Uncle Scrooge Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Hei Trenger litt hjelp med en kjemioppgave jeg ikke helt forstår. Den lyder som følger: "Hva er konsentrasjonen av natriumioner i mol/L for en 2% løsning av natriumhydroksid?" Du får opplyst at den molare massen til natriumhydroksid er 40g/mol. (og Natriumhydroksid=NaOH) Skjønner virkelig ikke hvordan du skal finne ut noe som helst der. Må jo finne ut mol, men har jo bare molare massen ikke massen. Så hadde vært fint med litt hjelp, har kjemiprøve i morgen Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Hei Trenger litt hjelp med en kjemioppgave jeg ikke helt forstår. Den lyder som følger: "Hva er konsentrasjonen av natriumioner i mol/L for en 2% løsning av natriumhydroksid?" Du får opplyst at den molare massen til natriumhydroksid er 40g/mol. (og Natriumhydroksid=NaOH) Skjønner virkelig ikke hvordan du skal finne ut noe som helst der. Må jo finne ut mol, men har jo bare molare massen ikke massen. Så hadde vært fint med litt hjelp, har kjemiprøve i morgen Antar at 2% skal være masseprosent. Altså i et kg løsning er det 20g NaOH, siden tettheten til løsningen ikke er oppgitt antar jeg at du skal sette denne til 1kg/l. Da burde oppgaven være grei å løse. Edit: 20g ikke 2g Endret 8. november 2007 av Thorsen Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Aha, det tenkte jeg ikke på. Trenger ikke å sette tettheten til løsningen til noe, men når massen er 20 g, er n=20/40 altså 0,5. Så setter du volumet til 1, og da blir det 0,5mol/L. som er konsentrasjonen til NaOH, og det er den samme for Na ionene i løsningen siden du bare har et Na ion. Så da er svaret 0,5 og det stemte. Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå