Sverre1990 Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Hei, Har du problemer med blåskjer i windows? kanskje dette kan hjelpe deg, gå steg for steg og se om du får det til å fungere. ------------------------------------------------------------------- Av: Sverre1990 1. skjekk at alle deler står riktig i, og installer xp på nytt 2. Installere xp på nytt, får du feilmelding igjen da så kan du skjekke at du har valgt å boote fra cdrom. fungerer det fortsatt ikke gå til steg 3. 3. Oppgradere bios til den siste, og prøv på nytt 4. Bytt installasjons cd/dvd til en annen. fungerer det forstsatt ikke gå til steg 5. 5. Bruk programmer til å feilsøke hardwaret, denne linken vil hjelpe. eller så kan du laste ned memtest86+ her og velg "free download" på menyen til venstre. og prøv på nytt, fungerer ikke det gå til sted 7. 7.1. Bytt til windows vista (dette fungerte for meg). eller 7.2. begynn å bytte et og et av de nye komponentene i maskinen. Nyttige linker: her kan du søke på den eventuelle feilmeldingen du får. google.com Andre forum der du kan få god hjelp er: Forum 1: itpro.no forum 2: win-xp.no --------------------------------------------------------------------------------------- Av trygvelo: Jeg vil anbefale windows debugging tools, søk etter WinDbg i google for mer info. Hvis det er noe interesse for det kan jeg skrive en liten guide, men kort forklart fungerer det slik: - Når windows stopper med BSOD skrives det en dump fil et eller annet sted på disken. Normalt i %SystemRoot%\MEMORY.DMP. SystemRoot er den katalogen windows er installert. Denne funksjonen kan slås av eller man kan endre hvor "dyptgående" fila som skal skrives er under My Computer settings. - Man kan laste opp denne dump fila i WinDbg for å analysere informasjonen der. Ofte får du da vite hvilken komponent (vanligvis en dll) som førte til feilen. - For at WinDbg skal kunne nyttiggjøre seg av dump fila må WinDbg settes opp med riktige debugging symboler for den windows versjonen du har. Det er forskjell på windows xp sp1 og sp2 her. Disse kan lastes ned fra MS, søk på windows debugging symbols download. Det er mye mer man kan gjøre med WinDbg og jeg er langt fra noen ekspert på området, men det har hjulpet meg i flere tilfeller. --------------------------------------------------------------------------------------- denne posten vil bli oppdatert regelmessig Endret 8. november 2007 av Sverre1990 Lenke til kommentar
Svoosj Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Vil det ikke være bedre å søke opp feilmeldingen som kommer i BSOD'en? For så å finne en løsning. Å hoppe rett på reinstall av windows høres litt brutalt ut. Ofte kan det være at en windows repair løser det meste, eller at man får lagt inn nye skjermdrivere (alt er jo avhengig av feilmeldingen ) Og for de som er lei av windows og blåskjermer, ta en titt på alternativene (feks. Ubuntu) Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Ville nå ikke ha installert xp om det ikke var hardware som var løst.. Er jo utallige grunner til at man får bsod. Og ofte er det faktisk veldig enkelt å løse. Lenke til kommentar
Sverre1990 Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 uansett, her er noe man KAN prøve. og det er ingen tvang. hvis man ikke kommer så langt som til "repair" så er ikke det så lett. f eks i mitt tilfelle. PC-en henger seg FØR man velger partisjoner ol. Lenke til kommentar
trygvelo Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 uansett, her er noe man KAN prøve. og det er ingen tvang. hvis man ikke kommer så langt som til "repair" så er ikke det så lett. f eks i mitt tilfelle. PC-en henger seg FØR man velger partisjoner ol. Jeg vil anbefale windows debugging tools, søk etter WinDbg i google for mer info. Hvis det er noe interesse for det kan jeg skrive en liten guide, men kort forklart fungerer det slik: - Når windows stopper med BSOD skrives det en dump fil et eller annet sted på disken. Normalt i %SystemRoot%\MEMORY.DMP. SystemRoot er den katalogen windows er installert. Denne funksjonen kan slås av eller man kan endre hvor "dyptgående" fila som skal skrives er under My Computer settings. - Man kan laste opp denne dump fila i WinDbg for å analysere informasjonen der. Ofte får du da vite hvilken komponent (vanligvis en dll) som førte til feilen. - For at WinDbg skal kunne nyttiggjøre seg av dump fila må WinDbg settes opp med riktige debugging symboler for den windows versjonen du har. Det er forskjell på windows xp sp1 og sp2 her. Disse kan lastes ned fra MS, søk på windows debugging symbols download. Det er mye mer man kan gjøre med WinDbg og jeg er langt fra noen ekspert på området, men det har hjulpet meg i flere tilfeller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå