Tomne Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Som topic sier skal jeg bytte fjærer foran på min vectra B -96 modell. Har byttet bak før, så det jeg lurer på er om det er mye mer skruing foran? bak var det vel såvidt jeg husker bare å skru løs nedre festet på støtdemperen... har ikke hatt noen mulighet til å se ordentlig under der så da tenkte jeg det er like greit å spørre først finnes det forresten noen nettside som har tegninger ala haynes manualen? takker på forhånd for svar. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Det er mye mer jobb foran enn bak. På Astra er det følgende. Løsne (men ikke demonter) mutter i støtdempertårn Demonter bremsekalipper og ABS-sensor. Løsne fjærbeinet fra fester i bærearm og støtdempertårn. Løsne styrestaget. Skru ut navmutter. Nå skal fjærbeinet være løst, og du kan dra det ut fra drivakselen. Sett på fjærklemmer og demonter mutter i støtdemperens ende (den du løsnet i punkt 1). Når mutteren er løs, kan du ta ut fjæra og sett inn den nye. Det var demonteringen. Montering er "in reverse order", som det står i Haynes. Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 (endret) er forholdvis lett på vectra b. først så løsner du lenkarmen fra stabstaget, så løsner du de to skruene som holder dempern i nedkant. Så løsner man de tre skruene som holder dempern i toppen og så er det bare og løfte dempern ut. Press så sammen fjæra med fjærklemmer før du løsner muttra i toppen av dempern. bytt fjæra og monter alt i motsatt rekkefølge. EDIT: Vær nøye og monter støtdemperen nøyaktig likt i nedkant som den satt før, da man har camberjustering i skruehølene der Endret 10. november 2007 av *martin* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå