Gå til innhold

Raptor X 150 vs Raptor 74ADFD?

Anbefalte innlegg

Bestilte meg en Raptor 74GB i går og håper ikke jeg vil angre på det med tanke på alle problemer med Raptor og Nvidea kort/Vista problemene det skrives så mye om.. :cry: Hadde hørt noe om det før jeg bestilte men leste først om det skikkelig i natt.Noen som har plukket opp noe info om løsninger på dette ??Har et 8800gts og har tenkt å gå over på vista snart.Det kan se ut til å bli en nervepirrende opplevelse dessverre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kunne tenkt meg Raptor hvis jeg fikk den mer stillegående og med SATA2. Mine 2 74GB tok kvelden. Etter det kjøpte jeg 2 stk Samsung 500GB og stripa de istedenfor. Det ble et mektig bra resultat. Ikke bare er det raskt, men jeg har jo sjukt god lagringsplass kontra Raptorene.

Og de er stille som mus.... ;)

Sikkert utvilsomt et bra oppsett, og topp overføringshastighet. Men jeg orket bare ikke lengre med 7200 rpm. disker, ble litt som å vasse i myr i forhold til mitt gamle 4x36gb raptor raid0 oppsett. Så, jeg kjøpte 2 nye Raptor X 150gb av netshop til litt over 1400,- stykket, og koser meg glugg ihjel akkurat nå med disse i raid0. Kommer ikke til å bytte disse før det kommer nye raptorer eller når de beste flashdiskene blir litt mer fornuftig priset.... Tross allt, så ble ikke disse to diskene så mye dyrere enn en TB disk, og lagring har jeg nok av, det er respons og hurtighet jeg vil ha på systemdiskene...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Til Guttorm,det er en mengde tråder som beskriver div konflikter ang Nvidea kort og de nye Raptor,x diskene.Toms,hw har en artikkel om emnet som jeg ikke er i stand til å forklare detaljene på men det går i div feilmeldinger og maskinvarekonflikter.Aner ikke om problemet skal gjelde de "gamle" diskene men de nye har i alle fall problemet.Kan virke som om det går bra for en del mens andre sliter.Skal se om jeg finner linken.

http://www.tomshardware.co.uk/wd-raptor-nv...eview-2336.html

Endret av loddebolten
Lenke til kommentar

Hmm, så ikke helt bra ut nei, og jeg som har planer om å gå for den nyere typen raptor.

Får heller skifte tilbake til Xp om jeg skulle støte på problemer.

Du får komme med en tilbakemelding da loddebolten.

Ourasi: Kan du merke stor forskjell på singel disk kontra raid 0? Da tenker jeg bare på hvordan systemet føles, og ikke på benchmark.

Lurer på å prøve raid 0 denne gangen.

Lenke til kommentar
Bestilte meg en Raptor 74GB i går og håper ikke jeg vil angre på det med tanke på alle problemer med Raptor og Nvidea kort/Vista problemene det skrives så mye om.. :cry: Hadde hørt noe om det før jeg bestilte men leste først om det skikkelig i natt.Noen som har plukket opp noe info om løsninger på dette ??Har et 8800gts og har tenkt å gå over på vista snart.Det kan se ut til å bli en nervepirrende opplevelse dessverre.

Hehe....Jeg hadde 1 raptor disk, 150 gb, 64 bit vista ultimate, 4 Gb ram fra mushkin og Q6600...og 2 GTS 320 kort..

og ytelsen var merkbart dårlig....

skjønt ikke hvorfor.....prøvde det meste-....men det gikk rett og slett ikke...

Lenke til kommentar
Hehe....Jeg hadde 1 raptor disk, 150 gb, 64 bit vista ultimate, 4 Gb ram fra mushkin og Q6600...og 2 GTS 320 kort..

Det skal jo ikke være noe problem på 64 Bit versjonen av vista. Sikker på at det var dette som laget dårlig ytelse?

Lenke til kommentar
Jeg kunne tenkt meg Raptor hvis jeg fikk den mer stillegående og med SATA2. Mine 2 74GB tok kvelden. Etter det kjøpte jeg 2 stk Samsung 500GB og stripa de istedenfor. Det ble et mektig bra resultat. Ikke bare er det raskt, men jeg har jo sjukt god lagringsplass kontra Raptorene.

Og de er stille som mus.... ;)

Sikkert utvilsomt et bra oppsett, og topp overføringshastighet. Men jeg orket bare ikke lengre med 7200 rpm. disker, ble litt som å vasse i myr i forhold til mitt gamle 4x36gb raptor raid0 oppsett. Så, jeg kjøpte 2 nye Raptor X 150gb av netshop til litt over 1400,- stykket, og koser meg glugg ihjel akkurat nå med disse i raid0. Kommer ikke til å bytte disse før det kommer nye raptorer eller når de beste flashdiskene blir litt mer fornuftig priset.... Tross allt, så ble ikke disse to diskene så mye dyrere enn en TB disk, og lagring har jeg nok av, det er respons og hurtighet jeg vil ha på systemdiskene...

Joda, overføringshastigheten er jo noe helt annet kontra Raptor. Men aksestiden derimot.. hehe, den sank en del kan man si. Merket godt at det ble et noe treigere OS, men overall så fikk jeg langt mer lagringsplass og et mye billige alternativ kontra Raptor.

Såklart vil jeg også ha RaptorX, men den er så forbanna dyr kontra hva du får. Dessuten støyer de temmelig godt. Og jeg er alergisk mot støy. Ytelsen er det derimot ingen tvil om, den er best med Raptorer, sett utifra IDE disker da.

Edit:

Vil bare legge til at det er svært merkbart ytelsesforskjell på RAID0 og singel disk. Spesielt merkes dette i spill og applikasjoner som krever mye diskaksess. Det jeg merker best på RAID0 er all pakkingen og utpakkingen jeg foretar i WinRAR. Dette går som en leken drøm på RAID0 kontra singel disk. Til tross for Vista.. hehe.

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Hmm, da skal jeg jammen gå for et raid 0 denne gangen. Ratorene er ikke så dyre som folk skal ha det til. 150 /150 X går for under 1400 nå. Greit nok at du får et mye rimeligere raid 0 andylove, men det er jo ikke lagringsplassen man først og fremst jakter på når man tenker raske disker.

Hvor lurt er det egenlig å sette 1 TB av sine kjære filer i raid 0?

Når det gjelder lyd, har jeg bare hørt den eldre 74 GB versjonen i aksjon. Jeg syns ikke denne bråker i det heletatt, men den lager resonans når den ikke er hengt opp/"isolert" godt nok. Tror det skal være litt mer lyd fra 150 diskene, men de fleste beskriver det som lav knitring.

In the end har du også vista, G80 og raptor problemene. Jeg er uansett vilig til å prøve.

Men du andylove har jo ikke GT/S/X kort fra Nvidia, hvordan kan det da forklares at de tok kvelden? hadde du vifte på dem?

Lenke til kommentar
Hmm, da skal jeg jammen gå for et raid 0 denne gangen. Ratorene er ikke så dyre som folk skal ha det til. 150 /150 X går for under 1400 nå. Greit nok at du får et mye rimeligere raid 0 andylove, men det er jo ikke lagringsplassen man først og fremst jakter på når man tenker raske disker.

Hvor lurt er det egenlig å sette 1 TB av sine kjære filer i raid 0?

Når det gjelder lyd, har jeg bare hørt den eldre 74 GB versjonen i aksjon. Jeg syns ikke denne bråker i det heletatt, men den lager resonans når den ikke er hengt opp/"isolert" godt nok. Tror det skal være litt mer lyd fra 150 diskene, men de fleste beskriver det som lav knitring.

In the end har du også vista, G80 og raptor problemene. Jeg er uansett vilig til å prøve.

Men du andylove har jo ikke GT/S/X kort fra Nvidia, hvordan kan det da forklares at de tok kvelden? hadde du vifte på dem?

Jeg tror ikke det har noe å si med hva slags skjermkort man har. Det høres temmelig svakt ut. HVorfor mine to tok kvelden har jeg ikke noe godt svar på, men det skal visstnok ha noe med Vista å gjøre. Eller kanskje de ikke tålte å stå vertikalt? Jeg hadde vifte på dem ja. Støy lager de så absolutt, de knitrer langt værre enn "vanlige" disker. Men så skal det legges til at støy er svært individuelt.

Jeg har forsåvidt Nvidia skjermkort, men et GTO som er et nedklokket GTX. Skal sies at det kjører på GTX hastigheter.

Lenke til kommentar
1 GB i Raid 0 er ikke veldig smart, med tanke på at man har dobbelt så høy sannsynlighet for å miste dataene sine.

Det er en sjanse jeg er villig til å ta. Nå er det temmelig sjeldent en disk tryner. Men lagringsdisker bør ikke ha RAID0, det skal jeg være enig i. Man kan da kjøre RAID0 + 1. Eller RAID5 om man har bedre råd ;)

Lenke til kommentar

Vell, det kan diskuteres. Eks: har jeg 2 raptorer i raid 0 med en vanlig vista innstalasjon på, kan jeg ikke se noen spesiell grunn til å ha backup av denne. Da alle viktige filer ligger på andre disker. Skulle det krasje, så er det bare å innstalere på nytt, noe som egentlig er posetivt etter min mening. Nye drivere og fresh innstall er greit en gang i året.

Lenke til kommentar

Det skal jo ikke være noe problem på 64 Bit versjonen av vista. Sikker på at det var dette som laget dårlig ytelse?

vell, det hjalp ihvertfall ikke til. men jeg kan ikke si hva somer galt med PC-en egentlig, var bare dårlig ytelse.....men ikke i spill...men oppstarten var ikke impnerende.

Lenke til kommentar
Hmm, så ikke helt bra ut nei, og jeg som har planer om å gå for den nyere typen raptor.

Får heller skifte tilbake til Xp om jeg skulle støte på problemer.

Du får komme med en tilbakemelding da loddebolten.

Ourasi: Kan du merke stor forskjell på singel disk kontra raid 0? Da tenker jeg bare på hvordan systemet føles, og ikke på benchmark.

Lurer på å prøve raid 0 denne gangen.

Med min 16/16 konfigurasjon (16kb stripe, 16kb cluster) og 2 raid0 sett satt i raidbiosen, merker man svært godt forskjellen på singeldisk og raid0 til systembruk.

Start med å lage 2 raid0 sett i ICH8/9 raidbiosen. Denne biosen gjør en meget god jobb med å la kun de innerste delene av platene bli brukt på det første settet, og den totale access tiden blir lavere. Ved å bruke raidbiosen til denne jobben, merkes en tydelig god effekt, og man kan sette en helt annen stripestørrelse på det andre settet om dette er ønskelig for programmer som også nyter godt av dette...

Jeg personlig, synes effekten av disse innstillingene gjør at raid0 med 2 raptor 150gb, er fenomenalt bra til system. Og man får god valuta for pengene, selv om mange mener det motsatte. Etter å ha blitt vant til dette oppsettet, rekker du å sovne før Firefox har åpnet seg på vanlige disker... :innocent:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...