Gå til innhold

Flyttbare og sorterbare listeelementer

Anbefalte innlegg

Holder på å lære meg mer innenfor Javascript, DOM, Ajax osv og holder i den sammenheng med på å lage en sorterbar liste. Med det mener jeg noe følgende: http://tool-man.org/examples/sorting.html.

Jeg vil bygge menyen opp av lister. En liste kan se slik ut:

<ul>
<li>Hovedmeny1_nivå1
	<ul>
		<li>Undermeny1_nivå2</li>
		<li>Undermeny1_nivå2</li>
	</ul>
</li>
<li>Hovedmeny2_nivå1
	<ul>
		<li>Undermeny2_nivå2</li>
		<li>Undermeny2_nivå2</li>
	</ul>
</li>
</ul>

Listen (menyen) kan også ha flere nivåer.

Jeg ønsker å ha mulighet til å dra de forskjellige <li> elementene opp og ned for å endre rekkefølge. Når ett element har ett nivå under seg, skal også disse bli med i flyttingen.

Jeg er bortimot blank på hvor jeg skal begynne og hva jeg skal se på i javascript/DOM. Noen som kan sparke meg p åriktig vei, og eventuelt gi meg noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Takk for tipset. Jeg har vurdert det, men føler at det blei alt for mye kode. Skal bruke dette i ett CMS jeg utvikler selv og da vil det bli ett bibliotek av ubenyttet filer. Eller har dette biblioteket en funksjon som gjør at du kun trenger å benytte deg av de filene som koden din benytter?

Uansett, så vil jeg i første omgang prøve å få dette til selv. Har du tips til hvordan?

Lenke til kommentar

Skjønner at du ikke vil ha 300k ekstra kode når du ikke trenger det ;)

Jeg har egentlig ikke så mange tips, men du må vel hente inn x og y koordinater fra musa, sette style.left og style.top fortløpende etter som musen flytter seg for det aktuelle elementet. Og opacityen, hvis det som flyttes skal bli gjennomsiktig. Så må du gjøre noen kalkuleringer fortløpende på hvordan ting skal bevege seg. Jeg har gjort noe lignende, men da med div-elementer.

Men det du lurer på er vel hva du skal starte å lære deg. Du må vel vite hvordan man henter koordinater inn fra musa, hvordan man oppdaterer ett elements verdier fortløpende og så er resten matematikk og prøving og feiling.

Vet ikke om dette hjalp deg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...