wewwen Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 "Ved hjelp av diverse programmer kan de som ønsker det se hva du eller andre skriver på MSN. På grunn av protokollen (spåket) som brukes går meldingene i klartekst.(de er ikke kryptert) og kan derfor leses rett ut av programmene." Var beskjeden jeg fikk av skolen, jeg har ikke skrevet under på at de får lov til dette. Er ikke dette det samme som å lese mail og brev? Lenke til kommentar
Emptyy Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Var beskjeden jeg fikk av skolen, jeg har ikke skrevet under på at de får lov til dette.Er ikke dette det samme som å lese mail og brev? Du kan skrive under dette uten bekymring. Som du sa så er MSN meldinger er dessverre ikke kryptert, så alle fysiske maskiner/servere som meldingen din må gjennom KAN få lest meldingen din om de ønsker. Som jeg skjønner det, ber ikke skolen om rett til å lese dine MSN-meldinger, kun advarer mot at dette kan skje. Eller har jeg misforstått? Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Er vel ment som en advarsel tenker jeg ja. Tviler på at skolen har noe interesse av å lese hva elevene skriver på msn, forutsatt at elevene har lov til MSN i utgangspunktet. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Dere misforstår, jeg har ikke fått noen plass å signere. De har bare sagt at sånn er det. Noe som kan umulig være lov, det blir jo som at jeg går i postkassen din å åpner brevene dine. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Dere misforstår, jeg har ikke fått noen plass å signere. De har bare sagt at sånn er det. Noe som kan umulig være lov, det blir jo som at jeg går i postkassen din å åpner brevene dine. nei det ville være som du sendte brevet uten å legge det i konvolutt. de har ikke sagt vi kan (og vil) gjøre dette, de sier dette kan skje med deg siden meldingen du sender er ikke kryptert(som kan sammenlignes med en konvolutt i ditt tilfelle(?)) Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 nei det ville være som du sendte brevet uten å legge det i konvolutt. de har ikke sagt vi kan (og vil) gjøre dette, de sier dette kan skje med deg siden meldingen du sender er ikke kryptert(som kan sammenlignes med en konvolutt i ditt tilfelle(?)) "Vær derfor forsiktig med hvilken informasjon du sender da denne kan bli snappet opp." Men hvis jeg haddde hatt lyst, så kunne jeg ha hacket meg inn å finne ut hva/hvem du snakket med på msn, uten at det er ulovlig? nei det ville være som du sendte brevet uten å legge det i konvolutt. de har ikke sagt vi kan (og vil) gjøre dette, de sier dette kan skje med deg siden meldingen du sender er ikke kryptert(som kan sammenlignes med en konvolutt i ditt tilfelle(?)) "Vær derfor forsiktig med hvilken informasjon du sender da denne kan bli snappet opp." Men hvis jeg haddde hatt lyst, så kunne jeg ha hacket meg inn å finne ut hva/hvem du snakket med på msn, uten at det er ulovlig? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 "Vær derfor forsiktig med hvilken informasjon du sender da denne kan bli snappet opp." Men hvis jeg haddde hatt lyst, så kunne jeg ha hacket meg inn å finne ut hva/hvem du snakket med på msn, uten at det er ulovlig? vel hacking, dvs innbrudd på en server du ikke egentlig har tilgang til eventuelt en maskin du ikke har tilgang til er vel ulovlig? men ja vis du får tilgang på en slik server eller skulle ligge å sniffe trafikken så vil all trafikk msn sender være ukryptert og derfor leselig vis jeg har forstått riktig. vis du hadde hostet en msn server så kunne du mulignes lest alle meldingene som gikk gjennom denne, men regner med MS har noen klausuler på det der. det er slik det er. ikke jeg som har bestemt det. hva er det du reagerer på? at du fikk et brev som informerer deg om at msn sender ukryptert, at vi bekrefter at det brevet sier ikke er ulovlig og bare informasjon eller at msn sender ukryptert? ikke meningen å virke sur irritert eller at det skal fremstå som personangrep, bare lurer. blitt litt forvirret her. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Hehe, går greit det Det jeg egneltig reagerer på er om de har lov til å ligge å lese det som sendes frem og tilbake på msn? Lenke til kommentar
Mr Walrus Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 En på skolen min brukte en slik program og overvåket andre sine samtaler. Han ble sendt til ledelsen osv. Han får ikke igjen laptopen før om en måned. Fikk nedsatt i adferdsel. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Men hvis jeg haddde hatt lyst, så kunne jeg ha hacket meg inn å finne ut hva/hvem du snakket med på msn, uten at det er ulovlig? Ja du kan, men lovlig er det ikke med mindre du har "forsøkskaninenes" godkjennelse. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Hehe, går greit det Det jeg egneltig reagerer på er om de har lov til å ligge å lese det som sendes frem og tilbake på msn? det må du nesten spør microsoft om de har vel formulert en kontrakt. har hørt fra en kamerat at microsoft sier de ikke lager logger eller tar vare på meldinger, men om det stemmer vet jeg ikke. sånn teknisk sett så kan en som hoster en msn server snappe opp meldinger og lese disse, men jeg vil tro de skriver under på kontrakt som sier de ikke skal gjøre det. vet ikke om det finnes noen lov om dette. det er det sikkert noen som kan mere om en meg. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Men hvis jeg haddde hatt lyst, så kunne jeg ha hacket meg inn å finne ut hva/hvem du snakket med på msn, uten at det er ulovlig? Ja du kan, men lovlig er det ikke med mindre du har "forsøkskaninenes" godkjennelse. Akuratt det jeg også mener, er det noen lover jeg kan henvise til? Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Føler at dere diskuterer litt forskjellige ting. Altså, det når man sender meldinger med msn er dette teknisk veldig lett å snappe opp. Men skolen har så vidt jeg vet ikke lov til å logge og lese dette. Og da må du finne ut hva de mener med det de har skrevet. For meg virker det som de informerer om at msn faktisk er en veldig usikker protokoll og kan lett leses(og utnyttes av andre). Men dersom de mener at de(skolen) kommer til å lese dette så tror jeg ikke det er lov. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Står det noe før eller etter, som at skolen fraskriver seg ansvar? Det virker på meg, ikke som om skolen sier at de gjør det men at andre KAN gjøre det og at du må være oppmerksom på det. Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Jeg tror Msn Plus har noe krypteringsmuligheter. Har ikke sjekket det selv, for msn funker som regel ikke på skolen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå