ronron25 Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Jeg mottok CD-er i posten i dag, med bl.a en 64-bit CD. Er det de samme grunnene til å innstalere et Ubuntu 64-bit OS, som med et windows 64-bit OS? Nemlig at man får støtte for mer RAM og kan utføre store regneoperasjoner raskere. Har et Ubuntu OS med 64-bit noen andre fordeler fremfor 32-bit Ubuntu 7.10? Endret 8. november 2007 av ronron25 Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Du kan sjekke ut denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...64+bit+linux+os Den har masse pro-cons for 64 bit tror jeg Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Du får de fordelene du nevner + ulemper med lukket programvare som ikke finnes for 64-bit. Som flash, skype etc. Så godt som alt av foss programmer finnes i 64-bit versjon. Hvis ikke kan man jo kompilere selv. Da er det egenlig bare lukket programvare som holder oss borte fra å gå over til 64-bit. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 det meste som ikke finnes til 64-bit kan kjøres med litt fikling, men det krever en del arbeid.. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Da ble jeg litt klokere, takker for responsen ! Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Så godt som alt av foss programmer finnes i 64-bit versjon. Hvis ikke kan man jo kompilere selv. Da er det egenlig bare lukket programvare som holder oss borte fra å gå over til 64-bit. Siden alle programmer veldig enkelt kan kompileres på 64 bits-arkitektur, hvorfor er det da så inn i hampen vanskelig for utviklerne av lukket programvare å gi ut dette? Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Du får de fordelene du nevner + ulemper med lukket programvare som ikke finnes for 64-bit. Som flash, skype etc. Så godt som alt av foss programmer finnes i 64-bit versjon. Hvis ikke kan man jo kompilere selv. Da er det egenlig bare lukket programvare som holder oss borte fra å gå over til 64-bit. Kjører 64-bit og jeg har både Skype, Flash og Opera (9.5 beta), og videokoder som w64codecs (64-bits versjon av w32codecs) og libdvdcss2 lot seg lett installere. Synes 64-bit er en del raskere, så angrer ikke på at jeg installere det. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Så godt som alt av foss programmer finnes i 64-bit versjon. Hvis ikke kan man jo kompilere selv. Da er det egenlig bare lukket programvare som holder oss borte fra å gå over til 64-bit. Siden alle programmer veldig enkelt kan kompileres på 64 bits-arkitektur, hvorfor er det da så inn i hampen vanskelig for utviklerne av lukket programvare å gi ut dette? En mulighet er at selvom floss programvare er "enkelt" å kompilere til 64bit, vil ikke det si at det er enkelt for f.eks. Opera eller Adobe å kompilere Opera eller Flash til 64bit. btw: Spesifikt på Flash så bruker Flash en del 32bit x86 assembler kode som ikke er enkelt å få til å kjøre "native" 64bit. Må enten portes eller byttes ut, og jeg tror portes alternativet er vanskelig å bruke, finnes det x86-64 assembler...? Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Må enten portes eller byttes ut, og jeg tror portes alternativet er vanskelig å bruke, finnes det x86-64 assembler...?Et enkelt søk på Google viser mange treff på x86-64 assembler. Side som viser de grunnleggende forskjellene mellom 32- og 64-bits assembler: http://www.milw0rm.com/papers/110 Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Oki, så var det ikke akkurat det som er problemet... Men jeg husker bestemt at Adobe snakket om problemer med assembler kode i forbindelse med 64bit flash under utviklingen av, eller etter slippet av, Flash 9. De har jo en slik utvikler weblogg på intrawebben et sted... Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 (endret) Jeg hadde Flash installert på Fedora 7... Men nå sliter jeg her i Fedora 8. Nwrapper er installert i fra før av, men alikevell virker ikke flash. Skal få løst det snart... Jeg installerte da det til Firefox 64bits. Jeg beholte 64bits versjonen. Nå i Fedora 8 følger det med java ferdig installert. Skjekket det ut på "sun" sine sider at det var korrekt. Skal si fedora 8 var kjekkere enn Fedora 7. Ferdigmountet hardisker og greier. Ganske så kjekt. Får også lov til og write på ntfs patisjonene mine uten knøling i terminalen. Endret 10. november 2007 av Deimos87 Lenke til kommentar
Ornthoron Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Kjører 64-bit og jeg har både Skype, Flash og Opera (9.5 beta), og videokoder som w64codecs (64-bits versjon av w32codecs) og libdvdcss2 lot seg lett installere. Synes 64-bit er en del raskere, så angrer ikke på at jeg installere det. Hvor fikk du tak i en Opera9.5-pakke som virker i 64-bit? Eller brukte du i386-pakken? Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Kjører 64-bit og jeg har både Skype, Flash og Opera (9.5 beta), og videokoder som w64codecs (64-bits versjon av w32codecs) og libdvdcss2 lot seg lett installere. Synes 64-bit er en del raskere, så angrer ikke på at jeg installere det. Hvor fikk du tak i en Opera9.5-pakke som virker i 64-bit? Eller brukte du i386-pakken? Bruker native 64-bit Opera. http://snapshot.opera.com/unix/9.50-Alpha-1/x86_64-linux/ Lenke til kommentar
Ornthoron Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Bruker native 64-bit Opera. http://snapshot.opera.com/unix/9.50-Alpha-1/x86_64-linux/ Aha, men det er jo en alpha-versjon? Det er jo sluppet en beta siden den tid, som er mye mer stabil. Lenke til kommentar
olear Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 ftp://ftp.opera.com/pub/opera/linux Lenke til kommentar
Ornthoron Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 ftp://ftp.opera.com/pub/opera/linux Strålende! Tusen takk. Lenke til kommentar
mogule Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 ftp://ftp.opera.com/pub/opera/linux Strålende! Tusen takk. Et spørsmål til dette, sånn et år etterpå. Opera 9.5 x64 henger seg når jeg forsøker å importere mail fra opera 9.23 noen som vet hvordan det kan fikses? Jeg bare kopierte .opera mappen fra den gamle ubuntuinstallasjonen til den nye x64-installasjonen. Skin, bokmerker, notater, passord og alt funker, bare ikke mail. Og jeg er klar over at det er beta, men det kan jo finnes flinke folk med tips allikevel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå