petterg Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Vi har et AD oppsett på win2003 servere med 2 domenekontrollere/DNSservere (srv1 og srv2). De replikerer hverandre. Men så tok srv1 kvelden. Vi satt da opp en ny server (srv3) med AD og DNS som replikerte srv2. Ting så ut til å funke helt greit en stund, men så dukket det opp problemer. Det viser seg at installasjonsprogrammet for enkelte servicer som skal kjøre som domenebrukere er avhengige av å kontakte den domenekontrolleren som ble installert først. Gjetter på at det henger igjen noe et sted at denne er primær kontroller. Hva er den korrekte måten å melde en domenekontroller ut av domenet på når maskina er defekt? Lenke til kommentar
enden Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Det er en del roller (FSMO) som kun holdes av det man tidligere kalte primær domenekontroller. I dag er vel begrepet primær og sekundær borte, men i praksis er den første domenekontrolleren innehaver av en del roller man er avhengig av i domenet. Forsvinner denne vil AD fungere tilsynelatende greit, men over tid kommer du opp i mer og mer trøbbel. Ta en titt på følgende artikkel, som omhandler flytting av FSMO. Den tar i utgangspunktet for seg flytting på den rette måten, men går også gjennom Ntdsutil, som du må bruke: http://www.petri.co.il/transferring_fsmo_roles.htm Jeg linker egetlig til Petri bare fordi det er en knallbra side, som løser mange av de vanligste problemene head on. Jeg har begynt å sjekke der før jeg googler Så leser du Microsoft sin oppskrift på å tvinge over rollene: http://support.microsoft.com/kb/255504 Lenke til kommentar
petterg Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 Glimrende informasjon. Mange takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå