Anders Moen Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Bare lurer på hvordan jeg kan lage en sånn luftballong, lagd med noe telys eller likende, som slipper ut varme som varmer opp et eller annet stoff/bæreposte eller noe annet rart så den begynner å stige oppover Husker for sikkert 5-6 år sida, på barneskolen at de som da gikk i 7. lagde mange sånne som de slapp ut, og de funka, men jeg vet ikke hvordan de lagde dem... Så, er det noen som tilfeldigvis vet det? Endret 8. november 2007 av Anders Moen Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Joda. Selve ballongen er laget av silkepapir siden det veier veldig lite. Den ser ca slik ut: ballong.bmp Bomullen dynker man i noe brenbar veske og fyrer på, da vil ballongen stige til værs. Husk å sende den opp når det er kaldt så de får god oppdrift (større forsjell på temperaturen inni og på yttersiden av ballongen). EDIT: Skulle være lite ikke mye . EDIT 2: Fikset en leif. Endret 8. november 2007 av oblivion_-__ Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Vil ikke den bomullen slukke ganske fort da? Og silkepapir? Funker en bærepose eller noe sånt fra kiwi? Har ikke silkepapir tror jeg... Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Vil ikke den bomullen slukke ganske fort da?Og silkepapir? Funker en bærepose eller noe sånt fra kiwi? Har ikke silkepapir tror jeg... Bomullen brenner faktisk ganske lenge Det er stilig når hele ballongen tar fyr ^^ Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Å ja, selv om man tar på noe brennbart på den, som oblivion_-__ sa? Hehe, det er det sikkert, men det skal ikke skje med min...eller jo, det kommer til å skje kanskje. Men er det mulig å gjøre slik at på en eller annen måte at selve ballongen ikke tar fyr? Hadde vært veldig kjett om et hus eller noe hadde tatt fyr lol Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Å ja, selv om man tar på noe brennbart på den, som oblivion_-__ sa? Jepp. Den brenner i ca 5 minutter tror jeg. Og silkepapir? Funker en bærepose eller noe sånt fra kiwi? Har ikke silkepapir tror jeg... Tror ikke at bærepose vil funke noe særlig godt hvis det er varmt ute siden det er såpass tungt, men kan jo prøve. Bare pass på å gjøre det på en veldig kald dag, -10 grader eller noe sånt så tror jeg bærepose vil funke. Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Er ikke noe spesielt varmt i dag, så jeg prøver snart så kommer jeg med resultat hehe (Noen som gidder å være snill å poste en post, sånn at jeg slipper å dobbelposte ) Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Det blir ikke dobbelpost siden postene slår seg sammen automatisk. Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Selv om det f. eks er 10 min mellomrom på de? Men resultatet...det ble oppbrent bomull, og svidd plastikk Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Selv om det f. eks er 10 min mellomrom på de? Men resultatet...det ble oppbrent bomull, og svidd plastikk Hvordan festet du bomullen? Lenke til kommentar
Winydancer Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Så, det fungerte ikke? Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Bare bretta sammen plastposen nederst, og tok litt tråd rundt for at den ikke skulle bli større. Da hadde jeg et lite hull, hvor jeg stappa bomullen inn i Kanskje det var feil gjort? Winydancer: Iallfall ikke enda. Prøver igjen når jeg finner noe mer ut av det... Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Bare bretta sammen plastposen nederst, og tok litt tråd rundt for at den ikke skulle bli større. Da hadde jeg et lite hull, hvor jeg stappa bomullen inn i Kanskje det var feil gjort? Winydancer: Iallfall ikke enda. Prøver igjen når jeg finner noe mer ut av det... Du må feste bomullen i ståltråd et stykke under ballongeng Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Det blir ikke dobbelpost siden postene slår seg sammen automatisk. Lol, du ble lurt -- Men silkepapir er da ikke sa dyrt. Fant 60x70cm til ~15DKK. Europris har det kanskje? Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Har da ikke ståltråd jeg da vett :rolleyes: Er nok ikke så fryktelig dyrt, men når jeg akkurat har kjøpt en ny fjernkontroll som jeg skal bruke på flyene mine, så blir det litt dyrt for jeg har ingen penger igjen Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Prøvde akkurat, ikke vellykket. Vel, nesten.. Tok fyr på bomullen, kjente det ble varmt inni posen også kom det et vindkast som dro med seg omtrent all bomullen i fyr og flammer. Heldigvis bare et lite tråkk unna, så jeg fikk slukka det Får prøve igjen i morra da, om været er noe bedre..i tillegg måtte jeg være stille nå, siden folket har lagt seg her Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 jeg har laget noen slike... Jeg har brukt vanlig telys. Det du trenger: Ståltråd eller lignende. telys. hvit, nesten gjennomsiktig søppelpose av tynn plastik. du lager hull i boksen telyset er i, drar ståltråden gjennom det og lager ett kryss. Lag så hull i i åpningen på posen, så du får festet stål tråden. blås opp posen, så den ikke tar fyr når du tenner på. tenn på telyset og nyt høres kanskje tungt ut, men det har funket bra på de vi har sendt opp. Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Til dere som tenker å bruke bomull: Gnu vaselin inn i bomullen. Da brenner den mye lengre! Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 aklla: Skal teste ut det seinere i dag Keith White: Det skal prøves om jeg bruker bomull og ikke telys etterhvert Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Sorry for bumping av tråd, men hva jeg gjør om jeg ikke har ståltråd? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå