trrunde Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Hvordan kan jeg lage en bruker som ikke skal ha ssh tilgang? som standard vil vel brukere ha tilgang når jeg legger dem til på serveren :o Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 (endret) løst touch /etc/nologin gjorde susen, bare medlem av root får logge inn usermod -s /bin/false brukernavn funka også, men da må jeg gjøre dette for hver enkelt bruker, noen formening om hva som er best å bruke? Edit: har dem ftp tilgang når jeg har brukt noen av disse kommandoene? Endret 8. november 2007 av trrunde Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Vet ikke med den førstnevnte metoden, men noen ftp-servere (proftpd ihvertfall) krever som default at brukeren har et shell for å tillate login. Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Vet ikke med den førstnevnte metoden, men noen ftp-servere (proftpd ihvertfall) krever som default at brukeren har et shell for å tillate login. vet du om en annen metode jeg kan blokkere ssh da? uten å blokkere ftp mail osv Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Mail etc blir uansett ikke blokkert. Om ftp-serveren din stenger, så kan du jo bare endre configen der, evt legge /bin/false til i /etc/shells. Lenke til kommentar
olear Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Du spesifiserer bare i sshd_config hvilken gruppe som har lov til å bruke SSH. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå