Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Utslipp og Toyota (og andre bilprodusenter)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
personlig synes jeg slike biler burde bli forbudt for alt annet en NØDVENDIG jobb-bruk...

 

Hvorfor?

Betyr virkelig noen tusen slike noe som helst fra eller til?

Det du sier her er ganske typisk, man ønsker og forby alt man selv ikke ser bruk for.

Det og begrense folks frihet inntil det absurde er jo ett kjennemerke for de mer ekstreme Grønne, jeg synes de minner mistenkelig om div illrøde som skulle snu opp ned på alt på sytti og åttitallet og ikke minst de viste og skulle bestemme hva som alle de andre skulle gjøre. Jeg har allerede sett miljøfolk hevde at vårt demokrati er ett miljøproblem fordi "folket" var for dumme og egoistiske til at de ville lydig styres av de som hadde alle svarene.

 

Fordi den _eneste_ oppgaven samfunnet har, rent overordnet, er å ta vare på samfunnet og dets innbyggere.

Det er mange som vil forby ting man ikke har behov for selv, men jeg er ikke en av dem. Forbud er en ting, avgifter noe annet.

Jeg er også for at man belønner de kjøretøyene som er miljøvenneligere, i form av lavere avgifter o.l. Da må man også se på produksjon, levetid, hva bilen berstår av, hvordan drivstoffet produseres o.l. Hjelper ikke med bio-diesel og E85 om man voldtar en eller annen del av verden for å produsere dette.

 

Jeg mener at i miljøsamenhengenSÆRLIG i forbindelse med transport, er det "mange bekker små"-prinsippet som gjelder. Noen tusen biler utgjør mye, SPESIELT om det er noen tusen biler i alle de nesten 100 i-landene i verden. Noen må gå foran med et godt eksempel miljømessig.

 

Det er en klisjé, men det er ett felles ansvar å ta vare på kloden. og NOEN må begynne. Hvorfor ikke bilprodusentene og industrien rundt dette?

 

Og for the record: Jeg er ikke en "nyfrelstmiljøaktivistsomnettoppharsettenubehageligsannhetogtilberaltdetdegrønnegjørhe

tplutselig" :p

Lenke til kommentar
personlig synes jeg slike biler burde bli forbudt for alt annet en NØDVENDIG jobb-bruk...

 

Det er mange som vil forby ting man ikke har behov for selv, men jeg er ikke en av dem. Forbud er en ting, avgifter noe annet.

 

Umm... Det er du som står bak begge disse postene, som i så fall er svært selvmotsigende, er det ikke? :hmm:

 

Dessuten er avgift et vel så effektivt "forbud" som et juridisk forbud i tradisjonell forstand. Eneste forskjellen er at avgifter ikke rammer dem som har godt med penger. Om det er et mål i seg selv å skjerme disse.

Lenke til kommentar

Det stemmer det du sier, men om du leser det igjen, skiller jeg på Nødvendig jobb-bruk og behov. I dette tilfellet er "behov" slik jeg ser det dette kunstige "behovet" mange privatpersoner påtar seg med en rekke av disse bilene... :)

 

Avgift er jo en reguleringsmetode. Semantik, kanskje, men det er forskjell på forbud og avgiftsregulering.

 

I min "drømmeverden" er det veldig dyrt å bruke bil og motorkjøretøy for privatpersoner, men billig å kjøpe og gratis å eie (ekstraavgifter som årsavgift osv.) På den måten er det de som forrurenser som betaler for det. Viktig da at det finnes alternativ transport, som er rask og komfortabel. Ingen vits med kolektivtransport, om denne ikke kan konkurere med privattransport. Der dette ikke er tilgjengelig, bør det være billigere å bruke private kjøretøy..

 

Denne diferensieringen er nesten umulig å få til, dessverre. Og uansett hvordan dette gjøres, vil det alltid være folk som synes at de blir urettferdig behandlet. Det vil også alltid være folk som faller litt på siden av denne typen differensiering...

Lenke til kommentar

Trodde disse priusene gikk som hakka møkk nedi japan osv. Der er jo forurensingen mye verre enn det noen gang vil bli her. Toyota har satsa rimelig mye penger på dette så jeg vil tro at en prius totalt sett slipper ut mindre co2 enn en bensin bil vil gjøre i løpet av sin levetid/produksjon. Man satser ikke miliarder på en miljøbil som forurenser mer enn en vanlig bil. Dette er sikkert regnet ut lenge før de satt igang produksjonen.

Uansett så synts jeg toyota har satt i gang noe bra så støtt dem med og kjøpe en bil. Prius eller whatever. Du får kvalitet.

 

Går mange priuser som taxier her hvor jeg bor. Bilen er helt kurant og stor nok. Hvis man er den typen som driter i hva man kjører kan man like godt kjøpe en prius. Jeg kommer nok ikke til og gjøre det med det første. Få en sprek prius GTI 1000Volt osv så blir det kanskje interesant.

 

Det jeg gruer meg til er og måtte skru på dette dritet...

Lenke til kommentar
Toyota har satsa rimelig mye penger på dette så jeg vil tro at en prius totalt sett slipper ut mindre co2 enn en bensin bil vil gjøre i løpet av sin levetid/produksjon. Man satser ikke miliarder på en miljøbil som forurenser mer enn en vanlig bil. Dette er sikkert regnet ut lenge før de satt igang produksjonen.

Reklamens makt er tydeligvis stor. :roll: Toyota produserer ikke "miljøbiler" fordi de er miljøvennlige, men for å selge flere biler (som ikke er spesielt miljøvennlig).

 

Toyota selv innrømmer faktisk at Prius ikke er spesielt mindre miljøfiendtlig enn andre biler, og en av innrømmelsene var prototypen 1/X som stod på Toyota-standen på Tokyo-utstillingen for et par uker siden. 1/X er på samme størrelse som Prius, er like kollisjonssikker, men veier bare 500 kg. Framdriftsystemet er eldrift med en bensinmotor som hjelpemotor, altså motsatt av hybriddriftpakken som står i Prius. CO2-utslippet fra en 1/X ville vært på omtrent en femtedel av det Prius slipper ut.

Lenke til kommentar
Jeg mener at i miljøsamenhengenSÆRLIG i forbindelse med transport, er det "mange bekker små"-prinsippet som gjelder. Noen tusen biler utgjør mye, SPESIELT om det er noen tusen biler i alle de nesten 100 i-landene i verden. Noen må gå foran med et godt eksempel miljømessig.

 

Problemet er det at distriktene blir "voldtatt" gang på gang av miljøfrelste oslo politikere med tusenogørti bussruter, trikk og tog til sin disposisjon, de vet ikke noe som helst om hva som kreves for å bo i utkantnorge. Nesten alt av varer vi får her nord kommer med lastebiler (som bruker diesel) og hva skjedde nettopp? jo dieselavgiften ble økt med 20øre literen. Og hvem er det som blir sittende igjen med regninga? jo de stakkarene som bor her ute, butikkene må betale mer for å få varene hit og må prise dem høyere for å kompensere for dette, mao forskjellene mellom sentralnorge og utkantnorge øker. Og ikke nok med det, jeg har selv en dieselbil som jeg er nødt til å bruke for å komme meg imellom pga de store avstandene vi har her. Tettstedene her er det ca 5mil mellom, og byene er det alt fra 10-40mil mellom, kollektivtrafikk er bare å glemme for den er kun mellom tettstedene og byene, det finnes ingen lokabuss her bortsett fra skolebussen.

 

Jeg har ikke et fnugg av dårlig smavittighet for at jeg har den bilen jeg har, med det er svarten meg noen "grønne" politikere der nede som bør skamme seg, dette er bare disktriktsfientlig og fremmer ikke miljøet i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Distriktfientligheten er nå en ting, men om du leser hele posten min, så ser du at jeg mente dette burde differensieres, blant annet basert på tilgjengeligheten av kollektivtransport.

 

Uten at dette skal starte en OT-diskusjon, så bryr jeg meg personlig LITE om distriktene. Ja, jeg bor i Oslo, og jeg er etno og geosentrisk nok til å bry meg om lokalmiljøet først. Problemet kommer når politikere ikke klarer å differensiere. Bruk gjerne avgifter o.l. der det er nødvendig å regulere trafikkmengden. Nordpå kan det bli problematisk i forhold til avstander o.l.

 

Tror alikevel ikke at du har ett faktisk behov for en diger bil med 3L TD-motor...

Lenke til kommentar
Distriktfientligheten er nå en ting, men om du leser hele posten min, så ser du at jeg mente dette burde differensieres, blant annet basert på tilgjengeligheten av kollektivtransport.

 

Uten at dette skal starte en OT-diskusjon, så bryr jeg meg personlig LITE om distriktene. Ja, jeg bor i Oslo, og jeg er etno og geosentrisk nok til å bry meg om lokalmiljøet først. Problemet kommer når politikere ikke klarer å differensiere. Bruk gjerne avgifter o.l. der det er nødvendig å regulere trafikkmengden. Nordpå kan det bli problematisk i forhold til avstander o.l.

 

Joda leste det, men som du selv sier det er alltids noen som blir å føle seg utelatt.

 

 

Tror alikevel ikke at du har ett faktisk behov for en diger bil med 3L TD-motor...

 

Og hva vet du om det? Jeg jobber som verksmester hos en caravanforhandler og av naturlige årsaker er BE lappen et krav for jobben, dette bildet skulle forklare det ganske så greit...

06_cabby_800_plus_lt_01.jpg

Lenke til kommentar

Ja, men du trenger ingen bil til PRIVAT bruk av det kaliberet. Som jeg har skrevet tidligere i tråden, er det mange som kjører slike biler som ikke har det private behovet. Jobb er én ting, privat noe annet.

 

Jeg har mitt svin på skogen selv. Om jeg hadde vært mindre bedagelig, og ikke hatt noe mot å bruke lenger tid til/fra ting, kunne jeg droppet bilen. Bor i Oslo, og det går mye kolektivt. Rasjonaliseringen i mitt hode er at jeg bruker 1/3 av tiden med bil stort sett hvor enn jeg skal i mine faste gjøremål.

 

Som jeg også påpeker, må det alternativ transport til for å komme dette til livs...

Lenke til kommentar
Prius forurenser mye mer enn noen amerikansk suv gjør..
Har du noen kilder på dette jeg kan slå i bordet med? Trenger litt ammunisjon til en diskusjon jeg har gående med en som vurderer å kjøpe en prius av miljøhensyn.

 

 

Her er noen linker

http://www.folkebladet.no/bilogtrafikk/article111679.ece

http://www.amotor.no/nyhet/bilnyheter/feil...nye_biler/44190

 

Går utifra at du har nok krutt her til å blåse de fleste som skryter av lavt utslipp fra prius og civic til himmels :laugh:

Endret av MaSo
Lenke til kommentar
Ja, men du trenger ingen bil til PRIVAT bruk av det kaliberet. Som jeg har skrevet tidligere i tråden, er det mange som kjører slike biler som ikke har det private behovet. Jobb er én ting, privat noe annet.

 

Du vet ikke hvordan det er å bo der jeg bor og hvilken veier/værforhold vi har, og hva jeg benytter bilen til i private sammenhenger. Vi er ikke like heldig som dere der nede hva angår veibevilgninger, brøyting, strøing ect... tror jeg stopper der, er blitt for mye OT allerede.

Lenke til kommentar
Ja, men du trenger ingen bil til PRIVAT bruk av det kaliberet. Som jeg har skrevet tidligere i tråden, er det mange som kjører slike biler som ikke har det private behovet. Jobb er én ting, privat noe annet.

 

jeg kjører daglig en bil som jeg egentlig ikke har behov for.... hvorfor? jo ca 4 uker i året drar jeg campingvogn, og da må jeg ha en bil som orker det.

å ha en ekstra bil som jeg kan bruke resten av året blir for dyrt.

 

så å være miljøvennlig blir for dyrt for meg.

 

ps: jeg bor også i nord-norge, med lange avstander og ingen/lite kollektiv transport.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...