Parafan Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Noen som har ca konkret informasjon om hva slags omkostninger som skal betales når man kjøper en andels leilighet? Vi har nettop kjøpt og tenkte ikke mer utover hva slags omkostninger som kom i tilleg til hele summen. Så fikk en liten smell, som ble trekt rett fra kontoen. Ble trekt ca 13000, og når jeg ser over dokumentene så finner jeg ut : Andelskapital kr 5000,- Omk til BL kr 5000,- Tgl.gebyr for overføring av hjemmel til andel i bl 430,- Lurer på om det siste resterende pengene var gebyr for å ta opp lånet..ca 1500kr eller noe. men det må jeg vel undersøke med banken? Men noen som har noen meninger om de omkostningene ligger på en fast sum? Eller varierer de fra kjøp til kjøp`? Hus til hus? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Ved kjøp av andelssleilighet er det vel opp til boretslaget hva for slags gebyrer de krever. Det stod helt sikkert i prospektet hvilke omkostninger. Kommer sikkert noe tinglysningsgebyrer etc inn i bildet Hadde du derimot kjøpt egeneiet leilighet ville du måtte betalt 2,5% av kjøpesummen i dokumentavgifter til staten Lenke til kommentar
Parafan Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Ved kjøp av andelssleilighet er det vel opp til boretslaget hva for slags gebyrer de krever. Det stod helt sikkert i prospektet hvilke omkostninger. Kommer sikkert noe tinglysningsgebyrer etc inn i bildet Hadde du derimot kjøpt egeneiet leilighet ville du måtte betalt 2,5% av kjøpesummen i dokumentavgifter til staten Ja selveier leiligheter har 2,5% dokumentavgift. den er sur. Men hva er andelskapital? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Sikkert et innskudd til driftsmidler i boretslaget/boligkomplekset. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Google er din venn: I forbindelse med stiftelsen av laget forfaller i tillegg til ovennevnte omkostninger, kr. 5.000,- til betaling som andelskapital for den enkelte andel. Dette iht. ny vedtatt lov om borettslag. Andelskapitalen forfaller til betaling ved stiftelsen av laget. Andelskapitalen er borettslagets kapital. Omkostningene skal som regel stå i prospektet, har du lest hele greia? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Banken tar også et tinglysingsgebyr for opprettelse av lån, erfaringsmessig ligger dette på 1500 kroner. Jeg lurer på hvorfor du ikke sjekka dette før du kjøpte? Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Alle kostnadene står opplistet i prospektet og kontrakten. Forøvrig får du også en oppstilling fra megler over alle gebyrer og ditt og datt.. Lenke til kommentar
Parafan Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Jo, jeg viste klart at jeg fikk disse omkostningene, var bare rart at banken ikke tok dem med i hele lånet, for de kom utenom den summen. Uansett, det jeg ville bare høre med dere ute var om omkostningene lå på ca samme summen som for alle dere andre. Så jeg ikke blir lurt til å betale mer eller noe. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Det vanlige er ikke å låne til omkostningene også, så det er ikke rart at banken ikke har "tatt dem med i hele lånet". Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Gebyret til forretningsfører kan vel være forskjellig mellom borettslagene, men nivået ser greit ut synes jeg. Jeg betalte ca 5000 mindre, men jeg tror det var før andelskapital. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Det vanlige er ikke å låne til omkostningene også, så det er ikke rart at banken ikke har "tatt dem med i hele lånet". Er vel litt opp til banken og hva slags avtale du gjør. Da jeg kjøpte min første leilighet, lånte jeg 1.103' hvorav de 3.000,- var omkostninger til banken i forbindelse med lånet. Nå har jeg blitt vi og det tredje boligkjøpet er i gang (hus, selveier). Nå har der jeg låner penger regnet med den utnyttelsen som kalles dokumentavgift i totalbeløpet også så jeg får ordnet full pakke derifra. Men seffern, hvis du allerede er på maks lånegrense må du dekke alt utover lånet vha egenkapital. Lykke til med den nye leiligheten! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå