tomsi42 Skrevet 7. november 2007 Rapporter Del Skrevet 7. november 2007 Her er et bilde jeg tok på høstens ferietur. 1/160s, f6/3, 62mm, ISO 200 Funker dette ? Eller ville dere gjort det anderledes? Tom Lenke til kommentar
ferik Skrevet 7. november 2007 Rapporter Del Skrevet 7. november 2007 Jeg kunne gjerne tenkt meg at de hadde gått andre veien, rygger er ikke alltid så veldig interresant å se på... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 7. november 2007 Rapporter Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Jeg syns ikke komposisjonen sitter helt - veien leder veldig rett frem og inn i bildet på venstre side, slik at høyre side egentlig ikke bidrar med noe. Jeg ville nok ha valgt en noe mer diagonal linje innover. Benken i forgrunnen er jo ikke akkurat noen fruktkurv. Ville nok også forsøkt å gå litt hardere til verks med kurver/kontrast - jeg tror det kunne gjort lyset mer interessant. Mulig litt ødelegges av det som i mine øyne er en ikke helt heldig nedskalering - bildet virker litt overoppskarpet. Endret 7. november 2007 av Anew Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. november 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. november 2007 ferik: Er enig at rygger er kjedeligere n mennesker forfra - tanken min var her at de er på vei mot noe... anew: dette kaller jeg konstruktiv kritikk. Når det gjelder kurver, så har jeg photohop elements (v6) og da blir det bare tøys når jeg skrur på knappene... Men oppskarpningen car helt vill - skulle tro jeg hadde brukt unsharp mask ti ganger eller noe! Jeg tror jeg er inne i en benk-periode; tok mange bilder med benk under ferien. Uansett, så har jeg dratt originalen igjennom PSE en gang til, og croppet en del - jeg har ikke skarpet opp noe som helst denne gangen. Da ble det slik: Tom Lenke til kommentar
theriksen Skrevet 8. november 2007 Rapporter Del Skrevet 8. november 2007 En av verdens mest kjente cellister (beklager at jeg ikke husker navnet), nå død, ble en gang fotografert med ryggen til kamera av en stor fotograf. Senere ble bildet solgt for svimlende summer og ansees som et av tidenes beste portrettfotografier. Så rygger er helt greit på fotografier. I følge noen. Selvsagt er det helt subjektivt. Rygger eller ei - syns dette bildet er stilig, men det fremstår litt smårotete med alle de små bladene på veien og det påtrengende høylyset. Forsøk å dempe høylysene en smule, og kanskje lysne skyggepartiet ved benken. Vet at å ta bilder i sol er helt jævlig, men må man, så må man. Og vil man, så vil man. Jeg tror dette bildet ville gjort seg veldig bra i svarthvitt eller i sepiatoner med en spennende, drømmeaktig uskarphet. Komposisjonen sitter som smurt, som du sier, men det jeg har litt vanskelig med å se her er hvor interessen din ligger i bildet, og hva du forsøker å formidle med det. Still deg selv de spørsmålene. Er det interessant for deg, og hva er det for budskap du ønsker å uttrykke her? Bra jobba, stå på, last opp mer! Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 8. november 2007 Rapporter Del Skrevet 8. november 2007 Det hadde funka dersom det hadde vært litt skyer foran solen. Det hadde funka dersom det hadde vært litt skyer foran solen. Kontrastene er for skarpe, rett og slett. Mulig akkurat dette bildet blir stiligere i sort-hvitt. Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 8. november 2007 Rapporter Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Jeg likte måten benken ble fremhevet i bildet. Men det skulle ikke være hoveddelen i bildet Edit: Endret 8. november 2007 av PurpleZoDz Lenke til kommentar
buitre Skrevet 8. november 2007 Rapporter Del Skrevet 8. november 2007 Syns komposisjonen var fin. Litt kjedelige farger. Litt høstfarge ville passet bra, etter min mening. Her er et eksempel: Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 8. november 2007 Rapporter Del Skrevet 8. november 2007 Jeg hadde hatt andre tanker om bildet om et kjærestepar var ca 3-5 meter fra benken, på vei nedover mot kamera, var der i stedet for 3 personer som utelukket ikke har noe intensjoner om å bringe frem noe i det bildet. Ihvertfall noe med litt "varmere" følelser Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. november 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. november 2007 Takk for alle de fine innspillene - jeg prøvd flere variasjoner og det blir bare anderledes - ikke bedre. Grunnen til det er nok det skarpe lyset - bildet er helt utbrent noen steder, og helt sort andre steder. Kontrasten blir også for høy. Jeg vil ha større dynamisk omfang (Nytt kamera?) Tor: Jeg tror det er lyset som gjør bildene masete - det blir for mye kontraster jpsalvesen: Prøvde det i sort/hvitt - fikk det ikke noe mer ut av det PurpleZoDz: Bare benken - det blir kanskje vel statisk... buitre: Mer høstfarger hjalp noe; men ettersom alt har mer elelr mindre den samme fargen, så lukter det litt mye Photoshop. Petersk91: Grunnen til at personene ikke har noen intensjoner om å bringe frem noe i bildet er enkel - vi er på vei til Warsteiner bryggeriet - har ikke tid til å leke fotomodell da vet du Men det er noe romantisk med en benk og høstfarger - det skal du ha. Tom Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 9. november 2007 Rapporter Del Skrevet 9. november 2007 Grunnen til det er nok det skarpe lyset - bildet er helt utbrent noen steder, og helt sort andre steder. Kontrasten blir også for høy. Jeg vil ha større dynamisk omfang (Nytt kamera?) Du vil ta bilde på riktig tid av døgnet i riktig lys. Større dynamisk omfang på kamera hjelper, men den endelige løsningen er å forstå effekten av fotos. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. november 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. november 2007 Grunnen til det er nok det skarpe lyset - bildet er helt utbrent noen steder, og helt sort andre steder. Kontrasten blir også for høy. Jeg vil ha større dynamisk omfang (Nytt kamera?) Du vil ta bilde på riktig tid av døgnet i riktig lys. Større dynamisk omfang på kamera hjelper, men den endelige løsningen er å forstå effekten av fotos. fotos = lys tipper jeg. Jeg er klar over at det er det ideelle - det å komme tilbake når forholdene er perfekt. Men det ikke alltid mulig når man er på ferie med folk som er opptatt av være på ferie... Jeg synes det er litt morsomt å ta bilder der og da, og så gjøre det meste ut av det. Tom Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 11. november 2007 Rapporter Del Skrevet 11. november 2007 Jeg synes helt klart du har fått maks ut av et imperfekt motiv! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå