Gå til innhold

Minneproblem på PDA

Ditech

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe?!

Har en HTC pda som jeg har 32 mb minne på. Har et minnekort i den på 1GB. Programmene som er forhåndsinnstallerte tar ca 31mb. Pda'n maser hele tiden om lite minne og er supertreg. Har prøvd å flytte noen av programmene til minnekortet, men da fungerer de ikke. Har prøvd å finne et sted hvor det står "ta begge minner i bruk" uten hell. Noen som kan noe om dette?

tusen takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei - minnet på nye PDAer er "fysisk" delt i to: ROM og RAM. ROM inneholder operativsystemet Microsoft Windows Mobile, og man kan dele ROM inni : WM, Radio ROM (software for styring av telefon delen) og Extended ROM (her legges diverse ekstra verktøy, osv. inn. Tidligere la f.eks firmaer som branded HTC tlf inn sine applikasjoner her). Når PDAen startes opp vil operativsystemet installeres, så installeres Extended ROM (i korte trekk). Har du 128 Mb ROM så vil denne falle til kanskje 35-40Mb. Dette fordi OS ikke var installert. ROM på en PDA kan du se på som telefonens harddisk. RAM behøver du ikke tenke så mye på - det humper og går noen services/prosesser for operativsystemet her. Så lastes f.eks programmer inn i RAM og eksekveres her - slik blir RAM fylt opp - når du lukker programmet skal i prinsippet operativsystemet frigjøre ressurser etter ditt behov. Denne funker ikke i praksis - så enten bruker du task manageren og stiller den inn så programmer virkelig lukkes når du trykker X øverst i høyre hjørne - eller du må inn på Start->Innstillinger->System->Minne->Kjørende programmer - og lukke de der.

Så RAM "skiter vi i" - for du skal gjøre mye heftige ting for å få PDAen til å knele - ROM derimot spises sakte men sikkert opp....sjekk Internet Explorer på telefonen, slett Midlertidige filer der (Cache). Sjekk hvor stor PIM.VOL fila er på rota på telefonen (Filutforsker) - ikke kødd med denne fila, bare sjekk hvor stor den er - er det 1-2Mb bør du vurdere sterkt å endre synkroniserings innstillinger (f.eks ikke synke ALLE avtaler tilbake i tid, synke e-post kun 2 uker tilbake i tid, slette MMS/SMS, rydde opp i samtale-logg, redusere kontaktene hvis du har f.eks over 800 stk (Microsoft anbefaler max 1000). PIM.VOL er en intern database som tar seg av PIM (Personal Information Management)..

Enkelte 3dje parts programmer er også dårlig kompatible med telefoner - sjekk hvilke programmer du selv har installert og gi oss gjerne en reply på det. Test også din PDA *uten* minnekort i - det kan skape trøbbel!! Faktisk kan PDAen bli koko av et minnekort..

Noen som kan hjelpe?!

Har en HTC pda som jeg har 32 mb minne på. Har et minnekort i den på 1GB. Programmene som er forhåndsinnstallerte tar ca 31mb. Pda'n maser hele tiden om lite minne og er supertreg. Har prøvd å flytte noen av programmene til minnekortet, men da fungerer de ikke. Har prøvd å finne et sted hvor det står "ta begge minner i bruk" uten hell. Noen som kan noe om dette?

tusen takk

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
Ara satelitt.

Er ikke dette et spesial laget program ? Slike programmer lagrer som oftest data til en katalog, og programmet må da vite hvilken plassering det skal jobbe i mot. Sjekk med leverandør evt. se om du kan tweake dette i Registry - f.eks med Total Commander.

Å legge inn mer internminne...vel, i utgangspunktet er dette absolutt ikke å anbefale. Noen få firmaer utfører dette, men vet ikke om noen i Norge som gjør dette på PDAer. Som regel har jeg snublet over firmaer f.eks i USA som gjør dette - men absolutt ikke å anbefale. Da ville jeg heller ha solgt telefonen og spart til en nyere med mer minne :) Vel, i verste fall..hva slags HTC har du da ?

Lenke til kommentar

Heisann, det er en splitter ny som jeg er pålagt av arbeidsgiver å bruke.. hver dag hele tiden :) flott! hehe.. har løst seg litt nå da... viser seg at det delvis var min feil, pga at jeg har åpnet 4 stk nettsider med den, og den tullete pda'n har lagret alt som var på de sidene i en underkatalog som jeg bruke flere timer på å finne. Når jeg så slettet dette innholdet fikk jeg frigjort 4mb. Noe som var nok til at den begynte å fungere nogenlunde igjen... og takk og pris for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...