Edstro Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Hei. Jeg begynnte på allmen (studiespesialisering) nå til høsten i VG1. Skolen er helt grei og lærerene er også ganske flinke og undervise utenom hun vi har i fransk. Jeg er flink i det fleste fag men fremmedspråk er min svake side. Engelsk får jeg dessverre ikke så godt til men læreren mener jeg vertfall kan klare en firer viss jeg jobber nok. Vi har ikke fått så mange karakterer enda i det forskjellige fagene, men fagmessig går det greit med det fleste fag. dessverre er det slik at her må man jo ha et fremmedspråk til. Da var jeg dum nok til å velge fransk og jeg som sliter eksta med fremmedspråk fra før (som jeg sa engelsk) vil det bli ekstra hart for meg og lære enda et nytt språk. Jeg ble rådet på u-skolen og ikke ha noe fremmedspråk og velge praktisk prosjektarbied i stede og bare fokusere på engelsk. Det gjorde jeg og engelsk karakteren gikk opp. Hun vi har i fransk er avdelingsleder og det gjør ikke min situasjon noe særlig bedre. Når hun ser at jeg er dårlig i fransk og ikke forstår så mye av det så kommer hun å spør: er du like dårlig i det andre fagene også? Jeg synes det er en privatsak og hun har ikke noe med hvordan jeg gjør det i andre fag. Hun har i oppdrag å sette karakter på meg i fransk ikke sjekke alle de andre fagene mine. Så denne læreren er dårlig. Så sa hun at hun kommer til å snakke med kontaktlæreren min om dette (han har jeg bare i naturfag). Så etter hun sa dette idag, snakket jeg med kontaktlæreren min. Jeg sa til han hva hun hadde tenkt å gjøre og han å suns det var rart at hun skulle blande seg oppi andre fag. Vi ble enige om at han kommer til å si minimalt og ikke noe om karakterer. Bare om hans generele inntrykk av meg (som er positivt) En veldig grei fyr han her Så hva skal jeg gjøre? Jeg har finmotriske problemer (som gjør at jeg har problemer med å skrive forståelig for hånd) med pc går det helt greit. Heldigvis bruker vi pc til mesteparten nå. Har også noe lærevansker som er spesielt definert til språk. Så vilke muligheter har jeg? Disse papirene har ikke blitt sent til skolen. Kan jeg få fritak fra fremmedspråk (fransken) eller kan jeg gjøre dette på en annen måte? Jeg trodde det var mulig å få fritat fra slikt fag vis man hadde slike problemer. Jeg kjenner en døslektiker som fikk det. Endret 8. november 2007 av eddielie30 Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Fremmedspråk (fransk/tysk/spansk) er obligatorisk i den videregående skole, så tror ikke du kan få fritak fra fransk. Hvis denne lærern plager deg og du er misfornøyd med henne, kan du kanskje spørre om å få bytte franskklasse? Eneste muligheten til å slippe fremmedspråk er hvis du har et annet morsmål enn norsk som du tar privatisteksamen i. Kan ikke komme på noe spesielt annet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå