Gå til innhold

Blenderprogram og blitz

Anbefalte innlegg

Hei, har kansje et dumt spørsmål på lager... Er det noe grunn for at lukkertid står fast på 1/60 når jeg bruker blitz i blenderprogram? f/1,4 + 1/60 + blitz får jeg ikke helt til å stemme. Må jeg bare bruke manuelt program i stedet for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke får det til å stemme, så er nok det fordi du undervurderer hvor mørkt det er.

Med blitsen aktivert vil en Nikon i blenderprioritet tilpasse lukkertiden til det tilgjengelige lyset. Dersom det tilgjengelige lyset ikke er nok til å oppnå en viss minimum lukkertid (som standard er dette 1/60, men du kan konfigurere det), så stopper det på denne lukkertiden, og så overtar blitsen som primærlyskilde. Jeg syns det er ganske logisk - med lukkertid lenger enn 1/60 er det vanskelig å ungå bevegelsesuskarphet når ikke blitsen er primærlyskilde.

Om du vil ha lengre (eller kortere) lukkertid, så kan du enten bruke M eller velge en lenger standard lukkertid i menyen - i custom settings (skiftenøkkel) heter menyvalget "Flash Shtter Speed".

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Skulle ønske at Canon hadde en lignende løsning hvor man kunne stille en øvre grense for lukkertiden og styrken på blitzen ville blitt korrigert automatisk ut fra dette for å få "korrekt" eksponering. Eneste løsningen idag er å bruke P-modus, da vil tiden være låst til maksimalt 1/60 s og styrken på blitzen vil bli korrigert automatisk ut fra det.

Det er kjedelig at:

1. man ikke kan endre den øvre grensen for lukkertiden ved bruk av blitz i P-modus.

2. man ikke kan sette en øvre grense for lukkertiden i Av-, Tv- og M-modus som automatikken kan ta som utgangspunkt ved valg av styrken på blitzlyset.

Lenke til kommentar
Skulle ønske at Canon hadde en lignende løsning hvor man kunne stille en øvre grense for lukkertiden og styrken på blitzen ville blitt korrigert automatisk ut fra dette for å få "korrekt" eksponering. Eneste løsningen idag er å bruke P-modus, da vil tiden være låst til maksimalt 1/60 s og styrken på blitzen vil bli korrigert automatisk ut fra det.

Det er kjedelig at:

1. man ikke kan endre den øvre grensen for lukkertiden ved bruk av blitz i P-modus.

2. man ikke kan sette en øvre grense for lukkertiden i Av-, Tv- og M-modus som automatikken kan ta som utgangspunkt ved valg av styrken på blitzlyset.

Jeg finner intet problem med Canons blitsautomatikk. Jeg fotograferer alltid i manuellmodus med blits, og jeg kan sette blender og lukkertid til hva jeg vil (innenfor rimelighetes grenser), og blitsen ordner resten automatisk. Jeg bruker alltid maks 1/80 sek og blender alt etter behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...