mau5trap Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Hei. Jeg er en gutt på 18 år som ved siden av skolen jobber i en daglivarebutikk. For et par mnder siden fikk vi ny sjef og da har det blitt mye tull. Jeg har lønningsdag siste dag i mnden, og får også en lønnslipp som viser hvor mye jeg har jobbet og tjent. Jeg er satt opp på arbeid hver tirsdag og torsdag og på timelisten står jeg oppført med 29 timer (pauser trukket fra) og det stemmer. Men både denne måneden og forrige måned ble jeg bare kreditert med 19 timer. Dvs 10 timer mindre en jeg faktisk har avtalt med sjefen min og faktisk jobber. Sist måned klagde jeg til sjefen min om det, og han sa at det var en glipp i systemet, men pengene skulle jeg få. Han sa også at hvis jeg ikke oppdager feil i lønnen min innen en uke etter lønningsdag, er det forsent. Er dette lovlig praksis? Jeg har ikke sett noe til pengene jeg skulle ha, og det samme skjedde igjen! Jeg blir kreditert med over 10 timer mindre en jeg har jobbet. Så totalt har jeg ca 2000 kr som ikke er utbetalt. Det er mye penger for en 18 åring som skal ta lappen og betale russetid. Jeg planlegger å ta en tur innom jobben og ta et alvorsord med han, og lurer på om noen har noen lover jeg kan bruke som pressmiddel? Sist gang jeg snakket med han var det som å snakke med en vegg. Endret 9. november 2007 av Jarmo Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 meld deg inn i LO. Da har du i det minste advokater i ryggen hvis sjefen kødder med deg. Er meget billig for studenter. Og nei, har ikke noe å si om du merker det mer enn 1 uke etter. Lenke til kommentar
nivix Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Arbeidsgiveren kan ikke trekke deg i lønn uten hjemmel i arbeidsmiljøloven § 14-15 (2). Bestemmelsene i loven kan i utgangspunktet heller ikke fravikes ved avtale hvis det er til ugunst for deg. Den alminnelige foreldelsesfristen for økonomiske fordringer er tre år regnet fra dagen du hadde krav på utbetaling, jf. foreldelsesloven § 2. Hvis arbeidskontrakten bestemmer at fristen for innsigelser på lønnutbetalingen er én uke, vil jeg gjerne vite hvilken dagligvarekjede du jobber i slik at jeg kan unngå å handle der i fremtiden. Hvis det er benyttet vagere formuleringer som «innen rimelig tid» er det min bestemte oppfatning at én uke er alt for kort frist. Hvis du ikke får utbetalt beløpet du har krav på, og sjefen din ikke bestrider at du faktisk har jobbet de avtalte timene, bør du sende et såkalt påkrav (eksempel på utformelse) rekommandert til arbeidsgiveren. Hvis det hadde vært snakk om større summer, kunne du også fremsatt krav om forsinkelsesrente (morarente) etter forsinkelsesrenteloven § 2 (rentesatsen er for tiden 11,5 % p.a.). Lykke til! Lenke til kommentar
gorber Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Er det slik, slutter man så snart man kan, deretter sender man et kobbel med fagforeningsadvokater i retning av butikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå