Snorre Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Hei, Har for en stund siden fått meg en ny maskin med Windows Vista. Dette har jo hatt sine positive og negative sider. En av de negative sidene er desverre at jeg ikke lenger greier å koble meg til servern her hjemme. Serveren fungerer som filserver og printerserver, og kjører Windows 2000. Det er derfor greit om jeg greier å koble meg til denne servern med maskinen, så jeg slipper å be pappa om å skrive ting ut for meg hele tiden. Brukeren min fungerer i XP, men ikke i Vista. Hvordan løser man problemet? Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Var vist dårlig med hjelp å få i Vista-kategorien. Flytter derfor tråden til kategorien for nettverk og ser om noen kan hjelpe meg der. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Hva slags installasjon av Windows 2000 er det - Server eller arbeidsstasjon? Og er det en domenekontroller? Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Hva slags installasjon av Windows 2000 er det - Server eller arbeidsstasjon? Og er det en domenekontroller? Det er Windows Server 2000-innstallasjon. Og hva spesifikt mener du med domenekontroller? Endret 14. november 2007 av Snorre Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Tilhører begge maskinene samme arbeidsgruppe? Høyreklikk på "Min datamaskin", velg "Egenskaper", og så "Maskinnavn" (jeg har engelsk OS, så oversettelsene er kanskje feil). Arbeidsgruppen må være den samme på begge. Alternativt kan man velge "Kjør", og skrive net view /domain Da får man tilgang til alle nettverk på ethernettet. Denne kommandoen gjelder både for Win 2000, Win XP og Vista. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 Tilhører begge maskinene samme arbeidsgruppe? Høyreklikk på "Min datamaskin", velg "Egenskaper", og så "Maskinnavn" (jeg har engelsk OS, så oversettelsene er kanskje feil). Arbeidsgruppen må være den samme på begge. Alternativt kan man velge "Kjør", og skrive net view /domain Da får man tilgang til alle nettverk på ethernettet. Denne kommandoen gjelder både for Win 2000, Win XP og Vista. Ja, maskinen er satt opp til å tilhøre samme arbeidsgruppe (WORKGROUP). Så det skal være i orden. Kan for ordens skyld nevne at jeg ser serveren når jeg går inn på "Nettverk" og at jeg får opp pålogginsvindu (Koble til Poweredge) når jeg klikker på den. Så skriver jeg inn brukernavn og passord (har dobbeltsjekket at jeg skriver riktig). Men når jeg da trykker ok får jeg opp følgende feilmelding: Pålogging mislyktes: Windows kan ikke logge deg på. Kontroller at brukernavnet og passordet er riktig. Dette har jeg gjort opptil flere ganger. Har fått pappa til å resette passordet for meg. Og ingenting ser ut til å virke. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Du kan jo prøve å skrive inn "localhost" eller navnet på serveren foran brukernavnet du taster inn. Feks: localhost\brukernavn eller Poweredge\brukernavn (hvis serverens navn er poweredge). Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 Du kan jo prøve å skrive inn "localhost" eller navnet på serveren foran brukernavnet du taster inn. Feks: localhost\brukernavn eller Poweredge\brukernavn (hvis serverens navn er poweredge). Det virket ikke desverre, men godt forslag. Samme feilmelding som isted. Tror jeg skal be pappa slette den gamle brukern min og sette opp en ny en. Tar litt tid å gjøre det, men kanskje det funker da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå