<body>
<form name="datoForm" action="handler.php" method="post">
<input name="datoFelt" type="text" size="30" />
<input name="datoFormSubmit" type="button" value="Send inn" onClick="check();" />
</form>
</body>
</html>

OT: Et PHP-script kan vel neppe kalles en application...

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

He he nei sant nok. artigt å se koden her. Endte faktisk opp med å bruke ereg funksjonen i php til et valideringscript :

if (ereg ("([0-9]{2}).([0-9]{2}).([0-9]{4})", $Reg_dato, $regs)) { osv.

Men hadde egentlig mest lyst på et javascript så jeg kunne ta valideringen på klient siden istedet.

Dette javascriptet så jo greitt ut. Skal prøve det. Takker :)

Lenke til kommentar
Ja, kan ikke regne med at folk har JS aktivert. Burde bare brukes som en måte å lage et bedre brukergrensesnitt.

Det er vel ikke det som er hovedproblemet. Det er ikke vanskelig å omgå scriptet og sende ugylig data rett til php scriptet. Det er altså av sikkerhetsgrunner man _alltid_ må validere data på serverside. Så kan man eventuelt ha klientside validering som et tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...