Gå til innhold

Hvordan lager man "luftballong" med telys/sånne fakler og noe stoff?

Anders Moen

Anbefalte innlegg

Bare lurer på hvordan jeg kan lage en sånn luftballong, lagd med noe telys eller likende, som slipper ut varme som varmer opp et eller annet stoff/bæreposte eller noe annet rart så den begynner å stige oppover

Husker for sikkert 5-6 år sida, på barneskolen at de som da gikk i 7. lagde mange sånne som de slapp ut, og de funka, men jeg vet ikke hvordan de lagde dem...

Så, er det noen som tilfeldigvis vet det?

Endret av Anders Moen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda. Selve ballongen er laget av silkepapir siden det veier veldig lite. Den ser ca slik ut:

ballong.bmp

Bomullen dynker man i noe brenbar veske og fyrer på, da vil ballongen stige til værs. Husk å sende den opp når det er kaldt så de får god oppdrift (større forsjell på temperaturen inni og på yttersiden av ballongen).

EDIT: Skulle være lite ikke mye :p .

EDIT 2: Fikset en leif.

Endret av oblivion_-__
Lenke til kommentar

Å ja, selv om man tar på noe brennbart på den, som oblivion_-__ sa?

Hehe, det er det sikkert, men det skal ikke skje med min...eller jo, det kommer til å skje kanskje. Men er det mulig å gjøre slik at på en eller annen måte at selve ballongen ikke tar fyr? Hadde vært veldig kjett om et hus eller noe hadde tatt fyr lol

Lenke til kommentar
Å ja, selv om man tar på noe brennbart på den, som oblivion_-__ sa?

Jepp. Den brenner i ca 5 minutter tror jeg.

Og silkepapir? Funker en bærepose eller noe sånt fra kiwi? Har ikke silkepapir tror jeg...

Tror ikke at bærepose vil funke noe særlig godt hvis det er varmt ute siden det er såpass tungt, men kan jo prøve. Bare pass på å gjøre det på en veldig kald dag, -10 grader eller noe sånt så tror jeg bærepose vil funke.

Lenke til kommentar
Bare bretta sammen plastposen nederst, og tok litt tråd rundt for at den ikke skulle bli større. Da hadde jeg et lite hull, hvor jeg stappa bomullen inn i

Kanskje det var feil gjort?

Winydancer:

Iallfall ikke enda. Prøver igjen når jeg finner noe mer ut av det...

Du må feste bomullen i ståltråd et stykke under ballongeng

Lenke til kommentar

Prøvde akkurat, ikke vellykket. Vel, nesten..

Tok fyr på bomullen, kjente det ble varmt inni posen også kom det et vindkast som dro med seg omtrent all bomullen i fyr og flammer. Heldigvis bare et lite tråkk unna, så jeg fikk slukka det

Får prøve igjen i morra da, om været er noe bedre..i tillegg måtte jeg være stille nå, siden folket har lagt seg her

Lenke til kommentar

jeg har laget noen slike...

Jeg har brukt vanlig telys.

Det du trenger:

Ståltråd eller lignende.

telys.

hvit, nesten gjennomsiktig søppelpose av tynn plastik.

du lager hull i boksen telyset er i, drar ståltråden gjennom det og lager ett kryss.

Lag så hull i i åpningen på posen, så du får festet stål tråden.

blås opp posen, så den ikke tar fyr når du tenner på.

tenn på telyset og nyt :)

høres kanskje tungt ut, men det har funket bra på de vi har sendt opp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...