miknira Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Nå er det mest php jeg driver med , men java script validering er greitt å bruke på sine forms. Jeg har laget en php /Postgres app hvor brukeren registrerer div. data. I et av feltene registreres dato på formen t.d: 02.03.2007. Dette virker jo fint så lenge brukeren ikke skriver noe annet. Men det har jo allerede skjedd Så nå ønsker jeg et java script som kan sjekke at det blir skrevet tall og punktum slik "xx.xx.xxxx". Finnes mange skript på nettet men har hatt litt problemer med å forstå en del av syntaxen i javascript. Det er litt forskjelligt i forhold til php. Noen som har et clue åssen å løse dette problemet? Endret 10. november 2007 av miknira Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 (endret) <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <script type="text/javascript"> function check() { var dato = document.datoForm.datoFelt.value; var regex = /([0-2]?[1-9])|(3[0-1])\.(0?[1-9])|(1[0-2])\.[0-9]{4}/; // passer til alle år med fire gjeldende siffer var ok = dato.match(regex); if (!ok) alert("Datoen er ikke gyldig! (dd.mm.åååå)"); else document.datoForm.submit(); } </script> </head> <body> <form name="datoForm" action="handler.php" method="post"> <input name="datoFelt" type="text" size="30" /> <input name="datoFormSubmit" type="button" value="Send inn" onClick="check();" /> </form> </body> </html> OT: Et PHP-script kan vel neppe kalles en application... Endret 9. november 2007 av LostOblivion Lenke til kommentar
miknira Skrevet 10. november 2007 Forfatter Del Skrevet 10. november 2007 He he nei sant nok. artigt å se koden her. Endte faktisk opp med å bruke ereg funksjonen i php til et valideringscript : if (ereg ("([0-9]{2}).([0-9]{2}).([0-9]{4})", $Reg_dato, $regs)) { osv. Men hadde egentlig mest lyst på et javascript så jeg kunne ta valideringen på klient siden istedet. Dette javascriptet så jo greitt ut. Skal prøve det. Takker Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Men hadde egentlig mest lyst på et javascript så jeg kunne ta valideringen på klient siden istedet. Serverside (PHP) er et KRAV. Javascript er noe som er valgfritt og kan legges på i TILLEGG. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Ja, kan ikke regne med at folk har JS aktivert. Burde bare brukes som en måte å lage et bedre brukergrensesnitt. Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Ja, kan ikke regne med at folk har JS aktivert. Burde bare brukes som en måte å lage et bedre brukergrensesnitt. Det er vel ikke det som er hovedproblemet. Det er ikke vanskelig å omgå scriptet og sende ugylig data rett til php scriptet. Det er altså av sikkerhetsgrunner man _alltid_ må validere data på serverside. Så kan man eventuelt ha klientside validering som et tillegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå