marw_the_big_headed_rhino Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Noen som har testet ut forskjellen i ytelse mellom de to diskene? Lurer på å bytte ut systemdisken min med enten 2stk Raptor X, eller 2st Raptor 74ADFD. Noen gode råd? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 De yter likt. Den eneste forskjellen er at Raptor X har to plater i stedet for en og dermed dobbel kapasitet. I tillegg har den et fancy vindu. Ytelsen er lik. Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Tja likt og likt - har da høyere overføring fra x150 stripa mi enn 74 stripa... *FÅr ikke testet akkurat nå da jeg er på jobb... Snabelen Endret 8. november 2007 av Snabel Lenke til kommentar
drseafood Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Og du er sikker på at de 74 diskene ikke er av den eldre garde? Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Så på benchmarking på tomshardware, og der yter 74AFDF bedre på random seek time, og seek time enn Raptor X. For meg virket det faktisk som jeg kommer meg glatt unna med 2 X 74 Raptor i Raid 0 framfor Raptor X. Lurer litt på hva vitsen med Raptor X er da. Kun størrelsen? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Lurer litt på hva vitsen med Raptor X er da. Kun størrelsen? Ja, og det fancy vinduet og fancy navnet. Folk kjøper dessverre etter sånne kriterier også. Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Har vi testet..eller leser vi tester nå igjen??!! Det som er tingen er at dersom man bruker en stripe på 2 raptor 150GB disker som destinasjon så synker 'krympetiden' med cloneDVD med nesten 2 minutt..... Faktisk så er x versjonen billigere på netshop enn den orginale 150GB. Men DET viste dere vel? Med litt konfigurering av Matrix funksjonen til ICHx så kan man få slik ytelse (riktig nok med 3 raptorer): http://www.ocforums.com/showthread.php?t=482610 Snabelen Endret 8. november 2007 av Snabel Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 260 MB/s delt på 3 raptorer = 87 MB/s på hver av de. Det stemmer ganske bra for helt på starten av diskene. Raptorene (74GB 16MB og 150GB) er målt til 88 MB/s enkeltvis helt i starten så det ser ut til å stemme bra. Utsnittet du ser der er de første 20 GB av raid-settet på 450 GB. Forøvrig er det ikke uvanlig for Raidkontrollere generelt med unntak av de som sitter på PCI-bussen. Lenke til kommentar
LasseGL Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 leste i en test når jeg søkte på raptor 75 gb, 16 mb. at denne var kjappere enn raptor 150... Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Ser jaggu meg ikke verre ut enn at Raptor74 er kjappere enn Raptor X 150. http://www23.tomshardware.com/storage.html...78&chart=35 Endret 8. november 2007 av marw_the_big_headed_rhino Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Da syns jeg jammen at de som tviholder til teoretiske tester skal bruke dem som grunnlag til kjøp av maskinvare. Mens andre som ikke tar alt forståsegpåere og tester spyr ut gjør som dem vil - mest sannsynlig så er jeg en av forum deltagerene med lengst fartstid innen (personlige) datamaskiner - jeg begynnte å programmere på ZX spectrum og Sharp MZ-700 maskiner. Det som er det håpløse her, er at hver gang en eller annen test fra toms hw kommer så er det fasit - noe som er helt feil. Konfigurer noe annerledes med en testmaskin ved vanvare så har man plutselig et helt annet sett med testresultater. Jeg sier ikke at mine påstander er det som stemmer bestandig - men med mitt oppsett - så er definitivt de største raptorene raskest. Snabelen Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Hvilket oppsett har du da, Snabelen? Testen jeg referer til, er såvidt jeg vet, et helt likt oppsett, samme hovedkort, minne, prosessor og alt. Det er kun harddiskene som er sjekket ytelsen på. For meg høres det ut som dette er en noenlunde reell test som kan sammenfattes med "norske" forhold. Det jeg virkelig kunne tenke meg er å vite hvor stor forskjell det er mellom Raptor X i raid 0 og Raptor 74 i raid 0. Gjerne mot single disker også. Men jeg har ingen tvil om at testene kan brukes til å se visse likheter om riggene mine hjemme. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 (endret) Lurer litt på hva vitsen med Raptor X er da. Kun størrelsen? Ja, og det fancy vinduet og fancy navnet. Folk kjøper dessverre etter sånne kriterier også. Får jo dobbelt så mye lagringsplass for ca 300-400 kr mer. Nå må du ikke svartmale her;) Du har jo også en Raptor 150 uten vinduet. På en annenside, var det lagringsplass man er ute etter, så blir det gjerne litt annen type disk. Uansett er det mange som liker og ha litt "store" systemdisker. Endret 10. november 2007 av guttorm Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Jeg har i dag en raptor av den gamle modellen på 74GB (8MB) og er sugen på mere guffe og har tenkt å kjøpe meg en av de nye 74GB og muligens parre den med en til i raid0.Bruker maskina mest til spill og film.Kan vel tenke meg at jeg må til med raid for å merke særlig forsjell på loadinga i BF2.Ser det blir nevnt at den nye 74GB er en del bedre en den gamle.Nøyaktig hvor mye bedre er vel vanskelig å beskrive,men jeg lurte på om noen vet ca hvor mye det kan være å hente på å bytte den jeg har med tanke på spillytelse.Får jeg 5-10 sek lavere loadtid på BF2 brett er det verd det for meg.(single disk).? Resten av maskina burde henge med bra.E6850 og 4GB ram+8800gts640mb. Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 (endret) Hvilket oppsett har du da, Snabelen? Testen jeg referer til, er såvidt jeg vet, et helt likt oppsett, samme hovedkort, minne, prosessor og alt. Det er kun harddiskene som er sjekket ytelsen på. For meg høres det ut som dette er en noenlunde reell test som kan sammenfattes med "norske" forhold. Det jeg virkelig kunne tenke meg er å vite hvor stor forskjell det er mellom Raptor X i raid 0 og Raptor 74 i raid 0. Gjerne mot single disker også. Men jeg har ingen tvil om at testene kan brukes til å se visse likheter om riggene mine hjemme. Hei, Kjører nå 3 stripa raptor 150 + 2 stripa raptor 74 + noen andre 250GB disker for lagring. Q6600, 4gb Ram Nå koster det mer enn det smaker å ta ut den ene 150gb disken ut av stripa for å få nøyaktige målinger å vise her. Men det var en betydelig forbedring med 2x150 kontra 2x74... Snabelen Endret 12. november 2007 av Snabel Lenke til kommentar
Nator Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 (endret) 150 yter litt bedre enn 74 (nye), men det er kanskje snakk om et par MB i sekundet mer i et raid-0 oppsett. Endret 12. november 2007 av tommyms Lenke til kommentar
andylove Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Jeg kunne tenkt meg Raptor hvis jeg fikk den mer stillegående og med SATA2. Mine 2 74GB tok kvelden. Etter det kjøpte jeg 2 stk Samsung 500GB og stripa de istedenfor. Det ble et mektig bra resultat. Ikke bare er det raskt, men jeg har jo sjukt god lagringsplass kontra Raptorene. Og de er stille som mus.... Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Hva sjedde med dine 2 74GB disker ?? Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 andylove: hva slags psu hadde du når raptorene kvelda? har en liten teori på at disse diskene er mer følsome for spenningssvingninger...Har faktisk 2 stykk 36gb raptorer gående ennå..og de kjøpte jeg med engang de kom...betalte en formue for dem Lenke til kommentar
andylove Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 (endret) Hva sjedde med dine 2 74GB disker ?? De sluttet å virke, begge to. Det morsomme er at de er fra forskjellige batcher, og har ikke vært i maskina samtidig. Fikk først en på RMA, men så viste det seg at nr 2 tok kvelden etter like lang tid. Ca 4 måneder. Dette var med Vista som OS, og det er noen kjente feil med Raptor og Vista. andylove: hva slags psu hadde du når raptorene kvelda? har en liten teori på at disse diskene er mer følsome for spenningssvingninger...Har faktisk 2 stykk 36gb raptorer gående ennå..og de kjøpte jeg med engang de kom...betalte en formue for dem MIST500W, så jeg tviler på at det er denne sin skyld. Endret 12. november 2007 av andylove Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå