ostene Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Hei, Har følgende HW: Fujitsu Siemens A8NE-FM AMD Athlon 64 3500+ WDC 320 G PATA WCD 250 G SATA Maxtor 300 G SATA Jeg vet, sær PC, men den har fungert. Den kom med Maxtor SATA disken, med XP Home installert. Senere satte jeg inn en PATA disk og installerte Vista Ultimate og Ubuntu. Dette har fungert fint, helt til PATA disken tok kvelden. Ikke noe problem tenkte jeg, jeg trenger en nyinstall av XP. Så jeg kjøpte en ny 320 G PATA disk, formatterte og initialiserte den med UBCD og gikk i gang med installasjonen. Jeg hadde følgende OS tilgjengelig; Original FS XP Home recovery disk Original XP Pro SP2 OEM Original Vista Ultimate OEM Ubuntu 0710 disk; og ville installere i rekkefølge XP-Vista- Ubuntu. Jeg koplet fra de 2 SATA diskene, kun 1 PATA disk var tilkoplet. Det gikk ikke så bra; ingen av XP installasjonene lot seg installere. Jeg prøvede først XP Pro, PC-en bootet fra CDen, installasjon startet, filer ble lastet, PC-en re-bootet, men instllasjonen ville ikke fortsette. Jeg fikk meldingen "Not finding Operating System". Jeg sjekket disken med UBCD og fant at instllasjonsfilene var kopiert fra CD til HD. Reformatterte så disken og prøvde med XP Home recovery, alt var normalt helt til reboot, der fikk jeg samme feilmelding som over. Sjekket igjen disken med samme resultat, installasjonsfilene var kopiert over, men instllasjonen ville ikke fortsette. Lettere frustrert prøvde jeg så Vista, som lot seg installere uten problemer. Det samme med Ubuntu, så nå har jeg dual boot med disse OSene. PC-en virker helt stabil og alle programmer fungerer helt normalt i begge OS. Hadde det ikke vært for at jeg liker godt å spille RA2, som jeg ikke på noen måte har klart å installere i Vista, og som jeg kjører på virituelle CD-er i XP for å slippe maset med å sette inn CD-er, burde jeg vel vært fornøyd, men jeg spør likevel: Har noen vært borti liknende, og finnes det en løsning? Mvh, Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Eneste jeg kan komme på er at det er noe med MBR. Du skriver "formatterte og initialiserte den med UBCD ...". Vet ikke om det er noe galt i det, men hva er vitsen? XP CD-en kan jo gjøre jobben fra installasjonsprogrammet. Foreslår at du sletter MBR (f.eks slett hele disken med KillDisk etc) og prøver igjen. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Nå er jeg ikke helt sikker, men har du en primærpartisjon på en av disse diskene? XP og Vista bruker to forskjellige måter å legge til hverandre i oppstarten. Hvorav XP bruker en eldre teknikk, som da kanskje ikke klarer å skrive boot loaderen på noen av diskene dine. Lenke til kommentar
ostene Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Takk for svar. Første gang jeg prøvde var jo disken "jomfrulig" fra fabrikken, og jeg tenkte det var best å formattere før install. Men du har jo rett, XP install vil ta seg av initialisering og formattering, med XP Home restore disken fikk jeg et valg mellom 1 partisjon og 2 partisjoner (10 G for system, resten til data). Og installasjonen klarte å skrive til disken, det så jeg jo når jeg sjekket disken i DOS etter at den ble avbrutt. Vil ikke sletting av partisjon, oppretting av nytt partisjon og formatering fjerne alt på disken? Mvh, Lenke til kommentar
TCi Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Dersom du formaterte og slikt via installasjonen av XP skal jo alt være i orden. Du kan også sjekke om oppstartsrekkefølgen er rett i bios (korrekt disk). Om det er korrekt må det være noe galt med MBR som hårek nevner... Endret 8. november 2007 av TCi Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Vil ikke sletting av partisjon, oppretting av nytt partisjon og formatering fjerne alt på disken? Alt untatt MBR kode og ID. Lenke til kommentar
ostene Skrevet 12. november 2007 Forfatter Del Skrevet 12. november 2007 Vil ikke sletting av partisjon, oppretting av nytt partisjon og formatering fjerne alt på disken? Alt untatt MBR kode og ID. Takk Hårek, tydeligvis tok jeg feil. Etter å ha lastet ned KillDIsk og kjørt programmet, koplet vekk alle andre disker og kjørt XP install (som viste disken som "Raw" da installasjonen startet), gikk alt bra. Nå har jeg vel litt styr for å få til dualboot når jeg kopler in Vista disken igjen, men jeg får studere VistaBootPRO. ostene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå