Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Utslipp og Toyota (og andre bilprodusenter)


Anbefalte innlegg

Har hørt endel på radioreklamen til Toyota, der de takker "alle som har kjøpt prisus" og hjulpet til med miljøsatningen til Toyota, slik at de kan utvikle "den ultimate miljøbilen"

 

Det jeg lurer på:

 

Har ikke Toyota ENORME biler som også forrurenser MYE? Tenker særlig på Landcruiser og Hilux. Disse er vel ikke spesielt miljøvennlige?

 

 

LC: CO2 utslipp (g/km) 244 243 244 243 (3.0 D-4D Man, 3.0 D-4D Autom, 3.0 D-4D Man 8-seter, 3.0 D-4D Autom 8)

Hilux: Ikke opplyst på sidene til Toyota

 

Dette ligger jo veldig høyt, IMHO. Er ikke dette litt dobbeltmoral av Toyota?

 

(Ikke la denne tråde utvikle seg til en "Jammen SUV er tøffere enn toget og vi må ha disse bilene" o.s.v.)

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hilux er jo en bil mange faktisk har bruk for, så ... Er veldig glad i Hilux selv, jeg. :)

 

Men det er i hvert fall en start for Toyota med Priusen. Hybridteknologien kommer bare enda lengre, og vi har jo allerede sett den i noen år i Lexus-SUVen RX400h. Jeg vil tro at dette blir mulig å overføre til LC om noen år, kanskje det kommer som et alternativ når dagens lille LandCruiser (tidl. kalt LC90) skal byttes ut.

 

Om du sjekker ut andre bilprodusenter, så tror jeg historien er litt av det samme. Volkswagen driver vel også og skryter av BlueMotion, men jeg vil tro at både Phaeton og ikke minst Touareg er rimelig høyt oppe på utslippslisten.

Lenke til kommentar

Jo, jeg er klar over at mange har et behov for dem i jobbsammenheng... Sier ikke at den ikke har en nytteverdi i enkelte tilfeller, men jeg tenker på de utallige menneskene som bruker disse bilene som personbiler.

 

VW har også en rekke slike biler, ja. De fokuserer på bluemotion, og glemmer tuareg med v12-motor og høye utslipp.

 

Sier ikke at alle skal sykle, men jeg synes mange av bilprodusentene er veldig preget av dobbeltmoral... Det var i utgangspunktet mitt syn på saken.

Lenke til kommentar
Jo, jeg er klar over at mange har et behov for dem i jobbsammenheng... Sier ikke at den ikke har en nytteverdi i enkelte tilfeller, men jeg tenker på de utallige menneskene som bruker disse bilene som personbiler.

 

Det kan da umulig være Toyotas feil at folk kjøper pickuper og bruker dem som personbiler? :hmm:

 

Ellers er jeg fryktelig enig med jevel, den dagen man kan kjøpe store, driftssikre firehjulstrekkere med en eller annen form for miljøteknologi som gir lavere forbruk (og utslipp) så bytter jeg inn bilen min på dagen. Problemet i dag er at valgmulighetene er så ufattelig begrensede om man vil ha en "miljøbil". Det er stort sett bare småbiler eller mindre kurante mellomklassebiler som kommer i hybrid- eller E85-versjoner, med Lexus RX400h som hederlig unntak. Men dette er heldigvis på vei til å endre seg. Er det ikke Ford Expedition som er neste bil ut med hybridteknologi?

Lenke til kommentar

Golito: Hilux er faktisk ganske god å kjøre den. Med unntak av en del motorstøy, kanskje ...

 

Det kan da umulig være Toyotas feil at folk kjøper pickuper og bruker dem som personbiler?

Godt poeng. Toyota (og VW og alle de andre produsentene) lager selvsagt biler etter markedet, men de har også makten til å forsøke å endre markedet. Hadde ikke Toyota kommet med Priusen for ti år siden, tviler jeg sterkt på at hybridteknologien ville vært spesielt aktuell i dag.

 

Jeg syns også vi bør fokusere på at mange bilfabrikanter nå tenker langt mer på miljø, heller det enn å tenke at de fortsatt har enkelte modeller som definitivt ikke er miljøvennlig. Sånn jeg ser på det er alternativet å ikke lage noen miljøbiler (i den grad man kan kalle det det) i det hele tatt. Heller 50% miljøbiler og 50% ikke-miljøbiler, enn 100% ikke-miljøbiler. :)

Lenke til kommentar

Vel, nå må man tenke litt lengre enn bare utslipp ved bruk, disse bilene har som regel en mye lengre levetid enn småbiler, og jo lengre bilen holder jo mer miljøvennlig er den.

Men den største dobbeltmoralen her er jo staten, de ignorer jo nesten alle utslipp hvor staten tjener penger, men og slå hardt ned på borgernes forbruk har de absolutt ingen problemer med.

Lenke til kommentar

Er bare Toyota Europa som er sånn skikkelig miljø venlig fordi det er her det er flest miljø zoombier. så for å selge biler må de "leke" med.

Toyota USA derimot gidder ikke skrive under på teite miljøavtaler osv.

 

Blir nok å importere en Toyota Tundra:D 5.7l V8 bensin på 381hk som gjør 0-100 på litt over 6 sek, på en pick up som er en god del større en hilux.

da blir det heve sett på den og ut i skogen å rive trær hehe..

 

utslipp er sikkert like mye som 3-4 biler men det driter jeg i. Er også en veldig trygg bil pga den er så stor. ( og da tenker jeg bare på de som sitter i) andre får kjøre den driten de vil.

 

:love:

post-25176-1194517892_thumb.jpg

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Er bare Toyota Europa som er sånn skikkelig miljø venlig

Absolutt ingen biler, heller ikke elbiler eller hydrogendrevne biler, er miljøvennlige, biler er bare mer eller mindre miljøskadelige. For at en bil skal kunne kalles miljøvennlig, så må med det være bedre for miljøet at den eksisterer og brukes enn at den ikke eksterer eller står stille, og slike biler finnes ikke. Derfor er det forbudt å markedsføre biler som miljøvennlige.

 

Toyota Prius er litt mindre miljøskadelig i bruk enn mange andre biler, men totalregnskapet for Priusen ser ikke like lyst ut, for det går med vesentlig mer energi for å produsere en Prius enn f.eks en Hummer H1. Og tar man med dette produksjonenergiforbruket, så må en Prius kjøres ganske mange år før det er mindre miljøskadelig med en Prius enn en Hummer H1.

Lenke til kommentar
Det kan da umulig være Toyotas feil at folk kjøper pickuper og bruker dem som personbiler? :hmm:

 

Nei, ikke produsentenes feil, men det blir galt for meg at de pusher begge deler mot markedet, og profilerer seg som miljøforkjempere.

 

Bilprodusentene burde gå i bresjen og si at SLIK gjør vi det, det er VÅR oppgave å lage miljøvennelige biler, og på den måten styre markedet...

 

Tror utslipp fra industrien er LANGT værre enn utslipp fra privatpersoner, ikke bare hva CO2 angår, men også NOx o.l.

Lenke til kommentar
Er bare Toyota Europa som er sånn skikkelig miljø venlig fordi det er her det er flest miljø zoombier. så for å selge biler må de "leke" med.

 

Nåja... I USA kan man jo for knapper og glansbilder kjøpe seg en Toyota Camry hybrid, for eksempel, en bil som ikke selges i Skandinavia i hvert fall, og ikke Europa generelt heller tror jeg. Da får man jo faktisk et kurant alternativ, mye romsligere og mer komfortabel enn en liten og skranglete Prius, som vi europeere må klare oss med, om vi ikke importerer Camryen selv da.

Lenke til kommentar
Er bare Toyota Europa som er sånn skikkelig miljø venlig

Absolutt ingen biler, heller ikke elbiler eller hydrogendrevne biler, er miljøvennlige, biler er bare mer eller mindre miljøskadelige. For at en bil skal kunne kalles miljøvennlig, så må med det være bedre for miljøet at den eksisterer og brukes enn at den ikke eksterer eller står stille, og slike biler finnes ikke. Derfor er det forbudt å markedsføre biler som miljøvennlige.

 

Toyota Prius er litt mindre miljøskadelig i bruk enn mange andre biler, men totalregnskapet for Priusen ser ikke like lyst ut, for det går med vesentlig mer energi for å produsere en Prius enn f.eks en Hummer H1. Og tar man med dette produksjonenergiforbruket, så må en Prius kjøres ganske mange år før det er mindre miljøskadelig med en Prius enn en Hummer H1.

 

Korrekt! Utslippene bilen har på veien er vel den minste faktoren, og de hugger ned skog, dreper hav og forurenser som et helvete i forbindelse med produksjonen. Hvordan produseres strøm'en som el-bilen bruker, osv?

 

Faktorer som er viktigere en selve utslippet :D

Lenke til kommentar

Prius forurenser mye mer enn noen amerikansk suv gjør, forurenser noe ekstremt når den produseres, og den forurenser økonomien i pengboka din med tanke på at bilen ikke holder halvparten så lenge som en vanlig bil.

 

Og når batteriene blir ødelagt så koster det en GOD slump med kronasje for å få byttet de

Endret av MaSo
Lenke til kommentar
personlig synes jeg slike biler burde bli forbudt for alt annet en NØDVENDIG jobb-bruk...

 

Hvorfor?

Betyr virkelig noen tusen slike noe som helst fra eller til?

Det du sier her er ganske typisk, man ønsker og forby alt man selv ikke ser bruk for.

Det og begrense folks frihet inntil det absurde er jo ett kjennemerke for de mer ekstreme Grønne, jeg synes de minner mistenkelig om div illrøde som skulle snu opp ned på alt på sytti og åttitallet og ikke minst de viste og skulle bestemme hva som alle de andre skulle gjøre. Jeg har allerede sett miljøfolk hevde at vårt demokrati er ett miljøproblem fordi "folket" var for dumme og egoistiske til at de ville lydig styres av de som hadde alle svarene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...