SpecialForce Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Heisann! nå sitter jeg her med en oppgave som dreier seg om å presentere egenskapene til Wolfram og en del fakta som: Navn på metallet og kjemisk symbol muligens hvor det kommer fra eller betydning -Metallets egenskaper -Hvilke kjemiske bindinger det er i metaller -Hvor og hvordan metaller fremstilles -Bilder eller tegninger og selvfølgelig kilder. Jeg sliter med å finne fakta om dette og lurer på om noen ikke kan hjelpe meg et lite stykke på vei. SpecialForce Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Du finner info om Wolfram her: http://en.wikipedia.org/wiki/Tungsten Det blir forresten litt feil å si at metaller fremstilles, da de er grunnstoffer. Wolfram er et grunnstoff med symbol W. Det er metallbindinger mellom Wolfram-atomene som gjør at det blir et fast stoff. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Kom på at lite fakta fra naturfagen fra ungdomsskolen. De mye kjente osram-lyspærene har vel blitt laget av en legering av wolfram og osmium. Søkte på lyspære wolfram i google og kom over denne: http://home.ringnett.no/lars.finsen/Wolfram.htm Endel fakta der. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Der sto vel egentlig alt trådstarter trenger å vite om Wolfram Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Det er da bra Tusen takk for all hjelp! nå gjenstår det bare å skrive denne på en tilfredstillende måte. Når det kommer til post to så tok jeg bare "copy/paste" fra arket jeg fikk utdelt. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 På mange måter er det ikke direkte feil å si at metaller (i ren form) fremstilles. Veldig få metaller finnes i ren form i naturen, de fleste finnes som ioner bundet til andre stoffer. For eksempel er fremstilling/produksjon av aluminium fra bauxitt malm den kjemiske prosessen som totalt tar opp størst del av verdens totale elektrisitetsforbruk. Metallbinding er det bare mellom wolfram når stoffet opptrer i "ren" metallisk form, ellers er det bundet med ionebindinger til andre stoffer. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Ut i fra de opplysningene gitt ovenfor ser det ut til at alt er i boks! Hvis noen har noe å tilføye utover dette så er jeg glad for dette siden den store dagen er i morgen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå