Gå til innhold

Ubuntu 7.10 64-bit, har det noen fordeler?

Anbefalte innlegg

Jeg mottok CD-er i posten i dag, med bl.a en 64-bit CD. Er det de samme grunnene til å innstalere et Ubuntu 64-bit OS, som med et windows 64-bit OS? Nemlig at man får støtte for mer RAM og kan utføre store regneoperasjoner raskere. Har et Ubuntu OS med 64-bit noen andre fordeler fremfor 32-bit Ubuntu 7.10?

Endret av ronron25
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får de fordelene du nevner + ulemper med lukket programvare som ikke finnes for 64-bit. Som flash, skype etc.

Så godt som alt av foss programmer finnes i 64-bit versjon. Hvis ikke kan man jo kompilere selv. Da er det egenlig bare lukket programvare som holder oss borte fra å gå over til 64-bit.

Lenke til kommentar
Så godt som alt av foss programmer finnes i 64-bit versjon. Hvis ikke kan man jo kompilere selv. Da er det egenlig bare lukket programvare som holder oss borte fra å gå over til 64-bit.

Siden alle programmer veldig enkelt kan kompileres på 64 bits-arkitektur, hvorfor er det da så inn i hampen vanskelig for utviklerne av lukket programvare å gi ut dette?

Lenke til kommentar
Du får de fordelene du nevner + ulemper med lukket programvare som ikke finnes for 64-bit. Som flash, skype etc.

Kjører 64-bit og jeg har både Skype, Flash og Opera (9.5 beta), og videokoder som w64codecs (64-bits versjon av w32codecs) og libdvdcss2 lot seg lett installere.

Synes 64-bit er en del raskere, så angrer ikke på at jeg installere det.

Lenke til kommentar

Siden alle programmer veldig enkelt kan kompileres på 64 bits-arkitektur, hvorfor er det da så inn i hampen vanskelig for utviklerne av lukket programvare å gi ut dette?

En mulighet er at selvom floss programvare er "enkelt" å kompilere til 64bit, vil ikke det si at det er enkelt for f.eks. Opera eller Adobe å kompilere Opera eller Flash til 64bit.

btw:

Spesifikt på Flash så bruker Flash en del 32bit x86 assembler kode som ikke er enkelt å få til å kjøre "native" 64bit.

Må enten portes eller byttes ut, og jeg tror portes alternativet er vanskelig å bruke, finnes det x86-64 assembler...?

Lenke til kommentar

Jeg hadde Flash installert på Fedora 7... Men nå sliter jeg her i Fedora 8. Nwrapper er installert i fra før av, men alikevell virker ikke flash. Skal få løst det snart...

Jeg installerte da det til Firefox 64bits. Jeg beholte 64bits versjonen.

Nå i Fedora 8 følger det med java ferdig installert. Skjekket det ut på "sun" sine sider at det var korrekt.

Skal si fedora 8 var kjekkere enn Fedora 7. Ferdigmountet hardisker og greier. Ganske så kjekt. Får også lov til og write på ntfs patisjonene mine uten knøling i terminalen.

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar
Kjører 64-bit og jeg har både Skype, Flash og Opera (9.5 beta), og videokoder som w64codecs (64-bits versjon av w32codecs) og libdvdcss2 lot seg lett installere.

Hvor fikk du tak i en Opera9.5-pakke som virker i 64-bit? Eller brukte du i386-pakken?

Lenke til kommentar

Hvor fikk du tak i en Opera9.5-pakke som virker i 64-bit? Eller brukte du i386-pakken?

Bruker native 64-bit Opera.

http://snapshot.opera.com/unix/9.50-Alpha-1/x86_64-linux/

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Strålende! Tusen takk.

Et spørsmål til dette, sånn et år etterpå. Opera 9.5 x64 henger seg når jeg forsøker å importere mail fra opera 9.23 noen som vet hvordan det kan fikses? Jeg bare kopierte .opera mappen fra den gamle ubuntuinstallasjonen til den nye x64-installasjonen. Skin, bokmerker, notater, passord og alt funker, bare ikke mail. Og jeg er klar over at det er beta, men det kan jo finnes flinke folk med tips allikevel ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...