Gå til innhold

Ingen passiv kjøling på cpuer?

BarteBaluba

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det du mener? Alle cpukjølere er jo kjøleribber med tilhørende vifte eller ikke. Så hvis det er passive cpukjølere du tenker på, altså kjøleribber uten vifte, så ja. Men til klokking kan det muligens bli varmt, og du bør ha en grei luftflyt i kabinettet for at det ikke skal bli for varmt.

Lenke til kommentar

Dual cores og quad cores blir grusomt varme uten en vifte å den bare kjøles med en kjøleribbe. Tviiiiiler på at du kan ta av viften og spille uten. Det er vertfall ingen god ide å prøve å kjøre cpuen uten vifte å kun kjøleribben :)

Lenke til kommentar

hvis du snakker om å bare bruke en passiv kjøleribbe uten viste så er svaret et meget klart NEI. Ingen nyere normale CPUer kan fungere normalt uten aktiv kjøling. Kun spesialiserte super-lav effekt prosessorer kan sansynligvis klare seg med passiv kjøling.

Nyere prosessorer kan dog fint overleve å ikke ha aktiv kjøling, men de vil enten ende opp med å slå seg av automatisk for å redde seg selv, eller automatisk redusere ytelsen for å redusere varmen slik at den ikke overoppheter. I uansett tilfelle er dette noe du ikke ønsker skal skje.

En overklokket quadcore kan jo gi fra seg i størrelsesorden 100-135watt i maks load. Det er totalt urealistisk å tro at noe sånt kan holdes under kritisk temperatur ved passiv kjøling...

-Stigma

Lenke til kommentar

kjører selv en E6600 passivt med skyte ninja, loader på 52 grader. husk at undervolting er et lite stikkord. hadde jeg kjørt auto hadde den lagt seg på 1,28V og ikke neppe kunne vært kjølt passivt. men har stillt vcore til 1,06V og da går det bare fint.

mange prosessorer som E6300 og X3210 funker fint på 0,9V og da er det veldig kaldt, gjelder da og ha fint hovedkort. gigabyte bruker og ha fine bioser for undervolting

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Kjører stock-hastighet E6400 med Schythe Ninja uten vifte, og er sjelden over 50 C load. Den sitter i et Antec P180, sammen med et Nvidia 7600 GT-basert passivt skjermkort på P5B hovedkort. På grunn av varme fra skjermkortet - tror jeg - er temperaturen for hovedkortet mer av et problem enn cpu-tempen.

Tror passiv cpu-kjøler til spilling går greit hvis du har rikelig med kabinettvifter med viftestyring. Da kan du frese opp luftflyten under spilling, og dempe den i situasjoner der "taushet" er gull.

Lenke til kommentar
en god dose med Artic Silver

:ph34r:

Du er vel klar over at AS er kun for å få bedre kontakt med kjøleren (glatte ut ujevnheter), så det å ha "en god dose" kan faktisk kverke kjøle efekten istedet.

Hva er det du bruker til å måle temp på cpuen?! En kjøler kan ikke kjøle en cpu ned under rom temp.

Sorry for OT.

Finnes mange passive kjølere men, jeg anbefaler deg å sjekke litt tester rundt på nettet før du kommer til noen konklusjon.

Et annet alternativ er jo å gå for en støysvak kjøler, f.eks. Noctua NU-12F.

Lenke til kommentar
Et annet alternativ er jo å gå for en støysvak kjøler, f.eks. Noctua NU-12F.

Den kjøleren så helt grei ut den i vertfall ut i fra spesifikasjonene og tilbakemeldingene på komplett.no, har du denne kjøleren?

EDIT: passer den inn i barebone?

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar

Har handla inn ZEROtherm BTF95 (shg har denne) og ATI X1950PRO (passiv radiator kjøling) + 8 stk. Noctua NF-S12-800, 120mm Vifte, 800RPM, 8 dB(A) + be quiet! StraightPower, 14db til 21 db (avhengig av temp føler i psu'en)

Regner med at psu'en vil ligge på 14db hvis den er montert nede i cabinettet, og suger inn kald friskluft.

Skal bestemme meg for kabinett i helgen.

Tror jeg går for Thermaltake Fulltower, "Mozart TX som tillater passiv kjøling av cpu/gpu da den har god gjennomstrømming av luft, og varm HD luft er separat fra hovedkortet

er ikke intresert i å kaste vekk penger på dx10 kort, da dx10.1 kort er snart ute, som tillater dynamisk skyggelegging lik CGI filmer på kino :dribble:

bilder av ZEROtherm BTF95 (lekreste cpu kjøler på markedet)

Three huge CPU fan install with MSI Curci-Pipe looks

Endret av mago
Lenke til kommentar
Ok, takk for svar, ser ut til at jeg kommer til å gå for en passiv kjøler.

Kan anbefale Thermal Take's Sonic Tower.

Har benyttet den på min amd prosessor i litt over 1 år uten problemer. CPU'en er 20% overklokket.

Du kan også montere en 12cm 8-12db systemvifte for å være sikker, den vil ikke høres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...