fatalicus Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) mornings! Satt her på jobb i dag og fant ut at det ville være morsomt å prøve å sette opp en linux server. Så jeg lastet ned nyeste ubuntu server og installerte det. men så begynner moroa. Når installasjonen er ferdig, og jeg har tenkt til å sette opp tjenester på maskinen, så må jeg jo ha tilgang til det. så jeg prøver meg med sudo. jeg skriver inn passordet på vanlige kontoen min (pleier å funke på vanlige ubuntu), men det funker ikke. prøver med toor, som det er på noen distoer, og det funker ikke. søker på nettet og finner ut at root er disabla (men er den ikke vanligvis det a?). det som jeg merket meg var at jeg fikk feilmeldingen "fatalicus is not in the sudoers file. this incident will be reported". greit. jeg prøver å kjøre "nano /etc/sudoers", men har ikke tilgang. prøver å kjøre "sudo nano /etc/sudoers" men får meldingen om at jeg ikke er i sudoers filen. greit... Jeg prøver deretter å bare installere tjenester med vanlig kontoen min. "apt-get install dhcp32 gir feilmeldingen "Permission denied". prøver bare for moroskyld å kjøre "sudo apt-get install dhcp3", men den gir feilmelding om sudoers filen igjen ( ) så... HVA FAEN GJØR JEG FEIL!?!?!? noen som kan gi en stakkars liten windows kar litt hjelp mot lyset? [EDIT] glemte å nevne at jeg bruker ubuntu server 7.10. Endret 8. november 2007 av fatalicus Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Hm, jeg bruker en litt eldre versjon av Ubuntu Server enn deg, og jeg hadde ingen problemer. Du KAN jo prøve å boote til single user mode, og sette root-passordet der. Gi parameteren "single" til kjernen i GRUB skal funke, mener jeg å huske, tror ikke den spør etter passord i single user mode, men er ikke 100% sikker.. deretter "passwd root" for å angi rootpassord. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Det funket ikke (om jeg gjorde det riktig da...) når maskinen startet og den GRUB greia kommer opp, så trykket jeg slik at jeg fikk opp listen over ting som kunne boote (vanlig server, recovery mode og memtest) slik jeg gjorde det var at jeg valgte "e" på vanlige oppstarten og la til kommandoen single i listen over andre kommandoer (la det til i bunn) prøvde så å boote den men da restartet bare maskinen seg (siden jeg kjører den på vmware workstation fikk jeg meldingen "*** Virtual machine kernel stack fault (hardware reset) ***") så regner med at det ikke funket. gjorde jeg det riktig? ps. jeg har installert en ubuntu server før. det var forrige versjon 6.06. Den satte jeg opp helt likt som den nye her, og hadde ingen pproblemer med å installere dhcp server (som var det eneste jeg gjorde før jeg droppet hele greia). Vil det si at det har blitt gjort endringer siden den versjonen i forhold til root? Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Er det ikke et grub-valg som heter Recovery mode? Dette er singlemode, hvis du starter den så havner du forhåpentligvis i et rootskall. Så skriver du "sudoedit" så vil du få lov til å redigere sudoers fila. Der stapper du inn brukeren din og prøver å reboote -C- Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Uansett er det merkelig at det ikke fungerer med en gang. Vet ikke om det har blitt gjort noen endringer i nyeste versjon, men det må jo være en måte å få logget inn som root på, ellers er jo systemet heller ubrukelig. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Recovery mode funket fett! fikk lagt til fatalicus brukeren i sudoers fila. får nå kjørt kommandoer med hjelp av sudo og mitt eget passord. takker for hjelpen! fortsatt mystisk at man ikke har tilgang til dette fra start av... kanskje noe jeg gjorde feil under installasjon? Endret 8. november 2007 av fatalicus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå