Drunken_Master Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Hei, jeg har bredbånd fra ringnett. Også er jeg litt uheldig å bor litt langt unna sentralen, så linja peaker hele tiden. Er 4.9Mbit inn 720Kbit ut. Men siden den sliter får jeg 4.6Mb inn 291Kbit ut. Kan jeg selv få gjort en endring så jeg f.eks bare utnytter 4Mbit inn for å få mere linje ut? Ringnett får bare satt sine faste hastigheter. 2.4Mb er linjen under, er veldig stort steg ned. Noe jeg kan gjøre med Modemet eller PC-en så jeg får bedre utnytte av utlinjen? Takk for all hjelp! Endret 27. november 2007 av Drunken_Master Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 10. november 2007 Forfatter Del Skrevet 10. november 2007 Noen som vet om det går eller ikke? Lenke til kommentar
Konge Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Problemet var hva sier du ? Du sier da svaret selv bare ved å spørre spørsmålet . Man reduserer altså bruken av datastrøm inn til pc`n sin og så får man utnyttet mere av den datastrømmen man har tilgjengelig for utgående trafikk . Hadde du f.eks sagt at program X som kjører 24/7/365 er satt opp til å benytte seg av all datakapasitet som finnes tilgjengelig og spurt hvordan du kan stille inn program X til å ikke bruke så meget av kapasiteten hadde nok svaret kommet rimelig kjapt . La oss anta at vi snakket om ett eller annet P2P programm noe det sikkert er snakk om her så kan man f.eks om man bruker uTorrent som er ett slikt programm gå inn under Options>Preferences>Connections å sette at programmet skal få lov til å laste ned med f.eks 50kB/s selv om man har en kapasitet som tilsier at man kan laste ned med 500kB/s . Her kan man også sette programmet opp slik at man også utnytter utlinjen sin men også slik at man ikke bruker opp all kapasitet . Har man derimot flere klienter (les:maskiner) som også driver med program X eller lignende ting så må man bestemme seg for hvilke regler som skal gjelde for de personene slik at man ikke choker hele linja . Sunn vett er det noe som heter .. Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 12. november 2007 Forfatter Del Skrevet 12. november 2007 Tror ikke du skjønte helt poenget her, tenkte enn måte å begrense innhastigheten på modemet, da ville uthastigheten min blitt mere stabil. Saken er ikke att jeg laster ned å får dårligere uthastighet av den grunn. Jeg har ett abonnoment på 4900Kbit/720Kbit. Men får bare 4600Kbit/291Kbit. Men om leverandøren setter linja til 2400Kbit/640 da får jeg den riktige hastigheten. Dette skjer pgr jeg bor litt langt unna sentralen. Lurte derfor på om finnes noen annen måte enn at de setter ned linja, slik at jeg kan på en måte reduserer inn hastiheten til modemet selv. Lenke til kommentar
Konge Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Selvfølgelig kan en ISP tweake ned linja di litt men ikke slik du ønsker det for om de justerer på linjeprofilen og/eller støyprofilen vil vel uansett dette justere både inn og ut . Nå tror jeg at de også kan justere indiviuelt men jeg tror ikke de ønsker det for da hadde dette vert noe alle DSLkunder villet fått gjort og derfor holder de seg nok til normale paramtere . Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 12. november 2007 Forfatter Del Skrevet 12. november 2007 Vet de ikke kan justere den slik jeg vil, de har bare forhåndsinstilte instillinger. Men ikkeno jeg f.eks kan gjøre med modemet? Lenke til kommentar
ulvemannen Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Hvilken hastighet betaler du for. Abonnement? Har du sjekket på modemet hvilken hastighet ADSLen er synket med? På en normal feilfri linje så skal nedlastingshastighet synke under opplastingshastighet når linjelengden kommer over en viss lengde. Dette er pga opplstingshastigheten ligger i et lavere frekvensområde og blir mindre dempet en de høye frekvensene. Så... At opplastingssignalet ditt faller så mye er ulogisk og kan skyldes feil på kort i Dslam / modemet ditt eller feil på kobberen ut til deg. Inne på modemet ligger det mye informasjon om kvaliteten på linjen din. Går den med feilbit osv Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Jeg betaler for 4900/720Kbit fra ringnett. På modemet står det at den er på 4600/291Kbit sånn ca. Når jeg laster opp noen få kbit så synker nedhastigheten drastisk. Når jeg testet diagnostics på modemet får jeg en feil, husker ikke hva det står i farten, kan sjekke når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
ulvemannen Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Stemmer bra at nedlastingshastigheten faller dramatisk når du laster opp. En del av utlastingshastigheten din brukes til å kvittere for innkommende pakker, lurer på om det er ca 50Kbit pr Mb/s ( husker egentlig ikke). Med såpass høy nedlastingshastighet og lav utlasting så skal det ikke så mye konstant utlasting før dette merkes godt på med lastingshatsighet. PASTE DETTE så kan jeg si noe om kvaliteten på linjen din: Link Information Uptime: 8 days, 1:41:58 Modulation: G.992.5 Annex B Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 805 / 14.439 Data Transferred (Sent/Received) [MB/GB]: 332,60 / 6,22 Output Power (Up/Down) [dBm]: 12,5 / 16,0 Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 7,0 / 8,5 SN Margin (Up/Down) [dB]: 25,5 / 14,5 Vendor ID (Local/Remote): TMMB / BDCM Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0 Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0 Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0 Loss of Link (Remote): 0 Error Seconds (Local/Remote): 0 / 0 FEC Errors (Up/Down): 0 / 0 CRC Errors (Up/Down): 0 / 0 HEC Errors (Up/Down): 14 / 0 Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 nytter dessverre ikke og senke inn hastigheten for og få bedre ut, problemet er rett og slett linjekvaliteten eller noden du kobler til, som ikke greier mere enn det du får. Du kan nevne dette for Ringnett, de må kanskje bytte Noden/DSLAM'en da den kan ha en defekt i seg. Men tror også det er en liten klausul i leverings betingelsen "Opp til" klausulen, sjekk dette. Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 hva slags modem er det du bruker? hvis du har speedtouch, kan du sette opp støy marginene, som vil igjen føre til lavere nedlastningshastighet... men kan også føre til en mer stabil linje, og muligens bedre opphastighet... (det er en påstand jeg ikke tørr å ta, men det er verdt å gjøre et forsøk med DMT-programmet) jeg har benytta meg av dette verktøyet for å trimme linja mi selv (obs det er ikke alle versjonene som kan trimme støynivåmarginene).. http://dmt.mhilfe.de/ har selv litt problemer med en nextgentellinje.. ringte inn problemet for kundeservice.. fikk svar at de kunne ikke sende feilmelding til telenor, grunnet at telenor garanterte bare opp til 9MBits (jeg hadde 7 Mbits,, så denne logikken skjønte jeg ikke).... men uannsett. med programmet dmt har jeg greid å trimme linja sånn at den nogenlunde er tilbake der den skal være (gjenstår å se hvor lenge det varer... er oppe i 15Mbits nå) Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Jeg har snakka mye med ringnett om dette, etter endel tull ville jeg prøve å sette ned linjen til 2400/640Kbit. Men samme feilen enda, uthastigheten er ALT for dårlig. Denne linjen skal fungere helt fint, for vi har det i samme hus på andre linja. Så tenkte han ene på ringnett at kunne være noe med modemet. Fant ut at jeg hadde fått ett modem de egentlig ikke bruker, så de sendte meg et annet Zhone Paradyne modem. Jeg var lykkkelig å trodde problemet var løst. Monterer det nye modemet, hva skjer? Jo samme igjen, alt for dårlig ut hastighet. Vært oppe i nesten 450Kbit ut på tester. Men det er alt for dårlig enda. Jeg skal ringe de når jeg kommer hjem idag å høre mer. Men lurer på en ting, siden de ikke kan levere det de lovet meg, kan jeg da avslutte hele abonnomentet? Eller må jeg ha det forde? Lenke til kommentar
ulvemannen Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Nå er modem byttet, da er det bare kobber eller Dslam posisjon igjen. Da jeg jobbet hos en ISP så kom jeg ofte bort i problem linjer. Et av "triksene" vi brukte, når alt annet var prøvd og kunde fortsatt ikke fikk den hastigheten han skulle ha, var å legge kunde over på ADSL2+ Dslam posisjon samt ADSL2+ modem (Selv om kunde i utgangspunktet bare skulle ha normal ADSL hastighet) ADSL2+ er en mer effektiv protokoll en ADSL og man oppnår høyere hastighet på samme kobber. Dette forutsetter selvsagt at ISPEn din har denne type utstyr! Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Nå er modem byttet, da er det bare kobber eller Dslam posisjon igjen.Da jeg jobbet hos en ISP så kom jeg ofte bort i problem linjer. Et av "triksene" vi brukte, når alt annet var prøvd og kunde fortsatt ikke fikk den hastigheten han skulle ha, var å legge kunde over på ADSL2+ Dslam posisjon samt ADSL2+ modem (Selv om kunde i utgangspunktet bare skulle ha normal ADSL hastighet) ADSL2+ er en mer effektiv protokoll en ADSL og man oppnår høyere hastighet på samme kobber. Dette forutsetter selvsagt at ISPEn din har denne type utstyr! Jeg vet ikke helt hva det du sier betyr:P Men for å gjøre det litt vanskeligere kan jeg fortelle at jeg har ADSL2+. Det de bruker hos ringnett. Men aner ikke noe om Detta Dslam posisjon greiene da. Noe mer du veit kan være galt? Kanskje siden er ADSL2+ jeg har. Og har fått ADSL2+ modem. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 i første posten din så sier du at du bor litt langt unna sentralen, ikke sant? Da er det ingenting du eller ISP-en kan gjøre for å øke hastigheten på linja di. Linja vil uansett få redusert hastighet pga. avstanden. enste måte å få høyrere ut hastighet vil være at ISP-en øker ut hastigheten på din linje, for å kompensere for tapet av hastighet, men jeg har fortsatt ikke møtt en ISP som er villig til det. Så om du ikke selv oppgraderer til høyere hastighet, så sitter du nok fast på de hastighetene du har nå. Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Men det jeg ikke skjønner er hvorfor vi på andre linja i samme hus som kommer inn i huset i samme kabel kan få 2400/640Kbit uten noen feil, men min linje får redusert uthastighet om de setter ned linja mi til 2400/640? Edit: 6400Kbit ut linje hadde gjort seg Endret 22. november 2007 av Drunken_Master Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Du er sikker på at de går på samme linja fra sentralen til huset? I så fall kan det være en skade på kablen et sted mellom inntakspunktet og modemet ditt. Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Samme kabel fra sentral til huset. Der går to av lederene til linja mi, og to til andre. Vel kan være noe galt med det han teknikeren gjorde. Tok kobla lederene i en veggboks som han bare lot henge så kobler jeg kabel fra den til modemet. Lenke til kommentar
ulvemannen Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 i første posten din så sier du at du bor litt langt unna sentralen, ikke sant? Da er det ingenting du eller ISP-en kan gjøre for å øke hastigheten på linja di. Linja vil uansett få redusert hastighet pga. avstanden. enste måte å få høyrere ut hastighet vil være at ISP-en øker ut hastigheten på din linje, for å kompensere for tapet av hastighet, men jeg har fortsatt ikke møtt en ISP som er villig til det. Så om du ikke selv oppgraderer til høyere hastighet, så sitter du nok fast på de hastighetene du har nå. Hvis det er linjelengden som er problemet så skal jo ikke dette gå ut over opp hastigheten hans! Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 Test the connection to your local network Test your LAN(1-4) Connection: PASS Help Test the connection to your DSL service provider Test ADSL Synchronization: PASS Help Test ATM OAM F5 segment ping: FAIL Help Test ATM OAM F5 end-to-end ping: FAIL Help Test the connection to your Internet service provider Ping default gateway: PASS Help Ping primary Domain Name Server: PASS Help Hva betyr de tinga som får FAIL ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå