Gå til innhold

Fil & Printer "server", XP vs. 2003

ken8

Anbefalte innlegg

edit: usikker på om dette var rette forumet, eller om det skulle blitt lagt under software?

Hei.

Jeg har en eldre maskin som jeg bruker som filserver og printerserver. Dvs. det eneste jeg har gjort er å dele skriveren og enablet simple file sharing. Så jeg deler 2 partisjoner på maskinen.

1. Vil det være noen fordeler ved å legge inn win2003 fremfor winxp som jeg har nå? Skal kun brukes som lagring/backup og deling av printeren.

2. Jeg har i dag ikke mulighet til å se hvor mye plass som er igjen på D: partisjonen min når jeg går inn på den delte partisjonen. Er det noen mulighet for å få dette vist?

Vil at alle som logger seg på nettverket mitt skal ha tilgang til filene på serveren uten å måtte taste noe brukernavn/pass. Er det noe å hente på å legge inn et mer dedikert server OS?

Endret av ken8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I ditt tilfelle tror jeg ikke du tjener noe på å bytte til Windows Server 2k3, skriver- og fildelingen fungerer like bra i XP.

Hvis du deler D: partisjonen på serveren og mounter den som en nettverksstasjon på klienten vil du kunne som hvor mye ledeig plass der er der.

Hvis alle skal ha full kontroll på fildelingen uten å trenge passord, setter du bare Allow Full Control på Everyone i fildelingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...