Gå til innhold

Resetting av ruter (Jensen Scandinavia)


Luvilu

Anbefalte innlegg

Jeg har en Jensen Scandinavia Wireless Boadband router Air:Link WBR 6911. Her om dagen ville ikke den bærbare maskinen koble seg opp mot ruteren uansett hva jeg gjorde, har ikke funnet ut årsaken til dette, (men trolig som følge av et strømbrudd?). Jeg endte med å resette ruteren for å prøve å innstallere den på nytt siden ingenting annet nyttet. Når jeg kommer til punktet 1.3.1 i manualen (Logg på ruteren) får jeg problemer og kommer ikke videre. Der får jeg oppgitt en link jeg skal bruke for å komme videre med oppsettet, men som ikke virker trolig som følge av at maskina har fått ny IP-adresse siden den ble kjøpt/ruteren ble kjøpt og innstallert første gangen.

 

Hva gjør jeg da for å komme videre med oppsettet? Er jeg nødt til å kontakte support og betale for å få hjelp til å sette den opp på nytt, eller vet dere noen annen måte jeg kan komme videre med oppsettet på?

 

Takk for eventuell hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå fått litt hjelp fra support til å finne adressen til ruteren som jeg må benytte for å få opp menyen til ruteren i nettleseren, men der stopper det på nytt. Neste punkt i manualen er at jeg skal trykke på menyen TCP/IP Settings og i videre på WAN Interface, men den sistenevnte finner jeg ikke via TCP/IP settings.... Noen som kan hjelpe meg her, hvor finner jeg WAN Interface?

 

 

Jeg vil så nødig slippe å måtte ha support her hjemme for å sette opp ruteren på nytt, det koster vel skjorta....

Lenke til kommentar

Jensen har noen forferdelig dårlige manualer (I alle fall de online manualene!) men WAN Interface skal finnes et eller annet sted på den siden du kommer til etter at du har klikket TCP/IP Settings, enten det står i en meny oppe på siden eller ute til venstre. Er en stund siden jeg satte opp en Jensen router så jeg husker ikke akkurat hvordan menyene så ut..

Lenke til kommentar
Jensen har noen forferdelig dårlige manualer (I alle fall de online manualene!) men WAN Interface skal finnes et eller annet sted på den siden du kommer til etter at du har klikket TCP/IP Settings, enten det står i en meny oppe på siden eller ute til venstre. Er en stund siden jeg satte opp en Jensen router så jeg husker ikke akkurat hvordan menyene så ut..

 

Takk for svar. Årsaken til at jeg ikke fant WAN Interface var at ved å benytte den adressen jeg skulle i nettleseren så kom jeg til en side for Thomsom Speed Touch (modemet vårt) og ikke for ruteren, merkelig nok. Dette skjønner jeg ikke helt. Jeg fant etterpå likevel den siden jeg skulle ved å søkt litt rundt på nettet, der fant jeg også WAN Inerface. Jeg gjør de forrandringene som manualen sier jeg skal, men ingenting skjer. Jeg går fortsatt ikke koblet til det trådløse nettverket. Kan det være noe galt med selve ruteren, eller er det bare jeg som ikke helt skjønner greia her?

 

 

EDIT: Selvsagt! Når jeg får tenke meg om så er jo ikke den siden jeg fant koblet opp mot ruteren siden jeg ikke benyttet IP-adressen. For å finne IP adressen brukte jeg Start-kjør- skrev inn command og deretter IPconfig for å finne adressen til ruteren som skulle skrives inn i nettleseren. Første gangen jeg gjorde dette kom jeg som nevnt til en meny for modemet vårt og ikke ruteren som jeg egentlig skal, noen som vet årsaken til dette? Nå når jeg benytter den samme adressen så får jeg ikke opp noen side i det hele tatt....??

Endret av Lynn
Lenke til kommentar

Jeg har Telenor ADSL. Jeg har forsøkt både meny 1.4.2 (Siden jeg har skaffet modem selv) og 1.4.5 uten hell. Jeg har fra support via mail fått beskjed om at trolig så har modemet og ruteren samme IP adresse og må endre adresse i den ene boksen, men jeg er like langt siden jeg ikke kommer inn på linken til rutermenyen(http://192.168.1.254) som support viser til..... Får bare beskjed om at siden ikke kan vises...?? (Saken er at jeg var jo tilkoblet før uten problemer før maskinen min plutselig (etter 2 år) ikke ville koble seg til det trådløse nettverket (trolig som følge av strømbrudd uten at jeg vet dette med sikkerhet). Det merkelige her er at jeg skrev tidligere i en mail til support at jeg ikke kommer inn på denne adressen, enda ber de meg bruke den for å finne rutermenyen.... Selv finner jeg forskjellige IP adresser, en om jeg velger Kjør- Command og skriver IPConfig, og en annen finner jeg på nettet. (via et forum som lister IP adressene)

 

Jeg velger å tro at det er ruteren det er no galt med og ikke meg, men jeg har tatt feil før. :D

Endret av Lynn
Lenke til kommentar
(Siden jeg har skaffet modem selv) Jeg velger å tro at det er ruteren det er no galt med og ikke meg, men jeg har tatt feil før. :D

 

Jeg har selvsagt ikke skaffet modem selv, jeg roter litt nå. Det tydeligvis meg det er noe galt med. :D

 

Jeg har nå innsett at jeg rett og slett hadde koblet feil :blush: og har nå endelig ved å koble riktig fått tilgang til rutermenyen. Jeg benytter deretter meny 1.4.4, men får fortsatt ikke til å koble til.....?? Jeg har valgt DHCP client og Attain DNS automatically, men ingenting skjer.... *frustrert*

Endret av Lynn
Lenke til kommentar

Hvis du kobler deg med kabel direkte til modemet, kommer du på internett da?

 

Hvis ikke, prøv Start - Kjør "cmd" + Enter, og deretter i den svarte ruten IPCONFIG/RELEASE + ENTER fulgt av IPCONFIG/RENEW + ENTER.

 

Om du da kommer deg på internett, skriv igjen i den svarte ruten "IPCONFIG/ALL" og ta en skjermkopi av hele innholdet (Ev. skriv det opp).

Lenke til kommentar

Har ikke noe problemer med med å komme på Internett om jeg er koblet direkte til modemet, eller via ruteren.

 

Hvis du kobler deg med kabel direkte til modemet, kommer du på internett da?

 

Hvis ikke, prøv Start - Kjør "cmd" + Enter, og deretter i den svarte ruten IPCONFIG/RELEASE + ENTER fulgt av IPCONFIG/RENEW + ENTER.

 

Om du da kommer deg på internett, skriv igjen i den svarte ruten "IPCONFIG/ALL" og ta en skjermkopi av hele innholdet (Ev. skriv det opp).

Lenke til kommentar

Da går jeg ut i fra at du har et Telenor modem med routerfunksjon/DHCP aktivert. Disse kan du lese mer om her: http://www.online.no/kundeservice/veiledni...odem-index.html

 

Du har da 2 muigheter nå:

 

1. La routermodemet fra Telenor stå som som den er og la Jensen routeren fungere som et rent aksesspunkt.

 

2. Sette Telenors routermodem i bridgemodus og la Jensen routeren styre det hele.

 

Om du velger løsning 1 finnes det en fin guide på hvordan dette gjøres her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=651141&st=0

 

Om du velger løsning 2 må du gå inn på forrige link for å sette Telenor boksen i brigdemodus. Deretter må du rekonfigurere Jensen routeren som beskrevet i manualens punkt 1.4.2 for og håndtere internettlinjen mot Telenor. Samtidig må du aktivere DHCP i routeren og ellers gå i gjennom oppsettet av trådløs sikkerhet.

 

Hadde jeg hatt en skikkelig manual for Jensen routeren hadde det hele blitt litt litt enklere.

 

Ops at du også på PC-en må slette en eventuell gammel trådløs oppkobling og opprette denne på nytt etter at du har resatt Jensen routeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...