Gå til innhold

Problemer med min pc fra dell, hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

9 November kjøpte jeg en Dell Inspiron 6000, og nå etter 2 år har den igjen sluttet å virke.

Siden jeg fikk den har jeg fått til sendt ny dvd-brenner og ny harddisk pga feil, og nå har batteriet dødt ut i tillegg til at harddisken ser ut til å ha sluttet å virke for annen gang.

Så hva har jeg av rettigheter her? På dell sin side så står det oppført at jeg kun har ett års garanti og den er nå utgått.

Men er dette reelt, må jeg bare finne meg i så mange problemer på to år, og at den nå dør ut helt uten grunn nok en gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sålenge det er forskjellig feil hver gang har du i loven ingen rettigheter. Det heter seg at butikk har 2 avhjelpsforsøk på SAMME feil. Oppstår samme feil en tredje gang kan butikken kreve å sende den inn for å sjekke at det er samme feil. Er det da samme feil 3. gang kan du kreve heving av kjøpet/omlevere til et nytt produkt.

Ved heving av kjøp kan butikken kreve vediavskrivning pga bruksverdien du har hatt i PC-en, mens du kan kreve renter på kjøpssummen fra kjøpsdato

Lenke til kommentar

Så batteri er kun ett års reklamasjon på?

Er ganske sikker på at harddisken igjen holder på å ta kvelden, så da er det jo andre gang på kort tid at den må byttes.

Men hvordan gjør dell det nå når den er 2 år gammel? Må hele maskinen sendes inn for sjekk, eller er dette noe de tar via tlf og sender ut nye deler?

Lenke til kommentar

Mulig Loko ordlegger seg klossete da han sier at når der er forskjellig feil så har du ingen rettigheter. Det er i hvertfall totalt feil. Du har riktignok ikke noe krav for å heve kjøpet når det er forskjellig feil, men du har 5 års reklamasjon på alt av feil du skulle ha med maskinen!

Etterhvert som årene går blir det riktignok vanskeligere og vanskeligere å bevise at feilen skyldes en mangel som var der på kjøpetidspunktet, men slik er altså forbrukerkjøpsloven.

Regner også med at det er backupbatteriet som er gått og jeg synes det høres rart ut at dette regnes som "ferskvare" da dette ikke er et batteri på lik linje med mobilbatterier eller bærbarbatterier, men heller en vanlig del som tilhører hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...