Gå til innhold

Oppbevaring av harddisker


Anbefalte innlegg

mornings!

 

Jeg skal i dag bytte ut en av mine harddisker, og kom i den sammenhengen på noe jeg lurer litt på.

 

Fra før av, hvis jeg har byttet ut en harddisk, så har jeg bare lagt den gamle harddisken i pakken som den nye harddisken.

 

Men etter mye gjennomtenking så har jeg funnet ut at det er jo ikke direkte sikkert med tanke på å beskytte harddisken.

 

Så er det noen som vet om noen løsninger for oppbevaring av harddisker? har tenkt på noe lignende slike gummideksler man kan få tak i til noen MP3 spillere, men vet ikke om det fins noe slikt.

 

Men hvis noen har noen ideer, så er det bare å komme med dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Påført magnetisme avtar over tid. Du finner ikke en eneste vitenskaplig kilde som sier noe annet. Nå påstår jeg ikke at du vil få korrupte data ved å ha harddisken uten av maskinen i 1 måned eller 1 år, men tar du en harddisk idag og legger den i f.eks en safe og tar den frem igjen om 1000 år vil du ha problemer med finne tegn til data.

Lenke til kommentar

Nå er det no slik at det er noen uberkraftige magneter inni harddisken som styrer lesehodet.

 

Joda magnetismen avtar over tid, men det tar lang tid!

 

F.eks booter Mac Preforma 450en min opp som ingen ting ennå! Den er vel fra 93?

 

Har en kasett med 10 i skuddet fra en eller annen uke i 1988, den funker også fint ennå.

 

Med andre ord, at data lagres på en harddisk i noen år, går nok helt fint. Personlig anser jeg ikke dette for noe problem, da jeg til stadighet kopierer alle filene mine over på nye lagringsmedium. 2Gb disken i fra konfirmasjonsPCen er likksom ikke så praktisk i bruk til lagring lengre! (til linux er den derimot helt topp!).

Lenke til kommentar

Macen måtte jeg ha nytt 3V batteri i for å få startet. Vi tro den har stått i 9-10 år. Videre har jeg ikke instalert OSet på nytt. Innstallasjonen er orginal fra jeg kjøpte maskinen. En rekke word dokumenter og lignende som ligger på den er nesten like gammel som maskinen. De lar seg alle åpne og lese.

 

Off-topic: Hentet fram litt forskjellige greier, deriblant 4 Macer fra 90 tallet, i forbindelse med diverse hjemmeserver/NAS prosjekt. Valget falt imidlertid på en langt mer påkostet PowerMac.

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...