Gå til innhold

Skulderpress og sidehev


Zethyr

Anbefalte innlegg

Hay!

 

Jeg har tidligere kjent ubehag ved benkpress og skråbenk i fremsiden av skuldrene, særlig den venstre. Det er antakeligvis supraspinatus som ikke var helt i tipp-topp form. Jeg har vært til 3 behandlinger hos naprapat, og problemene er nesten helt bort. Kjenner ikke noe ved skråbenk lengre. Men nå råder han meg til å kutte ut skuldrepress, militærpress, sidehev og denslags, mens jeg skal peise på med skråbenk og benkpress, selv om det antakeligvis er skråbenken som skaffet problemene.

En annen naprapat jeg har snakket med har anbefalt meg sidehev som ren erstatning for militørpress/skulderpress.

 

Jeg har litt vondt for å se hvorfor jeg skal kutte ut skulderpress når jeg _aldri_ har kjent _noenting_ når jeg har utført det, og problemene var like store i den perioden jeg aldri tok øvelsen som i den perioden jeg har økt kraftig i militærpress.

 

Har noen en eller annen kyndig person jeg kan få sende en mail til og spørre litt, som kanskje har mer peiling på trening i tillegg til muskulær teori? Jeg føler at jeg trenger bekreftelse fra flere hold om at jeg bør kutte ut øvelsen, ettersom mine egne erfaringer tyder på noe helt annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Naprapaten min ba meg også om å kutte ut militærpress, arnoldpress, sidehev o.l. Jeg kjenner av og til litt smerter i venstre skulder på de to første øvelsene og den siste klarer jeg ikke å gjøre. Jeg trener allikevel militærpress med lette vekter. Min naprapat mente jeg hadde trent for mye bryst, noe som er litt rart med tanke på at jeg har trent en del mer rygg og er ganske svak i bryst i forhold til resten av kroppen. Det som har skjedd er at jeg har blitt stiv i bryst og deltoids og derfor blir trukket litt frem. Det løser jeg nå med å tøye etter økten.

 

Jeg har fått en øvelse av naprapaten som trener deltoids, men jeg er usikker på hva den heter. Klarer ikke helt å forklare den heller.

Lenke til kommentar

Du trener den bakre delen av deltoids? Det er jo litt forskjellig ettersom hva man skal trene.

 

Bakoverflyes? Med kabler eller evt fremoverbøyd med hantler?

 

The deltoid muscle has three sections, the front head, the side head and the rear head. These heads have different actions and so need different strength training exercises to completely train the whole of the muscle.

 

* The front deltoid is used in all pressing movements, such as the bench press, and can be trained adequately without any isolation movements. However for isolation front dumbbell raises are the most commonly used.

 

* The middle head of the deltoid is the main abductor at the gleno-humeral joint (shoulder) and is commonly trained using side lateral raises (also known as the shoulder fly. The middle head also benefits from overhead pressing movements.

 

* The rear head of the deltoid is best trained with bent-over dumbbell laterals (an inverted fly)

 

 

 

 

Mer onTopic: Jeg var hos PT i dag og han rådet meg til å fortsette å trene på så lenge jeg kun kjenner det under trening, og det ikke er en stor smerte. Jeg har avbestilt timen hos naprapaten nå, går dit igjen hvis det blusser opp. Tror jeg skal klare meg fint så lenge jeg passer på teknikken (ikke holde armene for langt opp under benkpress), kutter ut skråbenk midlertidig og kjører utover/innoverrotasjon av skuldra for å trene rotator cuff bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Tommelfingerregelen er jo at du ikke skal trene når det gjør vondt, så du kan fint gjøre alle øvelser som ikke gjør vondt. Det pleier de fleste behandlere å si også.

 

Øvelsen jeg tenker på trener først fremste del av deltoid så bakerste. Kabelen i albuehøyde, albuen inntil kroppen og armen føres bort fra kroppen for bakerste deltoid og mot kroppen for fremste.

Lenke til kommentar
Øvelsen jeg tenker på trener først fremste del av deltoid så bakerste. Kabelen i albuehøyde, albuen inntil kroppen og armen føres bort fra kroppen for bakerste deltoid og mot kroppen for fremste.
Du trener innover og utoverrotasjon av skuldra altså?

 

 

 

Jeg trener ikke når det gjør vondt, det har egentlig aldri gjort vondt. Det er bare litt ubehagelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Øvelsen jeg tenker på trener først fremste del av deltoid så bakerste. Kabelen i albuehøyde, albuen inntil kroppen og armen føres bort fra kroppen for bakerste deltoid og mot kroppen for fremste.
Du trener innover og utoverrotasjon av skuldra altså?

 

Stemmer.

Lenke til kommentar

Jeg kan nevne for andre interesserte at det kan være lurt å ta en kikk her:

http://www.t-nation.com/findArticle.do?art...06-074-training

Særlig punktet om vinkel på armene under benkpress tror jeg er blandt det som har ført til at jeg har mindre plager. Jeg ha blitt mer bevisst teknikken etter at jeg har kjent smertene. Jeg kjører benkpress med hantler, men tipsene er de samme.

Man kan bla frem part 2 også, jeg gidder ikke finne URL'en akkurat nå.

Lenke til kommentar
Hay!

 

Jeg har tidligere kjent ubehag ved benkpress og skråbenk i fremsiden av skuldrene, særlig den venstre. Det er antakeligvis supraspinatus som ikke var helt i tipp-topp form. Jeg har vært til 3 behandlinger hos naprapat, og problemene er nesten helt bort. Kjenner ikke noe ved skråbenk lengre. Men nå råder han meg til å kutte ut skuldrepress, militærpress, sidehev og denslags, mens jeg skal peise på med skråbenk og benkpress, selv om det antakeligvis er skråbenken som skaffet problemene.

Ikke hør på han!

Ved veldig mange tilfeller er det ubalanser i større muskelgrupper som skaper slike situasjoner. Les de artiklene jeg linket til nederst

.

En annen naprapat jeg har snakket med har anbefalt meg sidehev som ren erstatning for militørpress/skulderpress.

Hør heller på han her. For min egen del får det anterior-hodet av deltoideus nok bank av benk/skråbenk, mens det posterior for nok av div ro øvelser. Jeg legger også inn facepull som en slags prehaeb.

Da står vi igjen med det latterele hodet, og her er etter min menig liggende sidehev den aller beste øvelsen!!

Jeg bruker selv 5 kilo i denne øvelsen, og får en kontakt av en annen verden, den må bare prøves.

 

Jeg har litt vondt for å se hvorfor jeg skal kutte ut skulderpress når jeg _aldri_ har kjent _noenting_ når jeg har utført det, og problemene var like store i den perioden jeg aldri tok øvelsen som i den perioden jeg har økt kraftig i militærpress.

 

Har noen en eller annen kyndig person jeg kan få sende en mail til og spørre litt, som kanskje har mer peiling på trening i tillegg til muskulær teori? Jeg føler at jeg trenger bekreftelse fra flere hold om at jeg bør kutte ut øvelsen, ettersom mine egne erfaringer tyder på noe helt annet.

For det første les denne, Link og dennelink

Og jeg er helt enig med wh1te, at du ikke skal trene når det gjør vondt, og øvelser du ikke har vondt i kan du storsett bare trene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...