Gå til innhold

Formatering og montering av HD

Anbefalte innlegg

Har formatert og partisjonert en 400gig disk ved hjelp av gparted i siste Ubuntu, og valgte filsystemet ext3. Nå står der oppgitt ledig plass 366,57, hvorpå 6,04 står oppført som brukt. Burde det ikke være mer ledig plass? I geparted var det ikke mulig å gjøre den større(altså ta mer plass, 0 stod som resterende).

Jeg opprettet en mappe(monteringspunkt) under /mnt/lagerplass, og monterte så disken der etter å ha endret på fstab. Nå dukker den opp på skrivebordet med navnet /mnt/lagerplass. Jeg valgte /mnt mappen fordi jeg har lest at den da ikke dukker opp på skrivebordet. Er det mulig for meg å endre navnet på den, feks bare Lagerplass, og kan jeg forhindre at den dukker opp på skrivebordet?

En siste ting; dersom jeg har to partisjoner på en og samme disk i ext3, og jeg sletter/formaterer den ene, kan jeg da trygt øke størrelsen på den andre i geparted selv om det er data lagret på den?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.

5% av diskplass er automatisk reservert for root-brukeren med ext3-filsystemet. Du kan endre dette med "tune2fs"-kommandoen.

F.eks:

tune2fs -m0 /dev/devicenavn

setter den til 0%.

Filsystemet må være unmountet når du gjør dette.

2. Vet ikke her, høres ut som noe spesifikt med desktop environmentet du bruker.

3. Vil tro det, men sånt er aldri "trygt" uansett, ha alltid backup før du gjør kritiske filsystemoperasjoner.

Lenke til kommentar

Takk for svar:-)

Til 2; jeg monterte den på nytt, men nå under /media/multimedia, deretter måtte jeg kjøre sudo /etc/init.d/dbus restart så dukket den opp bare som multimedia under "places" og på skrivebordet; så da er jeg happy(uten kommandoen så dukket den ikke opp under places - vet ikke hva den gjorde men det virket he he).

Lenke til kommentar
Jeg opprettet en mappe(monteringspunkt) under /mnt/lagerplass, og monterte så disken der etter å ha endret på fstab. Nå dukker den opp på skrivebordet med navnet /mnt/lagerplass. Jeg valgte /mnt mappen fordi jeg har lest at den da ikke dukker opp på skrivebordet. Er det mulig for meg å endre navnet på den, feks bare Lagerplass, og kan jeg forhindre at den dukker opp på skrivebordet?
Jeg har montert min lagringsdisk i mappen /home/[bruker]/lagring. Da dukker den ikke opp på skrivebordet. Du kan faktisk montere den hvor som helst bortsett fra /mnt og /media hvis du ikke vil at den skal dukke opp på skrivebordet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...