Gå til innhold

odbc over http / html - tabeller

Anbefalte innlegg

Jeg har et kartprogram som henter data fra en database via en odbc-driver. I tillegg blir det brukt andre programmer for å hente ut data i tabellform fra denne databasen. Det er aktuelt å gjøre databasen tilgjengelig for andre og jeg vurderer å flytte den til en annen server hvor en webserver kan snakke med den. Problemet er da kartprogrammet mitt som da ikke lengere kan få tak i dataene sine. Jeg lurer da på, er det noen som har vært borti noen slags odbc server som kan snakke med en webserver? Det blir jo nærmest et ajax-system men med kartprogrammet i stedet for webbrowseren. Jeg har søkt en del etter den typen drivere men har så langt ikke funnet noe.

Noen tips?

M.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja...? Men, jeg lurer på om jeg får ODBC-klienten i den andre enden til å kommunisere? Må jo ha en odbcdriver som kan snakke med serveren og så forvente å få tilbake data på et eller et annet spesifisert format?

M.

Hvis du vil bruke applikasjonen over internett så må du går bort fra bruk av ODBC og over til et format som kan sendes med HTTP på port 80 eller 443. Da er jo bruk av XML og SOAP et glimrende alternativ. Du måp selvfølgelig skrive om klienten til å gjøre spørringer mot web services i stedet for via ODBC. Hvis du bruker .Net er det nesten skremmende hvor enkelt det er å sette opp web services og konsumere dem.

Edit: Ser at du er mye aktiv i GNU/Linux så da tviler jeg på at du bruker .Net :innocent:

Endret av kaffenils
Lenke til kommentar

Takker!

Problemet er at programmet jeg snakker om er et lukket-kildekode kommersielt program... Får se hva jeg kan få til av andre lure løsninger.

Edit: Ser at du er mye aktiv i GNU/Linux så da tviler jeg på at du bruker .Net

Stemmer nok det :)

M.

Lenke til kommentar
Takker!

Problemet er at programmet jeg snakker om er et lukket-kildekode kommersielt program... Får se hva jeg kan få til av andre lure løsninger.

Edit: Ser at du er mye aktiv i GNU/Linux så da tviler jeg på at du bruker .Net

Stemmer nok det :)

M.

At det er lukket og kommersielt betyr ingenting. Bare å lage et autentiserings- og autorisasjonssystem mot web servicene det. Du vil da typisk ha en web service som ber om brukernavn og passord. Det finnes mange eksempler på hvordan dette kan gjøres. Eks. http://www.codeproject.com/cs/webservices/...hentication.asp

Lenke til kommentar

Mulig at jeg er helt på villspor her, men det programemt jeg bruker, esris arcview 3 bruker odbc for å snakke med databaser + at den kan lese en del relevante filformater. Men jeg får se litt nærmere på muligheter til å plugge inn ting.. Takk for innspill :)

M.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...