Gå til innhold

Snedig, "hemmelig" SE-multitapfunksjon på vei ut?

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt Ericsson- og Sony Ericsson-telefoner bestandig - GA318, GF788, T28s, T39m, T610, K700 og nå en trofast og sliten W800*.

Om det var i bruksanvisningen til T28 eller T39 husker jeg ikke helt - kanskje det til og med var 788 - men det var i alle fall et punkt som beskrev en alternativ måte å bruke multitap-inntasting av tekst. Jeg lærte meg metoden (krever litt trening og tålmodighet), og skriver nå tekstmeldinger raskere (om nå det er noe mål) og mer smidig (det er et mål) enn med T9.

Metoden tar i bruk pluss- og minustastene på siden av telefonen. De betjenes med høyre eller venstre tommel (avhengig av hvilken side disse tastene befinner seg på), mens den andre hånda herjer med tall/bokstavtastene.

Plussknapp + tall/bokstavtast tilsvarer to trykk på tasten.

Minusknapp + tall/bokstavtast tilsvarer tre trykk på tasten.

Med andre ord: Plussknapp + 2 = b; minusknapp + 2 = c; minusknapp + 2 ettrfulgt av enda et trykk på 2 = å osv.

Høres tungvint ut? Vel, etter litt trening er det ingen vei tilbake til T9, det kan jeg og flere av mine venner bekrefte!

Men jeg er stygt redd for at de nye SE-telefonene ikke har denne funksjonen.

Allerede da jeg kjøpte W800 var det andre SE-modeller som hadde ditsjet dette for meg veldig nyttige trikset.

Tipper de fleste forumbrukere har nyere telefoner enn meg. Kunne SE-brukere kjøre en test - koble ut T9 og prøve metoden jeg beskrev ovenfor?

Hvis denne funksjonen blir borte, må jeg ha W800 min resten av min tid!

*) Mulig jeg surrer litt med noen av de tidlige modellbetegnelsene - ha medynk, det begynner å bli noen år siden!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, SE har jo også hatt T9 som standard og grunninnstilling for sms i mange år. Multitap er selvfølgelig i utgangspunktet superkjipt - men med metoden beskrevet i første post går det altså temmelig radig og T9 blir tungvint i sammenligning (syns nå jeg, da. Vane- og smakssak).

Så spørsmålet mitt er altså om trikset med pluss- og minusknappene i kombinasjon med talltastene finnes også på nyere SE-modeller, eller om de har kutta det helt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...