vannslangen Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Hei folkens! Kjøpte meg her om dagen en 500 gb samsung disk, den er suveren, hører den nesten ikke i det hele tatt! Koblet den til via et pci -> sata kort jeg kjøpte i samme slengen, da hovedkortet kun har ide mulighet. Og alt funket fint, det gjør det fremdeles. Men når jeg starter maskinen, etter den har talt opp ram osv; kommer det opp: "Secondary ICE channel no 80 conductor cable installed" og etter 5 sekund så booter den videre helt normalt. Hva kan det komme av/hva betyr det? Sniker inn et tillegsspørsmål her: Har mulighet for å koble til 2 sata disker til det pci kortet. Vil det fungere hvis jeg kjøper meg en eks 320 gb sata disk, og kopiere alt fra hoveddisken (ide 80gb) over til den, for å så fjerne 80 gb'en og boote fra en ny disk via sata kortet? Er litt lei av den bråkete 4 år gamle 80 gb'en..! Kanskje litt rotere skrevet men Setter pris på svar Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Den meldingen har ingenting med SATA å gjøre. Det er IDE kontakten på hovedkortet (PATA) som gjør deg oppmerksom på at du bruker en 40-leders kabel. Det brukes 80-leders kabel på dagens disker. Hvis man bruker 40-leders vil det gå tregere. Men man kan bruke 40-leders på CD/DVD. Du kan klone den gamle disken til en ny, men det må gjøres med egnet program (Ghost etc). F.eks Seagate har gratisprogram (DiskWizard) som gjør jobben. Lenke til kommentar
vannslangen Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Hm ok merkeligt, for jeg rørte ikke engang ide kontaktene på hovedkort/harddisk under "operasjonen"..og det er etter dette det har skjedd.. Men vil det fungere å ikke ha noen ide disker tilkoplet hovedkortet i det hele tatt, kun 2 sata disker via pci kortet? Vil den klare å boote da? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Den skal jo det. Men har du noe tilkoblet på IDE port 2 (secondary)? Den meldingen kan kanskje ha vært der hele tiden uten at du har lagt merke til den? Lenke til kommentar
vannslangen Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 (endret) har en cd/dvd rom tilkoplet der, via en ide kabel med 2 "uttatk" på, bruker kun den ene, "master", til cdrom. slik har det alltid vært.. Men den meldingen kom etter jeg monterte sata harddisken, det setter jeg neste lønn på :!: Endret 8. november 2007 av vannslangen Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Det er jo vanlig å bruke en 40-leders kabel på CD/DVD, uten at den meldingen kommer. Så det er muligens BIOS som vurderer om det er en disk eller CD som er tilkoblet. Du kan jo bare se bort fra den meldingen. Lenke til kommentar
vannslangen Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 ok, mange takk for svar hårek Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå