Gå til innhold

HD-TV som PC-skjerm

Throll

Anbefalte innlegg

Har et lite prosjekt gående nå med å sette opp en Toshiba Regza som PC-skjerm, men har noen problemer.

Den støtter 1080p, men jeg vet ikke om den tar det på noe annet enn HDMI-inngangene. Jeg kjører nå på vanlig D-SUB fra en DVI på skjermkortet. Jeg får problemer om jeg setter oppløsningen høyere enn 1280x1024. På 1360x768 blir bildet litt for stort for skjermen, mister noen pixler rundt hele. Ca høyden av taskbar'en. Noen som vet hva det skyldes og hva som kan gjøres med det?

Setter jeg oppløsningen høyere får jeg rett og slett ikke bilde. Noe jeg finner litt rart. Den aksepterer jo 1024 pixler vertikalt i 1280x1024, men ikke i widescreen. Eller har det med inngangen å gjøre? Eller med kortet? Driverene? Kjører GeForce 6600GT. Litt utdatert, men bør likevel dra en TV.

Regner med at jeg ikke er den første som prøver dette. (Håper ingen har spurt om det samme før, i så fall mottar jeg en link med takk og sletter tråden. Jeg fant ingen selv.)

-A-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En widescreen pc-skjerm er 16:10 format, mens en tv er 16:9. Oppløsningene vil derfor ikke stemme helt overens, og du vil miste noe eller få svarte striper rundt bildet. Dette kan løses med f.eks powerstrip.

Hvorfor du ikke får bilde på høyere oppløsning vet jeg ikke, men er du sikker på at tven ikke oppskalerer til 1080p?

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

1:1 picelmapping kan være tricky å få til på en TV som bruker en såpass ustandard max fysisk oppløsning. Det går ann å trikse det til via powerstrip f.eks. men det komemr også litt ann på skjermkortet du bruker. ATI kort er vanskligere å gjøre dette med, mens Nvidia er mer ideelt, ivhertfall sammen med powerstrip. Det er nok en god idè å lese tråden som ble linket til.

-Stigma

Lenke til kommentar

sier bare en ting jeg kjøp en "1920x1080p HDTV" med 1:1 pixelmapping (meste parten av 1080p hdtver har 1:1 pixelmapping)

som Sony Bravia KDL-40W2000

den støtter PC via DVI-D > HDMI ute noe problem

anbefaler på det varmeste

sitter å stirrer på sonyen min kobla til htpcen min via hdmi :p

sist gang jeg sjekka støtter ikke alle toshiba sine modeler 1080p

også må man bruke DVI-D til HDMI Adapter/kabel vis du skal bruke tven som pc skjerm, grunnen? best kvalittet og hdmi porten støtter mest og er best

gi meg model nummeret på tven din

så finner vi fort ut om den egner seg til pc skjerm eller ikke

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Helt enig der. For PC bruk hadde jeg aldri kjøpt noe annet enn en ren 720p skjerm, eller aller helst 1080pp selvfølgleig. Har selv en helt ny Samsung LE40-M87BD som bare er ren glede å se på hehe :)

Jeg tror nok jeg kommer til å fortsette å bruke min 24" Dell som hoved PCskjerm da den nok er enda bedre på bildet rent kvalitetsmessig, men bildet på HDTVen er også veldig bra med 1:1 pixelmapping. Det er en utrolig fin opplevelse å spille visse typer spill på en 40" 1080p TV, så jeg kommer nok til å bruke den i ny og ne som PC-skjerm også ja.

Ustandard oppløsning skjermer som 1360x768 f.eks. er noe herk i forhold til 1:1 pixelmapping. Ikke fordi de nødvendigvs er noe dårligere skjermer sånn sett, men det er litt hipp som happ om du faktisk klarer å oppnå skikkelig 1:1 pixelmapping, og uten det så er skjermen "ubrukelig" som PC-skjerm, ihvertfall for å lese tekst på. For spill og video er det ikke like kritisk, men det er med på å ødelegge kvaliteten i bildet der også.

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for raske svar. Skal teste ut 1:1 i morgen tidlig. Modellen er 42WL67Z. Den får blandet omtale, men jeg er rimelig sikker på at den har FullHD. Personlig hadde jeg foretrukket en Sony Bravia, både med tanke på design og fargegjengivelse, men det var nå en gang ikke jeg som kjøpte denne TV'n. Har den bare på lån en stund.

-A-

Lenke til kommentar

sorry din toshiba er ikke FullHD alså 1920x1080p, grunnen? mangler 1920x1080p på hdmi støtte

støtter bare 480p / 480i / 576p / 576i / 720p / 1080i

1080p og 1:1 pixelmapping er det eneste som er MUST for en HDTV skjerm til PC/HTPC/ HD DVD og Blu-Ray Disc

Endret av wiak
Lenke til kommentar
Har et lite prosjekt gående nå med å sette opp en Toshiba Regza som PC-skjerm, men har noen problemer.

Den støtter 1080p, men jeg vet ikke om den tar det på noe annet enn HDMI-inngangene. Jeg kjører nå på vanlig D-SUB fra en DVI på skjermkortet. Jeg får problemer om jeg setter oppløsningen høyere enn 1280x1024. På 1360x768 blir bildet litt for stort for skjermen, mister noen pixler rundt hele. Ca høyden av taskbar'en. Noen som vet hva det skyldes og hva som kan gjøres med det?

Setter jeg oppløsningen høyere får jeg rett og slett ikke bilde. Noe jeg finner litt rart. Den aksepterer jo 1024 pixler vertikalt i 1280x1024, men ikke i widescreen. Eller har det med inngangen å gjøre? Eller med kortet? Driverene? Kjører GeForce 6600GT. Litt utdatert, men bør likevel dra en TV.

Regner med at jeg ikke er den første som prøver dette. (Håper ingen har spurt om det samme før, i så fall mottar jeg en link med takk og sletter tråden. Jeg fant ingen selv.)

-A-

Bruker selv min gamle 42" regza som pc skjerm, men måtte bruke dvi til hdmi overgang på den for å få 1920*1080 på den. det funker fett.

det blir en litt stor skjerm, men funker. man blir vandt med det.

1080i funker fint det. ser ikke mye forskjell på den og en samsung 40" 1080p

Endret av khmoe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...