Shadern Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Hei igjen.. Lurer på hvilket temp-målings program som er mest pålitelig ? Har coretemp, og speedfan.. Coretemp viser 28grader idle hos meg Speedfan viser 32 grader idle og biosen viser 38 grader idle... Hva skal jeg stole på ? Lenke til kommentar
Moal Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Bruker selv speedfan og synes den funker rimelig greit. Biosen, i hvert fall etter min erfaring er av og til litt på luggeføre. Fikk en hos en kompis 82 grader, og når vi skrudde på OS-xp var den 40 i speedfan. Men sikkert noen som vet mer enn meg. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Sannheten er at du må ta alle målinger med litt salt. Resultatene vil nemmelig endre seg en del avhengig av hvilket hovedkort du har, selv om CPUen faktisk ikke er noe varmere eller kaldere i disse forskjellige hovedkortene nødvendigvis. Men... en ting man ihvertfall si med stor sikkerhet, og det er at målingene fra de fleste vanlige programmer (for CPU) er bare tull. Det er informasjon tatt fra eksterne sensorer utenfor selve CPUen og så gjetter hovedkortet i praksis utifra den ca ytre temperaturen hva den egentlig temperaturen er. Det er derfor du også får veldig forskjellige tall i forskjellige apps pga. de rett og slett tipper på forksjellige måter. med andre ord er de høyst unøyaktige og bør kun brukes som en røff indikator. Derfor synes jegf oså det er høpløst når folk i diverse tråder begynner å sammenligne temps på forksjellige hovedkort, spesiellt når det er målt med slike programmer som speedfan osv. Tallene er så unøyaktige at det ikke faktisk gjennspeiler noe som helst. Spesiellt artig er det jo når folk er helt sikre på at kjøleren deres holder CPUen på 22 celcius, selv om romtemperaturen er 24 celcius lol! For å svare deg konkret, så er coretemp det beste valget for en Intel CPU. Den måler ihvertfall fra en intern sensor i CPUen, så kildedataene der er av mye mye bedre kvlaitet enn alle de andre programmene. Det er fremdeles en del estimering som blir gjort dog, og det er ikke alle CPUer som har fått rikjtig T-junction lagt til i programmet enda slik at de får oppgitt riktig temp, men det er så bra som du kan få det ihvertfall. De regner med å ha rimelig grei tøtte for C2D prosessorenr nå ihvertfall, men det er fremdeles noe variasjon fra hovedkort til hovedkort, uten at jeg kjenner godt nok til grunnen for dette... Den største nytten for programmer som coretemp er å regne delta. Selv om det er mye usikkerhet i den absolutte temperaturen som oppgis, så vil temperatur delta mellom f.eks. full load og idle være meget nøyaktig. -Stigma Endret 8. november 2007 av Stigma Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Det er nok riktig som du sier, Stigma. Begynnte først å interessere meg for temperatur da jeg nettopp byttet bare hovedkort, og P-4 temp var plutselig bare halvparten (i BIOS). Det er lett å ta feil sensor, BIOS må men regne med vet hvilken som måler CPU, men alle generiske programmer (Speedfan) må gjette eller man kan selv velge. Men er fremdeles noe rådvill på hvordan temperatur måles i P-4. Her sies det at det er diode på chipen: http://www.overclockers.com/articles517/ Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Det er programmet som velger hvilken sensor den måler fra. Som sagt bruker de aller fleste hovedkort sensordata fra hovedkortets egne sensorer, og ikke de som finnes inn i nyere typer CPUer. Om coretemp funker P4 modeller aner jeg ikke, mne hvis de har interne sensorer så ville jeg tro at det er en sjanse for det. -Stigma Lenke til kommentar
Shadern Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Okey... Takker for gode svar Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Jeg har sammenlignet temperaturene i Ausus PC Probe 2 og de i BIOSen, og de er like. Kan jeg da gå ut i fra at PC Probe er nøyaktig? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Om coretemp funker P4 modeller aner jeg ikke... Nei, Coretemp fungerer ikke på P4. Så det er ikke samme type sensor. Asus lager jo PC Probe til sine egne hovedkort, og da er det ikke så rart at det viser likt med BIOS. Ellers er det ingen standard for temperatursensorer, så SpeedFan sier ikke hvilken som er CPU og MB. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Hva med TAT?[intel® Thermal Analysis Tool) Får litt avik med TAT i forhold til core temp(2-3 grader) http://www.techpowerup.com/downloads/392/mirrors.php Lenke til kommentar
ChristianEx Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Roter jeg opp en litt gammel tråd her, men med så mange eksisterende om CPU temperaturer og programer/hardware til måling av dette dertil følte jeg det unødvendig og opprette enda en. CPU temperaturer og beste program for mest korrekt måling, hvilket i mitt tilfelle burde jeg stole på? Grunnen til att jeg lurer på dette er att jeg, så langt når jeg her nå sammenligner tre forskjellige programmer for litt varierte temperaturer. Att de varierer noen grader er greit nok, for de oppdaterer seg jo på forskjellige intervaller o.l., men når forskjellen blir nogenlunde betydelig starter jeg å lure på hva som faktisk er det dette? Ønsker man den mest korrekte temperaturen på CPU er selvfølgelig en ekstern hardware måler med eget display det som alltid vil vise det mest korrekte, men er ikke interessert i og ha det spot on - så lenge jeg vet att jeg er innenfor rimelige temperaturer og er trygg på att jeg er langt unna grensene. Målingene jeg avleser i skrivende stund med forskjellige programmer er: SpeedFan System: 36C CPU : 25C CPU1: 16C CPU2: 16C CPU3: 14C CPU4: 14C Core Temp System: 36C CPU : ? CPU1: 30C CPU2: 29C CPU3: 36C CPU4: 28 C Everest Ultimate System: 36C CPU : 25C CPU1: 30C CPU2: 30C CPU3: 29C CPU4: 28C For og ta med er de også endige når det kommer til HDD temperaturene. Anyways.. Jeg trodde forsåvidt alle disse programmene var nogenlunde pålitelige, men hva kan være årsaken til att SpeedFan viser meg temperaturer ca 15C under det Core Temp og Everest viser? Vell, siden Core Temp og Everes Ultimate er enige på alle områdene sier det meg att det er disse jeg burde følge, men er det noen flere gode programmer der ute som visstnok skal være pålitelige jeg kan teste med? Bruker vannavkjøling og i skrivende stund er ambient temperaturen 21-22C. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Kort sagt ingen! Spesielt med Core 2 serien så er det ingen som måler nøyaktig på 45nm, 65nm er mer nøyaktig i måligene enn 45nm så du må ta alle temper med en god feilmargin. Hos meg er jeg temp løs akkurat nå, BIOS på HK rapporterer STUCK på 103C og det er umulig Men om jeg henter temper fra den innebygde sensoren i CPU så går det faktisk betydelig bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå